Департамент охорони здоров’я
Вінницької облдержадміністрації
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
ПРОЕКТУ
розпорядження голови Вінницької обласної державної адміністрації «Про внесення змін до Тарифів на платну послугу, що надається комунальним закладом - Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги, затверджених розпорядженням голови облдержадміністрації від 30 листопада 2015 року № 735»
м. Вінниця
Аналіз регуляторного впливу
до проекту розпорядження голови Вінницької облдержадміністрації
«Про внесення змін до Тарифів на платну послугу, що надається комунальним закладом - Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги, затверджених розпорядженням голови облдержадміністрації від 30 листопада 2015 року № 735»
Аналіз регуляторного впливу проекту розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження тарифів на платні послуги, що надаються комунальним закладом Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги » підготовлений відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою КМУ від 16.12.2015 р. №1151 «Про внесення змін до постанови КМУ від 11.03.2004 р. №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», з метою одержання зауважень і пропозицій по вищезазначеному проекту розпорядження.
У процесі підготовки аналізу регуляторного впливу було здійснено наступне:
1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання
Галузь охорони здоров’я – дуже соціально та економічно важлива й значуща, складна за своєю структурою і взаємозв'язками, багатогранна та багаторівнева система, діяльність якої базується на створенні й розвитку розгалуженої мережі медичних закладів. Охорона здоров'я завжди потребує ресурсних вкладень, адже якість медичного обслуговування і стан здоров’я населення залежать від забезпеченості медичної галузі матеріально-технічними, трудовими, фінансовими ресурсами та від їх ефективного використання.
Охорона здоров’я України сьогодні не відповідає сучасним вимогам насамперед через вади у фінансуванні галузі.
В умовах дефіциту бюджетних коштів виникає необхідність в додаткових джерелах поповнення бюджету медичних закладів. Одним з таких джерел є надання платних послуг.
Зважаючи на вище викладене, з метою покращення результатів фінансово-господарської діяльності та раціонального використання коштів комунальним закладом Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги виникла необхідність затвердження тарифів на платні послуги, а саме:
Медичне обслуговування іноземних громадян, які тимчасово перебувають на території України, в тому числі за договорами страхування.
Тарифи на платні послуги економічно обґрунтовані та розраховані виходячи з умов їх надання та витрат закладу, пов’язаних з наданням послуг, на кожну послугу окремо.
Основні групи (підгрупи) на які проблема справляє вплив
Групи (підгрупи)
|
Так
|
Ні
|
Громадяни |
+
|
|
Держава |
+
|
|
Суб’єкти господарювання |
+
|
Кошти, які будуть отримані від надання платних послуг, будуть зараховані до спеціального фонду бюджету і використані на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, на видатки, пов’язані з виконанням основних функцій закладу, що не забезпечені або частково забезпечені коштами загального фонду бюджету, а також на відновлення матеріально-технічної бази закладу.
2. Цілі державного регулювання
Цей регуляторний акт приймається з метою забезпечення юридичних та фізичних осіб доступною інформацією про тарифи на платні послуги, що надаються комунальним закладом Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги.
Основними цілями прийняття зазначеного розпорядження є:
– затвердити тарифи на платні послуги в економічно обґрунтованому розмірі на ринку реалізації медичних послуг;
– забезпечити баланс інтересів споживачів в отриманні якісних послуг за доступними тарифами та інтересів закладу щодо повного відшкодування витрат на надані послуги;
– сприяти надходженню коштів до спеціального фонду бюджету, які будуть направлятись на заходи, пов’язані з виконанням основних функцій закладу, не забезпечених або частково забезпечених коштами загального фонду бюджету;
– створити умови для надання якісних платних послуг.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
Вид альтернативи
|
Опис альтернативи
|
Збереження існуючого стану | Відсутність додаткового джерела поповнення бюджету закладу |
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням | Фінансування лікувального закладу в повному обсязі |
Прийняття даного регуляторного акту | Затвердження тарифу на платну медичну послугу: «Медичне обслуговування іноземних громадян, які тимчасово перебувають на території України, в тому числі за договорами страхування ». |
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
Збереження існуючого стану | Відсутні | Не передбачено |
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням | Покращення надання якісних та вчасних медичних послуг | Відсутні |
Прийняття даного регуляторного акту | Зміцнення довіри до влади за рахунок прозорості дій | Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
Збереження існуючого стану | Відсутні | Додаткові витрати |
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням | Поліпшення якості надання медичних послуг | Не передбачено |
Прийняття даного регуляторного акту | Захист громадян від необґрунтованого зростання тарифів на платні послуги | Не передбачено |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
Збереження існуючого стану | Відсутні | Додаткові витрати |
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням | Стабільна робота лікарні та покращення результатів фінансово – господарської діяльності | Не передбачено |
Прийняття даного регуляторного акта | Приведення тарифів у відповідність до економічно - обґрунтованих витрат | Відсутність можливості швидко змінювати рівень тарифу у разі зростання мін. з/пл., тарифів на ком. послуги, що складають собівартість послуг |
Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та забезпечує поступове досягнення встановлених цілей.
Запропонований спосіб відповідає діючому законодавству та сприятиме покращенню результатів фінансово – господарської діяльності закладу.
4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
|
Бал результативності
|
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
|
Збереження існуючого стану |
1
|
Не сприяє розв’язанню визначеної проблеми |
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням |
2
|
Недостатня бюджетне фінансування |
Прийняття даного регуляторного акту |
2
|
Довготривала процедура затвердження тарифів та відсутність можливості швидко змінювати розмір тарифу у разі зростання мін. з/пл., тарифів на ком. послуги. |
Рейтинг
|
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи /причини відмови від альтернативи
|
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акту
|
Збереження існуючого стану | Додаткові витрати бюджетних коштів |
Х
|
Забезпечення закладу 100% бюджетним фінансуванням | Покращення результатів фінансово – господарської діяльності та створення передумов для надання якісних медичних послуг |
Х
|
Прийняття даного регуляторного акту | Відшкодування витрат, пов’язаних з наданням медичної послуги |
Х
|
Враховуючи те, що проект розпорядження спрямований на затвердження економічно обґрунтованих тарифів на платні послуги, тобто передбачає правове врегулювання надання медичної допомоги населенню, вбачається позитивний його вплив як на покращення фінансового стану закладу, так і на підвищення якості медичного обслуговування населення, що передбачено цілями державного регулювання.
Результатом прийняття регуляторного акту буде встановлення таких тарифів, які дозволять задовольнити попит споживачів в отриманні якісних послуг за обґрунтованими згідно з чинним законодавством тарифами.
Негативно на дію регуляторного акту можуть вплинути такі зовнішні чинники, як зміни в чинному законодавстві України, реформи, інфляція. Усе це може привести до недоцільності в подальшому застосуванні прийнятого регуляторного акту або зміни його суті чи окремих положень.
Впровадження та виконання вимог регуляторного акту не потребує додаткових витрат з бюджету.
Нагляд за дотриманням вимог регуляторного акту не потребує створення додаткових систем контролю і буде здійснюватися відповідно до чинного законодавства.
Тарифи затверджуватимуться з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.
5. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Для досягнення цілей, визначених у другому розділі, проектом цього регуляторного акту передбачено затвердження розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження тарифів на платні послуги, що надаються комунальним закладом Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги, яке встановлює тарифи на такі платні послуги:
Медичне обслуговування іноземних громадян, які тимчасово перебувають на території України, в тому числі за договорами страхування.
У зв’язку з відсутністю єдиної методики визначення вартості платних послуг для медичних закладів, базою для визначення ціни послуги є розрахунок витрат, пов’язаних з безпосереднім наданням цих послуг.
Затвердження тарифів надасть можливість для здійснення державного контролю за правильністю формування і застосування зазначених тарифів, а також можливість населенню отримувати медичні послуги за економічно обґрунтованими тарифами.
Відповідно до вимог регуляторної політики проект розпорядження голови обласної державної адміністрації розміщується на офіційному веб-сайті обласної державної адміністрації для обговорення та отримання зауважень і пропозицій.
6. Оцінка виконання вимог регуляторного акту
Прийняття цього регуляторного акту дозволить лікарні залучити для розвитку свого закладу додаткові кошти і поліпшити матеріально – технічну базу, частково обладнатись сучасним обладнанням, інструментами, медикаментами, своєчасно проводити поточний ремонт приміщень, впроваджувати нові сучасні технології діагностики.
У разі прийняття запропонованого проекту регуляторного акту очікуються наступні вигоди та витрати, які наведені в таблиці :
Сфера впливу
|
Вигоди
|
Витрати
|
Інтереси держави | 1. Реалізація державної політики в сфері ціноутворення та регулювання цін (тарифів) 2. Зменшення обсягів тіньової економіки 3. Розвиток чесної і професійної конкуренції 4. Зміцнення довіри до влади за рахунок прозорості дій |
Не передбачено |
Інтереси суб’єктів господарювання | 1. Зменшення неофіційних платежів 2. Приведення тарифів у відповідність до економічно обґрунтованих витрат 3. Поява додаткового джерела поповнення бюджету закладу – надходження коштів до спеціального фонду у вигляді плати за послуги 4. Підвищення якості медичного обслуговування населення 5. Стабільна робота закладу на покращення результатів фінансово-господарської діяльності |
1. Збитки через відсутність можливості швидко змінювати рівень тарифів на платні послуги у разі зростання рівня мінімальної заробітної плати, тарифів на комунальні послуги та інших витрат, що складають собівартість послуг |
Інтереси громадян | 1. Забезпечення громадян якісними послугами за економічно обґрунтованими тарифами 2. Можливість впливу на прийняття регуляторних рішень 3. Захист громадян від необґрунтованого зростання тарифів на платні послуги |
Не передбачено |
Порівнявши вигоди та витрати, отримуємо загальний позитивний соціально-економічний ефект від запровадження такого регуляторного акта. Затвердження тарифів на платні послуги, що надаються комунальним закладом Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги, є вигідним як для органів державної влади і суб’єктів господарювання, так і для громадян.
7. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акту
Строк дії цього регуляторного акту необмежений.
Наступний перегляд ефективності його дії та внесення змін і доповнень можливі в зв’язку з реформами у галузі охорони здоров’я, змінами в чинному законодавстві України та змінами економічних показників (зростання мінімальної заробітної плати, підвищення цін на матеріали, тарифів на енергоносії та інше).
8. Визначення показників результативності дії регуляторного акту
Виходячи з цілей державного регулювання, визначених в другому розділі аналізу регуляторного впливу, для відстеження результативності регуляторного акту обрано такі показники:
– сума надходжень до спеціального фонду бюджету закладу у вигляді плати за послуги, грн.;
– кількість наданих платних послуг.
9. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту
У зв’язку з тим, що для визначення значень показників результативності цього регуляторного акту необхідно використовувати основні показники фінансово-господарської діяльності закладу, базове відстеження результативності буде здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акту.
Повторне відстеження планується здійснити через рік з дня набрання чинності регуляторним актом, але не пізніше 2-х років.
Періодичні відстеження результативності регуляторного акту здійснюються раз на кожні 3 роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акту.
З огляду на показники результативності, визначені в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу, відстеження результативності цього регуляторного акту буде здійснюватися статистичним методом.
У рамках статистичного методу відстеження буде проведено порівняльний аналіз фінансової звітності та статистичних показників діяльності закладу. Аналіз буде проведено розробниками регуляторного акту – фахівцями комунального закладу Міською клінічною лікарнею швидкої медичної допомоги.
Після виконання відповідних заходів готуються звіти про результативність регуляторного акту.
Зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акту та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються до Департаменту охорони здоров’я обласної державної адміністрації за адресою: 21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7, к. 200 (канцелярія), тел. 66-12-11 (факс) або на електронну адресу:
Директор Департаменту
охорони здоров’я