до проекту розпорядження голови обласної державної адміністрації « Про затвердження тарифів на платну послугу, що надається комунальною установою – Тиврівською центральною районною лікарнею»
1.Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання.
Охорона здоров’я завжди потребує ресурсних вкладень, адже якість медичного обслуговування і стан здоров’я населення залежить від забезпеченості медичної галузі матеріально технічними, трудовими, фінансовими ресурсами та від їх ефективного використання. В умовах дефіциту бюджетних коштів виникає необхідність в додаткових джерелах поповнення бюджету медичних закладів. Одним з таких джерел є надання платних послуг.
З метою покращення результатів фінансово – господарської діяльності Тиврівської ЦРЛ , виникла нагальна потреба у затвердженні тарифів на платні послуги , а саме :
1. Проведення обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів.
2. Проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів.
Платні послуги, що надаються населенню, являються додатковими послугами лікарні і здійснюються окремо від основної діяльності згідно функціональних повноважень.
На даний час діють граничні тарифи на платні послуги, які затверджені розпорядженнями голови Вінницької облдержадміністрації від 18.12.2009 № 567 «Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 31 березня 2006 року №114».
Тарифи на дані медичні послуги були розраховані на основі фактичних показників 2009 року.
Проектні тарифи на медичні послуги, збільшуються від 3,2 до 3,6 рази.
За період дії тарифів зазнали об’єктивних змін основні чинники формування собівартості платних послуг:
- збільшилась в 2,3 рази мінімальна заробітна плата згідно з урядовими рішеннями, тарифні ставки лікарів згідно з чинними нормативно-правовими актами зросли в середньому в 1,75 рази;
- з 01 січня 2010 року встановлена надбавка за вислугу років медичним працівникам в розмірі від 10% до 30%, в залежності від стажу роботи;
- зросли тарифи на комунальні послуги та вартість енергетичних ресурсів: електроенергії в 2,7 рази, водопостачання 2,5 рази та водовідведення в 3,7 рази, опалення в 3,6 рази, газопостачання в 3,5 рази.
.
№ з/п | Найменування |
Основні складові собівартості послуги
|
Підвищення
|
|
В діючих тарифах, грн
|
В проектних тарифах, грн
|
|||
1 | Мінімальна заробітна плата |
605
|
1378
|
в 2,3 рази
|
2 | Посадові оклади (тарифні ставки) медичних працівників |
≈1067
|
≈1975
|
в 1,85 раз
|
3 | Надбавки за вислугу років медичним працівникам |
0,00
|
10-30%
|
10-30%
|
4 | Комунальні послуги (грн.):
теплопостачання (Гкал) водопостачання (м³) водовідведення (м³) електропостачання(кВт/год.) газопостачання (м3) |
487,20
5,90 4,87 0,7015 2,1839 |
1760,844
14,90 17,79 1,9073 7,7141 |
в 3,6 рази
в 2,5 рази в 3,7 рази в 2,7 рази в 3,5 рази |
.
Крім того за цей час значно збільшились закупівельні ціни на матеріали, медикаменти і засоби медичного призначення.
Тому на даний час діючі тарифи не забезпечують покриття витрат, пов’язаних з наданням платних медичних послуг.
Тарифи на платні послуги економічно обґрунтовані та розраховані виходячи з умов їх надання та витрат закладу, пов’язаних з наданням послуг, на кожну послугу окремо.
Затвердження нових тарифів на медичні послуги дасть можливість отримати кошти, які будуть спрямовані не тільки на покриття обов’язкових витрат, а також можливість їх використання на заходи, пов’язані з організацією надання послуг, поліпшенням умов утримання закладу, відновлення матеріально-технічної бази , та на покриття дефіциту бюджету закладу.
.
2.Цілі державного регулювання
.
Головна ціль даного регуляторного акта – надання якісних послуг з медичного обстеження за економічно-обґрунтованими тарифами фізичним та
юридичним особам, а також:
- затвердження тарифів на платні послуги в економічно обґрунтованому розмірі на ринку реалізації медичних послуг;
- сприяння збільшенню надходжень до спеціального фонду бюджету, які будуть направлятись на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг та на видатки, пов’язані з виконанням основних функцій закладу, що не забезпечені або частково забезпеченні коштами загального фонду ;
- покращення результатів фінансово-господарської діяльності лікарні;
- забезпечення рівноваги інтересів споживачів в отриманні якісних послуг за доступними тарифами та інтересів закладу щодо повного відшкодування витрат на наданні послуги;
- покращення умов для надання якісних платних послуг.
.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
.
Можливі способи досягнення цілей
|
Оцінка способу
|
Причини відмови від альтернативних способів/аргументи щодо переваги обраного способу
|
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін | Призвело до проблем, пов’язаних з виплатою заробітної плати медичним працівникам, сплатою обов’язкових податків та зборів, придбанням необхідних медикаментів та хімічних реактивів, господарських предметів тощо. | - Не повна відповідність принципам регуляторної політики;
- не повна відповідність вимогам чинного законодавства; - проблема розв’язується частково, бо діючі тарифи не забезпечують достатній баланс інтересів медичного закладу, громадян та суб’єктів господарювання. |
Відміна державного регулювання тарифів на медичні послуги | Може призвести до надмірного зростання вартості цих послуг, їх недоступності для більшості населення та суб’єктів господарювання, що також матиме негативні соціальні наслідки. | - Не відповідність принципам регуляторної політики;
- не виконання наданих Урядом повноважень щодо регулювання (встановлення) тарифів на платні медичні послуги. |
Прийняття даного регуляторного акта | - Забезпечує досягнення цілей державного регулювання;
- повністю відповідає потребам у вирішенні проблеми; - встановлює тарифи на платні послуги, що надаються комунальним лікувально-профілактичним закладом «Тиврівської центральної районної лікарні» Вінницької області у економічно обґрунтованому розмірі. |
- Відповідає вимогам чинного законодавства;
- забезпечує реалізацію принципів державної регуляторної політики; - упорядковує інтереси та відносини медичного закладу, громадян та суб’єктів господарювання; - поліпшує якість надання медичних послуг усім бажаючим. |
.
Зазначена форма державного регулювання не має альтернатив, оскільки згідно із ст.5 Закону України «Про ціни і ціноутворення» Кабінет Міністрів України у сфері ціноутворення здійснює державне регулювання цін, визначає повноваження органів виконавчої влади щодо формування, встановлення та застосування цін. Постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року №1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» (із змінами і доповненнями) обласні державні адміністрації регулюють (встановлюють) тарифи на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони здоров'я.
Отже, за вирішення проблеми приймається встановлення тарифів на медичні послуги, запропоновані проектом розпорядження голови облдержадміністрації «Про тарифи на платні послуги, що надаються Тиврівською центральною районною лікарнею» у Вінницькій області у економічно обґрунтованому розмірі. Запропонований спосіб відповідає діючому законодавству, а також дозволить стабілізувати фінансовий стан лікарні, не допускаючи погіршення якості послуг або припинення їх надання. Затвердження цього регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей, починаючи з дня його прийняття.
.
4.Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягення цілей
.
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
|
Бал результативності
|
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
|
Збереження існуючого стану |
1
|
Не сприяє розв’язанню визначеної проблеми |
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням |
2
|
Недостатнє бюджетне фінансування |
Прийняття даного регуляторного акту |
2
|
Довготривала процедура затвердження тарифів та відсутність можливості швидко змінювати розмір тарифу у разі зростання мінімальної заробітної плати., тарифів на комунальні послуги та енергоносії. |
.
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи /причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акту |
Збереження існуючого стану | Додаткові витрати бюджетних коштів |
Х
|
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням | Покращення результатів фінансово – господарської діяльності та створення передумов для надання якісних медичних послуг |
Х
|
Прийняття даного регуляторного акту | Відшкодування витрат, пов’язаних з наданням медичної послуги |
Х
|
.
Враховуючи те, що проект розпорядження спрямований на затвердження економічно обґрунтованих тарифів на платні послуги, тобто передбачає правове врегулювання надання медичної допомоги населенню, вбачається позитивний його вплив як на покращення фінансового стану закладу, так і на підвищення якості медичного обслуговування населення, що передбачено цілями державного регулювання.
Результатом прийняття регуляторного акту буде встановлення таких тарифів, які дозволять задовольнити попит споживачів в отриманні якісних послуг за обґрунтованими згідно з чинним законодавством тарифами.
Негативно на дію регуляторного акту можуть вплинути такі зовнішні чинники, як зміни в чинному законодавстві України, реформи, інфляція. Усе це може привести до недоцільності в подальшому застосуванні прийнятого регуляторного акту або зміни його суті чи окремих положень.
Впровадження та виконання вимог регуляторного акту не потребує додаткових витрат з бюджету.
Нагляд за дотриманням вимог регуляторного акту не потребує створення додаткових систем контролю і буде здійснюватися відповідно до чинного законодавства.
Тарифи затверджуватимуться з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.
.
.5.Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
.
Для досягнення цілей, визначених у другому розділі, проектом цього регуляторного акту передбачено затвердження розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження тарифів на платні послуги, що надаються Тиврівською центральною районною лікарнею», яке встановлює тарифи на такі платні послуги:
- Проведення обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів.
- Проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів.
У зв’язку з відсутністю єдиної методики визначення вартості платних послуг для медичних закладів, базою для визначення ціни послуги є розрахунок витрат, пов’язаних з безпосереднім наданням цих послуг.
Основними складовими собівартості медичних послуг лікарні є:
- заробітна плата основного медичного персоналу;
- нарахування на заробітну плату;
- матеріали;
- накладні витрати.
Основна заробітна плата розрахована згідно наказу Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства охорони здоров’я України від 05 жовтня 2005 року № 308/519 «Про упорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення» (із змінами і доповненнями). При розрахунках використані норми часу, визначені нормативними документами Міністерства охорони здоров’я України, а також норма тривалості робочого часу на 2016 рік, розрахована Міністерством праці та соціальної політики України.
Нарахування на заробітну плату становить – 22 % згідно ч.5 ст.8. Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Відсоток накладних витрат розрахований на основі фактичних витрат закладу за 2015 рік пропорційно до заробітної плати основних медичних працівників і становить – 86 %.
Затвердження тарифів надасть можливість для здійснення державного контролю за правильністю формування і застосування зазначених тарифів, а також можливість населенню отримувати медичні послуги за економічно обґрунтованими тарифами.
Введення розпорядженням регульованих тарифів на медичні послуги забезпечить можливість користуватись ними широким верствам населення. Для задоволення споживачів медичних послуг Тиврівська ЦРЛ буде розширювати кількість та підвищувати якість своїх послуг.
Платні медичні послуги дають можливість скоротити бюджетне фінансування, тобто зменшити навантаження на бюджет лікарні.
За 2015 рік лікарнею всього було отримано коштів від надання платних медичних послуг з проведення обовязкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів та проведенням передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів на суму 9,4 тис. грн. Використано в 2015 році на покриття витрат, пов’язаних з наданням цих послуг в сумі 16,1 тис. грн.., а саме:
- заробітну плату та нарахування на заробітну плану працівникам, згідно затвердженого штатного розпису по госпрозрахунковому підрозділу-9,3 тис. грн;
- придбання бланків сертифікатів та медикаментів для надання платних послуг – 6,6 тис. грн;
- інші видатки ( податки ) – 0,2 тис. грн.
Проаналізувавши доходи та видатки за 2015 рік встановлено збитковість роботи лікарні по наданню платних послуг з проведення попередніх та періодичних психіатричних оглядів на рівні 6,7 тис.грн. або 45% (8,2 тис.грн – 14,9 тис.грн. = - 6,7 тис.грн.).
Результатом прийняття регуляторного акта буде вирішення проблеми збитковості тарифів та встановлення таких тарифів, які дозволять задовольнити попит споживачів в отриманні якісних послуг за обґрунтованими згідно з чинним законодавством тарифами.
Здійснення усіх завдань може бути впроваджено тільки при достатній кількості коштів. Тому планова рентабельність платної медичної послуги становить 30%. Після покриття на покриття витрат, пов’язаних з наданням цих послуг, кошти будуть направлятися на придбання та удосконалення матеріально – технічної бази закладу, на підвищення якості медичних послуг.
Відповідно до вимог регуляторної політики проект розпорядження голови обласної державної адміністрації для обговорення та отримання зауважень, пропозицій для всіх зацікавлених фізичних та юридичних осіб розміщений на офіційному сайті облдержадміністрації.
.
6.Оцінка виконання вимог регуляторного акту.
.
Прийняття цього регуляторного акту дозволить лікарні вирішити проблему збитковості тарифів та здійсненням покриття витрат на проведення платних послуг, частково забезпечити покриття дефіциту бюджету та при можливості поліпшити матеріально-технічну базу тощо.
У разі прийняття запропонованого проекту регуляторного акта очікуються наступні вигоди, які наведені в табл.
.
Сфера впливу | Вигоди | Витрати |
Інтереси держави | Зменшення витрат з бюджету на охорону здоров’я. Удосконалення процесу встановлення тарифів на платні послуги, що надаються населенню. Забезпечення реалізації політики в області ціноутворення на платні медичні послуги. |
Не передбачено |
Інтереси суб’єктів господарювання | Отримання медичних послуг за економічно обґрунтованими тарифами. Покращення рівня надання медичного обслуговування за рахунок збільшення надходжень від наданих платних послуг. Стабільність і покращення результатів щодо фінансового господарської діяльності. Зменшення неофіційних платежів. |
Відсутність можливості швидкого збільшення тарифів в зв’язку із зростанням рівня мінімальної заробітної плати, тарифів на комунальні послуги, та інших витрат які входять в собівартість послуги. |
Інтереси громадян | Надання громадянам якісні послуги за економічно обґрунтованими тарифами. Прозорість, забезпечення стабільного економічно-обгрунтованого рівня тарифів, участь у обговоренні проекту регуляторного акта, надання пропозицій та зауважень Покращення рівня надання медичного обслуговування за рахунок збільшення надходжень від наданих платних послуг. |
Не передбачено |
.
Отже, ми бачимо в порівняльній таблиці вигод та витрат, що ми отримуємо позитивний соціально – економічний ефект від запровадження такого регуляторного акта. Який є вигідним як для органів державної влади, суб’єктів господарювання а також для громадян.
.
7.Обгрунтування запропонованого строку дії регуляторного акту
.
Початок впровадження регуляторного акта з дати його опублікування. Термін дії регуляторного акта не обмежений і чинний до його відміни.
Зміни та доповнення можуть бути внесені після змін до чинного законодавства України та у разі потреби – за підсумками аналізу відстеження його результативності.
На скорочення строку чинності акта можуть вплинути:
- значні зміни в оплаті праці працівників;
- зростання тарифів на енергоносії, водопостачання, теплопостачання тощо;
- підняття закупівельної ціни на медичні препарати і матеріали тощо;
В разі зміни вищезазначених показників можливе внесення змін і доповнень до регуляторного акту згідно з чинним законодавством.
.
8.Визначення показників результативності дії регуляторного акту
.
Забезпечення населення лікувально-профілактичною допомогою належної якості та в достатньому обсязі на пряму залежить від матеріально-технічної бази закладів, професіоналізму лікарів, компетентності керівників, а також від самого населення і його готовності піклуватись про стан свого здоров’я.
Основними показниками результативності акта можна вважати такі:
- кількість наданих платних послуг;
- сума надходжень до спеціального фонду від надання платних послуг. .
.
Розрахунок прогнозованих вигод від регулювання, яке запроваджується.
.
Найменування
|
Ціна грн.. яка використовується на даний час згідно з розпорядженням від 31 березня 2006 року №114
|
Очікувані надходження з прогнозованою ціною при затверджені проекту в 2016 р. сума, грн..
|
Збільшення
|
- проведення обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів |
8,29 грн. х 979 оглядів =
8115,91 грн |
30,00 грн. х 979 оглядів =
29370,00 грн |
3,6 раз
|
- проведення щозмінного перед рейсового та після рейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів | 1,74 х 766 оглядів = 1332,84 грн. | 5,56 грн х 766 оглядів = 4258,96 грн. |
3,2 раз
|
.
Висновок: Виходячи з розрахунку видно, що при підвищенні вартості послуг збільшуються надходження до спеціального фонду, які в свою чергу, будуть спрямовані на покриття витрат, пов’язаних з наданням платних медичних послуг в зв’язку з ростом заробітної плати та накладних витрат пов’язаних з проведенням медичних оглядів та на заходи, які потрібні для виконання основних функцій лікувального закладу і які не забезпечені або частково забезпечені асигнуваннями із загального фонду бюджету.
Кількісними показниками результативності акта також є:
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія акта, які є споживачами даних послуг.
.
Показник
|
Надходження до спеціального фонду
|
Кількість осіб, на які поширюється дія акта
|
Кількість суб’єктів господарювання
|
Одиниці виміру |
тис грн..
|
осіб
|
одиниць
|
Базове значення ( визначається при базовому відстеженні результативності ) |
33,6
|
1148
|
34
|
Повторне значення ( при повторному відстеженні результативності через 1-2 роки з дня набрання чинності ) |
36,0
|
1230
|
37
|
Періодичне значення ( при періодичному відстеженні результативності через 3 роки з дня виконання заходів повторного відстеження ) |
38,2
|
1304
|
39
|
.
Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта.
Виконання вимог регуляторного акта не потребує від суб’єктів господарювання та фізичних осіб, на яких він поширюється додаткових витрат не передбачених законодавством України.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.
Інформування зацікавлених суб’єктів господарювання та фізичних осіб про розпорядження голови облдержадміністрації буде здійснено шляхом його опублікування в друкованих засобах інформації.
Крім того з змістом розпорядження голови обласної державної адміністрації можна ознайомитися на офіційному веб-сайті обласної державної адміністрації в розділах «Регуляторна діяльність » або «Поточна діяльність», «Розпорядження голови ОДА».
.
9. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту
.
Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься шляхом аналізу фінансових показників діяльності закладу. Основний метод відстеження результативності – це здійснення порівняльного аналізу.
Джерелом отримання інформації є :
- звітність «Тиврівської ЦРЛ» щодо надходження коштів за надання платних медичних послуг;
- використання існуючої законодавчої та правової бази у сфері надання платних послуг.
Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після набуття чинності регуляторного акту, за результатами якого можливе здійснення порівняння базового та повторного відстеження, але не пізніше двох років. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, вони будуть усунені внесенням відповідних змін.
Періодичне відстеження планується здійснювати один раз в три роки з дня виконання заходів повторного відстеження результативності цього акту. Зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються до Департаменту охорони здоров’я обласної державної адміністрації за адресою: 21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7, к. 200 (канцелярія), тел. 66-12-11 (факс) або на електронну адресу:
Дані отримані від комунальної установи - Тиврівська центральна районна лікарня.
Директор Департаменту
охорони здоров’я