Великий німецький філософ Шопенгауер сказав: «Здоров'я до того важливыше за всі інші блага життя, що воістину здоровий жебрак щасливіший хворого короля». Здоров'я не купиш. І в борг його не візьмеш. Це знаємо ми всі,але дбайливо до нього ставимося дуже рідко. Одні покладаються на «а може…», інші керуються принципом «якщо судилося хворіти...», треті впевнено притискають товстий гаманець: «Тепер здоров'я теж товар».

Не новим є те, що ми згадуємо про здоров'я лише тоді, коли воно починає нас підводити. Щоб порятувати себе -  не зупиняємося перед будь-якими методами і засобами. Від народної медицини, дієти, фітнес-залів до традиційних таблеток, мікстур і дорогих медпрепаратів нового покоління. Все готові випробувати, лише б завтра відчути себе краще...

Вже 20 років у Литві діє система обов'язкового страхування здоров'я. У цьому році Державна лікарняна каса відзначає своє 25-річчя. Її головне завдання — гарантувати людям відчуття захищеності, якщо виникли питання,  що стосуються збереження здоров'я. У структурному складі Державної лікарняної каси п'ять територіальних лікарняних кас у Вільнюсі, Каунасі, Клайпеді, Шяуляй, Панявежисе. Про особливості функціонування сучасної системи охорони здоров'я, актуальні питання, що турбують наших читачів, – у розмові з тимчасово виконувачем обов'язків директора Державної лікарняної каси Аурімасом Балюкявічюсом.

— Державна лікарняна каса відповідає за бюджет фонду обов'язкового страхування здоров'я. Вперше бюджет фонду був затверджений у 1997 році, — у той час він становив 0,4 млрд євро. Планується, що в цьому році він складе 1,57 млрд євро. Бюджет цього року порівняно з минулим зріс на 8 відстоків, особливо збільшилися кошти, витрачені на фінансування компенсації на придбання ліків.

Бюджет фонду складається з двох частин: з податків обов'язкового страхування здоров'я і коштів державного бюджету, який покриває витрати на осіб, застрахованих державою.

— Яка мережа медичних установ в Литві?

— У цьому році лікарняні каси уклали 1453 договори на надання медичних послуг. За даними Інституту гігієни, в даний час в Литві діють 434 лікувальні заклади, що перебувають в державному управлінні та 2880 приватних медичних установ.

У всій Європі, а також і в Литві політики, експерти обговорюють питання оптимізації системи охорони здоров'я, то, як покращити якість послуг, забезпечити безпеку, більш високий рівень зарплат. Необхідно переглянути питання заповнюваності лікарень, завантаженості ліжко-місць.

Так, на думку європейських експертів, у країнах ЄС щороку можна було б уникнути понад 6 мільйонів випадків госпіталізації (7-8 % від числа всіх випадків). У більшості країн ЄС госпіталізації можна було б уникнути в 10 % випадків, в той час як у Литві цей показник становить у середньому 20 %. Це свідчить про значний потенціал щодо зменшення дорогої госпіталізації в країні та покращення якості і доступності амбулаторного лікування.

Мережа медичних установ неминуче повинна бути переглянута. Ми не говоримо про закриття медзакладів, а про їх перепрофілювання. Суспільство старіє, тому природно, що зростає необхідність в партонажній допомозі, послуги з догляду.

— Керівництво Державної лікарняної каси регулярно зустрічається з представниками форуму пацієнтів, інших громадських організацій. Які проблеми найчастіше вони називають?

— Зауважу, що нам важливо вести діалог з усіма представниками системи охорони здоров'я. Так, на нещодавньому засіданні обговорювалися актуальні для пацієнтів питання по догляду за хворими в домашніх умовах, про допомогу пацієнтам, у яких виникли ускладнення після захворювань, про ціни на послуги охорони здоров'я.

— Коли зникнуть черги до лікарів-фахівців?

— Причина черги – у факторах, що залежать як від пацієнтів, так і медиків. Як відомо, зараз пацієнт може зареєструватися на прийом до лікаря не тільки по телефону, але і по Інтернету. Ми фіксуємо такі факти, що пацієнти нерідко записуються відразу до декількох лікарів, а приходять до одного. У той час як інші пацієнти до лікарів потрапити не зможуть.

Багато чого залежить від організації роботи медиків. Так, сімейному лікарю варто нагадати пацієнту зробити необхідні дослідження  перед направленням до лікаря-фахівця доцільно, щоб лікар-фахівець не витрачав на них додатковий час. Крім того, коли є можливість самостійного вибору лікаря, створюється черга до певного «сімейника», а інші лікарі тієї ж спеціалізації не настільки завантажені. Рішення про необхідність направлення до лікаря-фахівця приймає сімейний лікар. Чергу до лікарів-спеціалістів оголошується на інтернет-сайті Державної лікарняної каси.

— Чим керуються при формуванні тарифів на платні медичні послуги?

— Основні, необхідні послуги надаються безкоштовно. Але, наприклад, іноді потрібно частково оплачувати реабілітаційні послуги.  Може оплачуватися додатково більш комфортне розміщення в стаціонарних медичних установах. Чимала частка коштів, що витрачається на систему охорони здоров'я, припадає на компенсацію лікарських препаратів. Постійно переглядаємо цінник ліків, що компенсуються для того, щоб зменшити витрати пацієнтів.

Пацієнти почали більш активно цікавитися розцінками на медичні послуги, які опубліковані на нашому сайті.

— Ціна на ліки – одна з болючих проблем, особливо для літніх людей, які страждають хронічними захворюваннями...

— Як ми вже повідомляли, третього липня вступили в дію нові розцінки на компенсовані ліки, що дозволить людям придбати їх на третину дешевше.

Хотів би нагадати, що лікує не красива упаковка або колір таблетки, а активна речовина, що міститься у складі фармакологічного препарату. Фармацевт повинен вказати вартість всіх ліків з  тією ж же активною речовиною. Тоді зі списку рекомендується вибрати ліки, за які можна доплачувати менше всього.

— На програму електронного охорони здоров'я, яку  активно впроваджувану сьогодні в практику, скаржаться і медики, і пацієнти...

— Електронні послуги охорони здоров'я в усьому світі активно застосовуються і сприяють поліпшенню якості обслуговування пацієнтів. А у нас ще сумніваються, кажуть про нібито додаткову роботу. Фахівці інформаційних технологій постійно вдосконалюють мережу електронних послуг, що, в зрештою, дозволить якісно і оперативно використовувати електронні послуги. Кілька років тому ми виписували лише з десяток електронних рецептів, в цьому році – вже 1 млн.

— Який порядок проходження медичної реабілітації?

— В даний час у Литві працюють 66 медичних установ, що надають послуги реабілітації дітям, та 135 – дорослим. Державна лікарняна каса зазначає сезонни вплив на потребу в реабілітаційних послугах – у теплу пору року бажаючих пройти медичну реабілітацію стає більше. Лікарняні каси постійно наголошують, що ні самі пацієнти, ні лікарняні каси, а тільки сімейний лікар спільно з лікарем з фізичної та медичної реабілітації вирішує, чи потрібно пацієнтові реабілітаційне лікування. Крім того, пацієнтам повинна бути надана вся інформація про реабілітаційні установи відповідного профілю.

— Як сьогодні оплачується праця медиків? Відчувається брак кадрів у зв'язку з еміграцією?

— Поки браку фахівців немає. Треба зазначити, що кваліфікація наших медиків досить висока, а рівень зарплат за кордоном вище. Рішення цієї проблеми лежить у площині загальноекономічних питань і вимагає розробки довгострокових програм.

Зарплата медиків вже два роки поспіль підвищується. Минулого року середня зарплата лікарів без вирахування податків досягала 1368 євро, середнього медперсоналу – 689 євро.

З 1 липня створена правова можливість для керівників медичних установ підвищувати зарплату в середньому приблизно на 8 відсотків. Підраховано, що зарплата лікарів в середньому підвищиться приблизно на 115 євро, а середнього медперсоналу – на 58 євро. Також і далі буде шукати можливість підвищувати зарплати медиків.

За даними служби акредитації, лікарів в Литві близько 14 600, середнього медперсоналу – близько 29 000. Деякі керівники медустанов скаржаться, що складно залучити на роботу молодих фахівців. На мій погляд, це не так. Ті адміністратори, які вишукують можливості і пропонують відповідні оплату праці та умови, поповнюють кадровий склад молодими спеціалістами.

— Нерідко до редакції звертаються читачі зі скаргами на те, що в медичному закладі складно домовитися, наприклад, російською мовою.

— Насправді, ми не чули про те, що бувають проблеми з обслуговуванням пацієнтів російською мовою. Я думаю, що медичний персонал завжди готовий допомогти всім пацієнтам, які потребують прийшли на лікування — незалежно від їхньої національності, переконань або мови.

Автор: Галина КУРБАНОВА

Сайт "Литовський курьєр"