Повний текст інтерв’ю Президента України Володимира Зеленського журналістам Agence France-Presse, Reuters та Associated Press. Розмова відбулася 14 червня.

– Добрий день, Володимире Олександровичу. Перше запитання від Associated PressБайден каже три слова перед зустріччю з Путіним: «нормалізація, стабілізація та передбачуваність». Скажіть, будь ласка, які у вас очікування від зустрічі Байден – Путін? Можливо, три слова чи якісь побоювання?

– Ці слова Президента США для мене зрозумілі. Тому що він не хоче бути дуже передбачуваним перед зустріччю з Президентом РФ. Така стримана поведінка – і лідера США, і лідера РФ – говорить про те, що вони зустрічаються і щось намагаються донести один одному. Ми знаємо багато зустрічей багатьох президентів США з єдиним Президентом РФ впродовж багатьох років. Мені здається, що в них різний погляд на життя в цілому і на Україну, різний погляд на те, що відбувається у світі. Я не пам’ятаю, щоб були дуже теплі стосунки між цими двома геополітичними китами.

Чи очікуємо ми як держава якихось результатів? Думаю, що весь світ чекає. Я це відкрито кажу й радію, бо коли люди сідають і говорять, навіть якщо вони вийдуть без результату, – це вже результат їхньої зустрічі.

Паралельно є саміт країн Альянсу, «Північний потік», його добудова, риторика, яка лунає від європейських країн і, на жаль, від США. І тут я хотів би для нас більш стійку, чітку позицію. Ми, Україна, хотіли б більш чітку позицію. Тому те, що ми бачимо, те, що лунає, – це така дипломатична підготовка до цієї зустрічі. Для мене найбільша проблема – а де конкретика? В усьому цьому кейсі – перепрошую, може, ви чекали якоїсь іншої відповіді – я ставлю на один рівень «Північний потік», саміт Байден – Путін, саміт НАТО, хоч за своєю вагою це різні речі. І я вважаю, що в цьому напрямі вочевидь не вистачає конкретики.

Щодо позиції Заходу до Росії і щодо, наприклад, Росії до США, щодо їхнього саміту, я не бачу, що всі хочуть остаточно щось вирішити. Ось що я маю на увазі, коли говорю про конкретику.

– Ваші побоювання?

– Побоювання номер один – не буде конкретики. А від цього дуже залежить ситуація в Україні. Чому? Я вдячний усім нашим партнерам – європейським країнам, США, вони дійсно допомагають. Я сьогодні зранку говорив з Прем'єр-міністром Джонсоном, він дуже крутий чоловік. І він нас відкрито підтримує – як зараз каже молодь, «за нас топить». Він запитує: «Що ще я можу?». Я йому кажу про конкретні речі і впевнений, що він щось буде доносити, як інші лідери. Однак я відчуваю, що всі побоюються вирішення найскладніших питань. Остаточне вирішення проблемних питань я завжди пов’язував на рівні, хто відповідальний і коли. Мені здається, цієї конкретики не буде. Це мої побоювання.

Водночас я розумію, що на саміті НАТО країни будуть підтримувати нас. Нас, наше прагнення щодо членства, щодо ПДЧ, а також наших грузинських колег. Я їм вдячний. Але, скажімо, це «так, так, але трішки не так».

– Якщо ми говоримо про побоювання, то чи є у вас переживання стосовно того, що, наприклад, Путін з Байденом можуть домовитися про Україну без України? Можливо, на вашу думку, потрібна була ваша з Байденом зустріч до його зустрічі з Путіним?

– Щодо класичного вислову «Не вирішуйте за Україну без України» – я вважаю, що це дуже справедливо. Але це повністю не працює. Як би не прагнули ті чи інші чиновники в Україні, ЄС, ті чи інші глави держав. Гостре питання Донбасу – і вони будуть про це говорити. Вважаю, що страшного в цьому нічого немає. Але вирішувати за Україну – це неможливо. Впевнений, що це нереально. А те, що будуть говорити без нас, то це зрозуміло. Ми не запрошені на цю зустріч, тому, я вважаю, і не буде саме того конкретного результату. Якщо казати відверто, то краще за українців ніхто не знає росіян. Краще за росіян ніхто не знає Україну, тому ми чітко розуміємо, що домовленості про Україну без України між РФ та США не буде.

Ви запитували, чи не краще було б для нас, України, щоб була спочатку (зустріч з Президентом Байденом. – Ред.)? Так. Але в нас з Президентом США нещодавно була телефонна розмова. Вона була не взагалі про геополітику – там якраз була конкретика. Якщо можна, то вона залишиться між нами. Вважаю, що дуже правильно зробив, що була така розмова. Але це гірше, ніж зустріч. Президент США був би потужнішим з точки зору володіння, розуміння інформації, що є насправді, а не тільки в доповіді розвідки. Я також отримую дуже багато доповідей розвідки щодо ситуації у світі та в Росії, але вважаю, що це не стовідсотково співвідноситься з реальністю. Те ж саме – про Україну. Тому якщо тут людей немає, то вони не можуть повністю розуміти, що тут відбувається. До речі, я завжди запрошую західних лідерів – приїжджайте, будь ласка, і відвідаємо разом Донбас. Вони приїздять (на схід України. – Ред.) і запитують: що, серйозно? Тобто це свідчить про те, що інформаційна політика не збігається з реальністю. Тому була б бажана наша зустріч до саміту президентів РФ та США. Це був би тільки плюс до позицій Президента Сполучених Штатів.

Ми всі нещодавно чули, що каже Президент РФ. Якщо можна, то перейду на російську. «Я за встречу с Украиной, но только мы должны понимать адженду (порядок денний. – Ред.). Но про что говорить? У нас есть двусторонние вопросы и так далее». Я считаю, что это такой сигнал людям в России или западному миру – мол, я-то за. Но мы ведь с вами понимаем – честно говоря, какая адженда? Выйди на улицу у нас, я думаю, что и в России, и все точно знают, что происходит. Все четко понимают – есть война, она на Донбассе. Все понимают, кто оккупировал Крым, все понимают, кто помогает сепаратистам.

Вам любой человек, какая бы у него ни была позиция, среди русских людей скажет: а сколько можно уже воевать? У нас же была (общая. – Ред.) история, у нас же «деды воевали». Это не банальные вещи, это прямые и понятные вещи. Все знают, в чем адженда.

У российской стороны может быть миллион разных вопросов касательно двусторонних отношений. Да и у нас может быть миллион вопросов. Но когда люди хотят закончить войну, нормализовать отношения, они говорят: да бог с ней, с той аджендой, давай встретимся, давай, поехали. А когда люди этого не хотят, а прямо сказать не могут (я не знаю, с чем это связано), то начинают говорить: нужна адженда, «двусторонние отношения». Мы знаем, как мы (українці й росіяни. – Ред.) раньше ездили друг к другу и как сейчас это не происходит. Мы знаем, какой у нас был товарооборот, а сейчас он в разы уменьшился. Мы знаем, кого убивают на востоке, мы же знаем, чьи флаги висят в Крыму. Какая адженда?

 Ви вважаєте, що Президент Путін не хоче з вами зустрічатися та придумує привід для того, щоб цього уникнути?

– Президент Путін сказав, що він готовий до зустрічі, і я вважаю, що зустріч буде. Сьогодні, я не знаю причин, але вони занадто відтягують. Та відтягуванням питання не вирішити. Порушують питання російської мови, церкви тощо. Навіть у засобах масової інформації обговорюють мою фігуру – це дуже «важливо» у двосторонніх відносинах, коли йде війна…У мене тут дуже відкрита позиція: якщо хочете поваги до російської мови – поважайте українську. Ми хочемо поваги до шкіл.

Кажуть, що ми якісь школи закривали, що в нас не можна говорити російською. Я специально часто говорю по-русски, чтобы показать, что у нас государственный язык украинский, но люди говорят, как хотят. У нас не запрещено. Я, кстати, не слышал, чтобы Президент России говорил по-украински. Хотя, мне кажется, тоже не запрещено. Меня спрашивают: как решить вопрос со школами, с языками? Я говорю – надо просто уважать друг друга, и все будет нормально. У нас много разных частных школ – английские, хотят (открыть. – Ред.) венгерские. Частные – пожалуйста. Чтобы государство поддерживало – мы поддерживаем украинскую школу, это логично. А хотите русскую школу – давайте украинскую школу откроем в Москве, в Санкт-Петербурге, в Тюмени, где много украинцев живет. Это называется «повага».

Але що повинно бути спочатку, коли ми говоримо про повагу? У мене двоє дітей. Скажімо, немовля, мала дитина ще в «памперсі». Чому? Тому що вона, на жаль, не розуміє, коли, вибачте, хочеш, то спочатку треба зняти штани, а потім сходити. А не навпаки. Але ми з Росією вже дорослі. Ми розуміємо, що за чим повинні робити. Тому коли говорять про церкву чи про мову, я думаю: у нас війна. Давайте вирішимо питання – що спочатку? Є конкретика: закінчимо війну, хочемо налагодити відносини. Скільки можна? Це ж покоління будуть (страждати. – Ред.). Хочуть вони чи не хочуть – це вже потім. Ось про що розмова.

– Під час вашої розмови з Байденом чи отримали ви якісь гарантії від нього? Чи вважаєте ви, що зустріч Путіна з Байденом може якось прискорити вашу зустріч з Путіним?

– Я вважаю, що наша зустріч з Президентом Росії неминуча. Тільки якщо він не хоче нічого закінчувати, зустрічі не буде. Інших причин, я вважаю, немає. Тому будемо сподіватися, що найближчим часом ми отримаємо дати, адженду й терміни, що важливо. Чи може зустріч з Президентом США прискорити нашу зустріч? Зустріч відбувається тоді, коли у ній зацікавлені обидві сторони. Тому я вважаю, що зустріч президентів не може прискорити мою зустріч з Путіним. Щодо моєї зустрічі з Президентом США, то я отримав досить конкретне запрошення. Дати ще немає, але в кінці липня у нас буде зустріч, офіційний візит до США.

– А як щодо гарантій, які ви отримали? Байден давав вам гарантії?

– Джо Байден – Президент США, він дає гарантії лише своїй країні і своєму народові. Щодо розуміння, підтримки – так. Він сказав: я ніколи не буду торгувати Україною, інтересами України. Я зацікавлений у відстоюванні демократичних прагнень і демократії в Україні, українських інтересів у розмові з Президентом Російської Федерації. Домовилися, що ми в будь-якому разі отримаємо після саміту інформацію, як пройшла зустріч. Я в цьому зацікавлений. Я в принципі зацікавлений у позитиві від їхньої зустрічі. Є невеличкий скепсис – це так. Щодо гарантій захисту нашого суверенітету, територіальної цілісності, то ми такі гарантії на словах отримували не тільки від Президента США, від лідерів «Великої сімки» і Альянсу (НАТО. – Ред.).

– Чи йшлося про отримання зброї від США? Тому що ми маємо «Джавеліни», що далі?

– У нас є велика розмова про двосторонній оборонний договір між нашими країнами. Поки що це розмова. Я майже впевнений, що це буде більш ніж розмова. Ми говорили про збільшення якісної технічної та військової допомоги, виділення коштів, а також про те, що ми втратили багато років стосовно безпекової ситуації в Чорному та Азовському морях. Я вважаю, що це виклик для України. Я це відкрито кажу, на мене інколи військове керівництво країни ображається, але вони розуміють, що це так. Наш флот слабкий. Вважаю, що він має бути потужний. І для цього є декілька важливих ідей. Є важлива підтримка від Великої Британії.

Зараз говоримо про відповідну підтримку від США та країн Чорноморського узбережжя. Моє прагнення – побудувати потужний український флот.

– Які у вас очікування від зустрічі з Байденом? Ви сказали про військову допомогу, а що ще може отримати Україна?

– Я дуже хочу від Президента США конкретики для України. Якщо ми говоримо про ПДЧ в НАТО – я дуже хотів би отримати конкретику щодо того, «так» це чи «ні». Я розумію, що це має бути узгоджена позиція країн Альянсу. Однак ми повинні одержати зрозумілі дати і ймовірність цього для України.

– Ви про НАТО чи про ПДЧ?

– Найперше про ПДЧ. Бо без ПДЧ неможливо по-іншому пройти цей шлях. Тому ми говоримо насамперед про ПДЧ – конкретика. Так само про флот, військову підтримку. Поки ми не в НАТО, ми хочемо одержати цю потужну підтримку. Третє – я говорив з Президентом США про Міжнародний валютний фонд, поглиблення наших відносин з точки зору того, що всі повинні розуміти й бути більш гнучкими. Розуміти, що в нас війна і ми захищаємо демократію у Європі, захищаємо свою країну. Тому не можна з нами просто говорити фразами про реформи, бо на все це потрібен час, стабільність, гроші. Тому якщо США нас підтримують, то повинні це робити й економічно. Це не про те, що ми, як жебраки, хочемо кожну копійку взяти у США і за це щось робимо. Це неправильний підхід. Ми робимо реформи для себе – ті чи інші. Коли це потрібно й коли це на часі.

А якщо мова про економічну конкретику, то у США є можливість економічно підтримати Україну. Це не тільки про гроші, це про інвестиції, про відкриття підприємств. Є список цих підприємств, є наше бажання, є зрозумілі напрямки, галузі. Якщо США заходять на український ринок – це збільшення кількості робочих місць, збільшення грошей в економіці України. Я про таку політику.

І так само щодо енергетичної безпеки для України. Якщо Росія з деякими країнами Європи має спільний економічний процес, то для нас «Північний потік – 2» – це зброя проти України. Хтось із європейських лідерів сказав: просто Україні потрібні гарантії. Це не просто про гарантії. Для нас це не про економіку, це смішно виглядає. Це точно політична зброя, і поки що в напрямку «Північного потоку – 2» всіх переграє Росія. Ми повинні отримати безпекові гарантії, я вважаю це цілком справедливим. А найголовніше у безпекових гарантіях – це повернення наших територій. Якщо є крок з підтримки такого рішення з боку насамперед Росії і з боку країн Європи, які зацікавлені у «Північному потоці – 2», і у нас паралельно є, крім геополітичних, енергетичні, безпекові гарантії, тоді так – я розумію. А якщо цього немає, то це просто підвішують (ситуацію. – Ред.) і кажуть: давайте ми вам дамо гроші. Гроші нічого не вирішують. Коли була анексія Криму, а потім розпочалася війна на сході України, у Нормандському форматі всі почали говорити: давайте напишемо «Мінськ», шляхи й кроки, як зупинити війну – навіть не казали «війну», а конфлікт на сході України, забуваючи про Крим. А зараз, коли буде «Північний потік – 2», можна буде тим чи іншим шляхом заблокувати як ситуацію щодо постачання газу в Україну, так і транзит Україною, всі говоритимуть про це питання і всі забуватимуть питання Донбасу. Або штовхатимуть нас до вирішення цього питання через діалог, як кажуть наші російські колеги, з «представителями Донбасса» – «ЛНР», «ДНР». З ними розмовляйте, це вони, ми ні до чого. Тобто вони вже в риториці відходять від того, що вони є стороною і суб’єктом цієї війни, стороною конфлікту.

Люди, деякі країни почнуть звикати до цього, як до ситуації з Кримом. З Кримом така ж історія: коли він повернеться? «Та ніколи не повернеться». «А може, повернеться». «Та давайте вирішувати питання на сході». Потім буде «Північний потік – 2», і всі скажуть: тут же газ, енергетична проблема, немає чим опалювати людям, холодно взимку, а потім вже про Донбас... Мені ця тактика зрозуміла. Тому для мене «Північний потік – 2» – це зброя, і я відверто це кажу.

– Запитання про «Північний потік – 2». Скажіть, будь ласка, компенсації – що хоче отримати Київ за «Північний потік – 2»?

– Припинення війни, спокій та стабільність на всій території незалежної України. А коли ми говоримо «стабільність» – це і геополітична стабільність, і стале припинення вогню, і контроль наших територій, і енергетична безпека. Це все про справедливість. І це не про «Північний потік – 2». Так повинно бути безумовно. Тому ми будемо боротися, попри все, за нашу державність і проти «Північного потоку – 2», подобається це комусь із наших європейських партнерів чи ні.

– Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба сказав, що Україна згодна почати розмову про компенсацію через запуск «Північного потоку – 2». Про що йдеться?

– Думаю, що пан Кулеба мав на увазі саме те, про що зараз сказав я. Я не бачу, щоб у нас у цьому напрямку була неузгоджена позиція.

– Але ви очікуєте, що, можливо, Захід якось натисне на Росію, щоб все-таки Донбас і Крим повернули?

– Авжеж, ми всі розуміємо, що ми не можемо завдяки одному питанню вирішити всі ті кейси, про які я говорив. Це системне питання.

– Де ви бачите те, на що Україна може тиснути, щоб примусити Захід щось зробити?

– Насамперед західні країни мають усвідомити, що війна в Україні, чи на кордоні, чи на тимчасово окупованих територіях – це перший сигнал про те, де вона може бути завтра і на чиєму кордоні. Тільки це війна в Європі, але вмирають українці. І це несправедливо. Я кажу це не до того, щоб вмирали інші люди, з європейських країн чи зі США. Але ми повинні про це відкрито говорити: гинуть українці, різні люди, різних національностей – громадяни України. Вони гинуть за всі ті принципи, які проповідують і відстоюють лідери як НАТО, так і Європейського Союзу. Тільки ми конкретними кроками, а не лише на словах, відстоюємо ці принципи багато років.

Життя більше, ніж 10, 20, 30 років. Сьогодні імперії одні, а завтра – інші. Є історичні приклади. Багато колишніх імперій зараз є невеликими державами, демократичними державами. Тому всі повинні розуміти, що на нашому місці може бути інша країна. І якщо Україна самостійно вирішуватиме цю глобальну проблему, у нас не буде іншого шляху, ніж перетворитися на дуже міцну, найпотужнішу з точки зору техніки та військ армію у Європі. І на це ми просто витратимо все, що в нас є: багато людського потенціалу, багато талановитих людей. Замість того щоб ставати науковцями, технологічно розвивати свою країну, люди будуть думати про те, як захищати родину, домівку. Нічого хорошого у війні немає.

– Ви казали, що хотілося б бачити більш стійку позицію Заходу, США щодо підтримки України. Зі вступом до НАТО все якось незрозуміло, «Північний потік – 2» добудовується…

– Сьогодні Україна ближче до отримання Плану дій щодо членства в НАТО, ніж будь-коли. І я не від себе про це кажу, я просто констатую факт.

– Але все-таки, чи немає у вас відчуття «зради»? Всі втомилися від війни, від українських проблем, всі хочуть business as usual.

– Так було десь чотири-п'ять останніх років. Я вважаю, що в останній рік Захід трішки зміцнив свої позиції щодо підтримки України. Але я згоден, і питання навіть не у «втомленості», а в тому, що у всіх є власні інтереси. Коли війна в Україні, то всі підтримують, всі (кажуть. – Ред.) про цивілізацію, про демократію. Але поки війна не в моїй країні, то якось можна з цим жити…

Або Україна вже стільки років говорить про прагнення до ЄС, а сам Євросоюз, мені здається, не знає, як закритися, щоб прямо не відповідати Україні. Не всі країни, у нас багато друзів. Країни Балтії, Польща відкрито говорять, що готові вже завтра підтримати наш вступ до ЄС.

Я розумію, що Російська Федерація – великий ринок. Ми його втратили через війну, і Росія втратила наш ринок. А багато країн – я не бачу, щоб вони дуже сильно щось втратили. Так, хтось запроваджував санкції, хтось вже втомлений від санкцій, на когось сильно тисне внутрішній бізнес. Все зрозуміло, світ цинічний, все про гроші. Спочатку гроші – потім життя.

– За рахунок чого Україна зараз ближче до ПДЧ, ніж раніше?

– Ми отримуємо ту чи іншу інформацію, що в найближчі роки можемо одержати ПДЧ. Зокрема, це кажуть наші дипломати. Але ви ж бачите, як може все розвернутися за одну секунду, як з «Північним потоком – 2». Всі запроваджували санкції, запроваджували, а він потроху будувався й будувався.

Різні країни проходили свій шлях до НАТО. Я вважаю, що в нашому випадку це принципово, питання тільки в узгодженні позицій країн Альянсу. Питання не в Україні. На жаль, у нас «жива» війна. Це є доказом того, чи готові ми до вступу, (підтвердженням. – Ред.) тих чи інших технічних категорій, чи готові наші хлопці й дівчата як професіонали, чи є ми учасниками тих чи інших місій НАТО.

Ми щодня доводимо, що готові бути в Альянсі більше, ніж більшість країн Європейського Союзу. На жаль, через те, що у нас сім років іде війна.

Тому це залежить від країн Альянсу. Є ще один чинник, може, найважливіший, – бажання українців. Тому що українцям з цим жити, і вони з цим сьогодні живуть. І коли почалася війна на сході, ми всі побачили, як «стрибнув» відсоток українців, які хочуть в НАТО. Тому що для людей – це безпека, це захист для їхніх дітей. А коли ти сім років б’єшся як головою об стіну й одержуєш відповідь, що ми підтримуємо бажання… Коли ти підтримуєш лише бажання – можна через декілька років отримати небажання. Люди перестануть вірити. Тому що допомога потрібна, коли війна.

– Як вважаєте, що стало причиною загострення на кордонах з Росією цьогоріч?

– Причини різні. Зокрема, поява нового Президента в США й нової адміністрації. Посилився тиск. Готувалася переговорна позиція. За всієї поваги до самостійності нашої країни, але тут була зовнішня причина – відносини РФ і США. Було показове збільшення й відведення військ. А ймовірність ескалації є. Чи зросла вона? Авжеж. Тому що коли у вас велика кількість військових вздовж кордонів чи контактної лінії, то будь-яка провокація може закінчитися конфліктом.

Пам’ятаєте, коли ми відводили (війська. – Ред.) у тому ж Золотому тощо. Люди казали: це якась зрада. Зараз ми бачимо, що в пунктах, де війська були відведені, в принципі жодних пострілів немає. Ми це розуміли.

Так само і в цій ситуації. У будь-якому разі, якщо значно збільшиться кількість військових біля ваших кордонів, це може закінчитися серйозним конфліктом, серйозною війною, дуже серйозною провокацією.

Якщо повертатися до Росії, вони говорять: «Ми тут до чого? Ви розмовляйте з цими товаришами з «ДНР/ЛНР». Тоді питання: а «Захід-2021» (спільні військові навчання Росії та Білорусі «Захід-2021». – Ред.), навчання, які ви поводите – не «ЛДНР», не ОРДЛО, це ж ви (Росія. – Ред.) проводите. Тоді скажіть мені, а чому тут – за тією інформацією, яку ми отримуємо – відпрацьовуються варіанти можливого захоплення Києва, Одеси, Харкова? Просто дивуєшся, як можна ось так казати одне, а робити інше.

– Зараз ситуація більш-менш спокійна, як ми звідси бачимо. Чи не очікуєте якусь ескалацію найближчим часом? І коли?

– На превеликий жаль, ми повинні очікувати ускладнення й бути готовими до них щодня. Але я не вважаю, що це буде. Імовірність провокацій є, зокрема, в середині вересня, коли буде «Захід-2021».

І все ж я вважаю, що в повномасштабній війні Російська Федерація не зацікавлена.

– Як би ви прокоментували останнє інтерв’ю Путіна про «рускій мір»?

– Запитайте конкретно.

– Він знову, як у 2014 році, казав, що Україна – це частина «руского міра». Ось ви кажете, що ескалації не буде…

– Я не сказав, що не буде ескалації. Я сказав, що ймовірність ескалації є щодня. Я вважаю, що не буде повномасштабної війни. Я дуже в це вірю, тому що вважаю, що це Третя світова війна. Впевнений у цьому, тому що ми не здамося, підемо до кінця. Росія також це розуміє.

А щодо «руского міра» – що саме?..

– Він знову в тому ж контексті, як у 2014 році…

– Дуже смішно, коли вони наводять приклад щодо якихось нацистських настроїв. Я дивлюся це як «Камеді Клаб», коли вони про це говорять. Вся ця історія «євреї-фашисти» трохи схожа на Квентіна Тарантіно, на цей приголомшливий фільм «Безславні покидьки», пам’ятаєте? Ось така ж трохи фантасмагорія. І я не розумію, як люди в Росії взагалі в це вірять. Вони ж добре нас знають! Ми стільки років разом, був один кінематограф, одна культура, одні театри, книги. Неймовірна українська література, яка була там популярна. Російська література, яка популярна в Україні. Я взагалі не можу зрозуміти, як він говорить про якийсь «фашизм»! Я не можу це серйозно сприймати. Взагалі, засобам масової інформації, які це пропагують, хочеться відповісти по-чоловічому. Тому що які ще аргументи? Як ви можете таке казати? Як ви можете мені таке казати?

Моя сім’я була розстріляна нацистами під час стовідсоткової окупації України. Чого не скажеш про Росію. Звичайно, Росія воювала. Звичайно, це була армія Радянського Союзу. Тоді була країна – Радянський Союз. Всі воювали, але деякі частини були повністю окупованими. Нас вбивали, розстрілювали, палили… Бабин Яр – це ж було тут. Я просто здивований, по-перше, поверховими знаннями деяких російських ЗМІ, а по-друге, поверховими знаннями декого з оточення чи помічників першої особи. Як вони взагалі таке йому готують? Я «в захваті». Люди це говорять, пропагують. Таке враження, що вони воювали з нацизмом, а ми були нацистами… Ми хто взагалі? Це і є головний розкол – інформаційна війна, інформаційне витирання своїх ніг об нашу країну. Забрати собі всі перемоги, які були в України. Просто забрати собі всю культуру, віру, літературу, перемогу над нацизмом – це політична клептоманія, іншого визначення немає.

– Президент Байден ствердно відповів на питання, чи вважає він Путіна вбивцею. Ви вважаєте Путіна вбивцею?

– Мені якось ставили це питання. Я сказав, що воно дуже некоректне. Тому що є питання, від відповідей на які можуть загинути люди, може початися ескалація. Ви можете зараз позбавити (нас. – Ред.) бодай якогось невеликого шансу на врегулювання ситуації. Тому я вважаю, що не можна ставити такі питання й не можна на них відповідати, навіть коли тобі дуже хочеться. Ти можеш сказати що завгодно на вулиці, вдома, будь-кому. Але ти не бог, ти не дав людині життя і не маєш права зробити щось, що може його забрати.

– МВФ, судячи з того, що вони кажуть, не дуже задоволені перебігом реформ в Україні. Ви вважаєте, Україна може отримати наступний транш? Якщо так, то коли? А якщо ні, то як Україна буде жити далі?

– Нещодавно я, до речі, чув публічне звернення МВФ, який задоволений перебігом реформ в Україні. Різні ЗМІ дають різну інформацію. Та все ж. Чесно кажучи, для мене передусім важливо, чи задоволені ми. Є «маяки», яких МВФ очікує від України, зокрема судова реформа, і ще багато питань. Сьогодні транш прив’язаний до таких «маяків». Я ще раз повторю: вважаю, що це несправедливо, коли у нас іде війна, коли ми боремося з олігархатом, коли ми боремося з корупцією й реально це робимо. Проте – це їхнє право.

– З чийого боку несправедливо?

– З боку МВФ – прив’язувати ті чи інші «маяки» до тих чи інших траншів. Тому що реформи – для нас. Не можна торгувати реформами за гроші. Ось про що мова.

«Маяки» щодо судової реформи – там питання у Вищій раді правосуддя, ВККС і НАБУ. Ось ті законопроекти, які на сьогодні передбачені МВФ. Всі три в першому читанні ухвалені. Я очікую подальших кроків від Верховної Ради. Все узгоджено. Але можуть бути несподіванки, сюрпризи – так у нас трапляється в парламенті. Як було з НАЗК: мені довелося ветувати його (закон. – Ред.), тому що хтось щось додав. На жаль, відповідальності в депутатів багатьох партій немає. Я навіть не знаю, навіщо вони це роблять – просто, вибачте, на зло країні. Як то кажуть «а баба-яга – проти». Це ускладнює ситуацію. Проте всі інші речі з точки зору прозорості бюджету, його прогнозованості – все це уряд на сьогодні робить.

Але, вважаю, не можна порівнювати стратегію й тактику поведінки МВФ щодо України з багатьма країнами. Просто не можна ставити в один ряд з іншими. Тому що у нас є ускладненість, тому що йде війна. Тому що витрачаються гроші не на пріоритети з точки зору економіки, а на пріоритет з точки зору безпеки. Спочатку військові, спочатку медицина, потім усе інше.

Зверніть увагу: Європа і весь світ ставлять пріоритет. Вакцини ж спочатку – до країн Європейського Союзу, у США, Ізраїль. Ми ж це бачимо з вами – пріоритетні країни, а потім усі інші. Тут же є пріоритет? Тому я вважаю, що Україна – пріоритет. Мене запитує кожна країна, кожен лідер, включно зі США, Великою Британією, Ізраїлем та іншими країнами: чим ще допомогти? Окей, з НАТО ще не узгоджена ситуація, але з чим допомогти? Ти їм говориш: «Хочемо бути серед усіх країн, щоб не ми домовлялись тишком-нишком з кимось про вакцини – Індія, Європа, щось у Канаді, у Литві трішки, – а можна, щоб ми були в пріоритеті? Чому? Тому що війна – раз. Тому що Росія пропонує «Спутнік» – два. Раніше через канали Медведчука говорили: беріть, будь ласка, скільки потрібно. Їм (росіянам. – Ред.) не вистачатиме для їхнього населення, але для них це не пріоритет: «Спочатку беріть ви». Це також зброя. І ви думаєте, що цього ніхто не бачить чи не розуміє? Всі бачать. Всі розуміють.

– Все ж таки повернемося до МВФ. Чи може Україна отримати транш?

– Для нас це важливо. Це важливо передусім для нашої економічної стабільності та інвестиційного клімату. Тому що завжди до програми МВФ прив’язані інші програми і ставлення інвесторів. Тобто тут питання не тільки грошей, а більше питання ставлення, інвестиційного клімату тощо. Тому ми обов’язково зробимо те, що пообіцяли. Я думаю, що на початку осені чи восени буде транш. Термінами займається уряд. 

– А без цього траншу…

– Ми будемо жити. У нас все є, я вам серйозно кажу. Ми збільшили митні надходження, також податкова працює набагато краще. Ми виведемо всі підприємства зі збиткових у прибуткові. На сьогодні вже розуміємо ці кроки. Тому я не бачу в цьому глобальної проблеми. У будь-якому разі треба навчитися жити самостійно. І мені здається, що це правильно в усіх сенсах.

– Повертаючись до міжнародних переговорів, до позиції Берліна та Парижа – скажіть, будь ласка, чи достатня підтримка України з боку Франції та Німеччини?

– Ніколи не буде достатньою.

– А як ви оцінюєте позицію цих країн?

– Я думаю, що їм також непросто з різних причин: і економічні виклики, і виклики їхнього суспільства щодо підтримки лідерів цих країн, якісь вибори тощо. Багато різного, і їм непросто. Вони нас підтримали – тут, як то кажуть, треба дякувати за те, що є. Чи хочеться більше? Так. Чи можуть вони більше? Це нахабно звучить, але вважаю, що так. Але я просто знаю – я в цьому впевнений: вони повинні самі усвідомлювати, що це не тільки благо для України – це є безпека й благо для їхніх країн.

Ми відчуваємо нестабільність. Ми бачимо рух, партнерство, трикутники. Те, що є в геополітиці сьогодні, я відчуваю – особливо після того, як Велика Британія вийшла з Європейського Союзу, – що модель досить крихка. І Україна якраз – дуже потужна країна з точки зору зміцнення і ЄС, і НАТО. Я так вважаю. Можливо, я помиляюсь і дуже добре про нас думаю…

– Мені здалося, що у ваших словах звучить певна образа щодо Заходу: і вакцини немає пріоритетної, і в НАТО не хочуть брати, і з «Північним потоком – 2» проблеми. Це так чи ні? У вас не змінилося ставлення до Заходу, порівняно з тим часом два роки тому, коли ви стали Президентом?

– Я думаю, що те, що ви зараз сказали, – це відчуття не від моїх слів. В принципі є таке відчуття у людей. І особливо у людей на Заході. Звичайних людей. У журналістів. Журналісти з Європи, зі США – подивіться, на чому вони наполягають і на чому роблять акцент. Вони самі бачать, що їхні країни можуть і повинні зробити більше для зміцнення миру у світі. І бачать, що вони роблять не все. Бачать, що не завжди пріоритет – на житті людини. Тому вони це підкреслюють.

Тобто це не моє враження. Я це бачу. Я це відчуваю, тому що у нас війна. Але найголовніше, що все це відчувають суспільства і ЗМІ. Вони всі це бачать. Це той момент, коли ми можемо сказати, що журналісти – це реальна дієва потужна влада світового масштабу. Я думаю, що вони просто не дадуть (лідерам країн Заходу. – Ред.) повністю послабити свої позиції.

 

 

 

Україна зацікавлена в суттєвому нарощуванні торговельно-економічної співпраці зі США — своїм найбільшим стратегічним партнером.

Президент України Володимир Зеленський провів зустріч з чинною головою ОБСЄ, міністром закордонних справ Швеції Анн Лінде, яка перебуває в Україні з робочим візитом.

Глава держави відзначив увагу, яку шведське головування в ОБСЄ приділяє питанню відновлення суверенітету й територіальної цілісності України та мирному врегулюванню на сході нашої держави.

«Ми вдруге цьогоріч зустрічаємося з вами у Києві. Важливою є поїздка, яку ви цими днями здійснили на схід України», – зауважив Президент.

Володимир Зеленський та Анн Лінде обговорили безпекову ситуацію на сході та біля кордонів України.

Співрозмовники обмінялися думками щодо високого рівня військової загрози для нашої держави. Також було обговорено шляхи зміцнення безпеки в Чорноморському регіоні.

Глава держави зауважив, що Тристороння контактна група має відновити повноцінну роботу.

Президент наголосив на важливості здійснення СММ ОБСЄ моніторингу ситуації вздовж тимчасово непідконтрольної частини українсько-російського кордону, в тимчасово окупованому Криму та в Азово-Чорноморському регіоні.

Володимир Зеленський подякував шведській стороні за рішення надати для тимчасового представлення в Києві оригінал Конституції гетьмана Пилипа Орлика.

«Вперше за понад 300 років цей атрибут нашої державності знову буде в Україні. Це надзвичайно дружній жест Швеції, який ми дуже цінуємо», – сказав Глава держави.

Президент України відзначив важливість участі шведської сторони в інавгураційному саміті Кримської платформи на високому рівні.

За участю Президента України Володимира Зеленського та Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля 15 червня розпочався другий день форуму «Україна 30. Економіка без олігархів».

Як зауважив Глава держави, олігархи, користуючись слабкістю державних інституцій і системною корупцією, за безцінь отримували ресурси, активи та преференції для власного збагачення, а сьогодні використовують ці статки проти своєї ж країни.

«Відтепер буде інакше. Все, що ми хочемо, — зрозумілі, прозорі, рівні та єдині правила для всієї України. Неважливо, ти маленький підприємець, фермер, великий магнат або іноземний інвестор. Рівні правила для всіх», — підкреслив Володимир Зеленський.

Уряд сконцентрований на проведенні інституційних змін, які створять умови, за яких корупція буде неможливою. На цьому наголосив під час виступу Прем’єр-міністр.

«Система економічних відносин, яка досить давно сформувалася в нашій країні, гальмує наш розвиток і зменшує шанси на «українське економічне диво». Йдеться про олігархічну систему відносин, яка тісно зв’язала економіку та політику», — зауважив очільник Уряду.

Денис Шмигаль підкреслив, що для команди Президента й Уряду ця система відносин не має нічого спільного з побудовою успішної держави на конкурентних засадах. Він додав, що Уряд підтримує ініціативи Президента, спрямовані на розмежування бізнесу й політики та створення рівних можливостей.

Прем’єр-міністр також озвучив три вектори інституційних змін для успіху антикорупційної реформи:  зменшення частки держави в економіці, розвиток ринкових відносин та створення нових конкурентних ринків, реформа фіскальних та контролюючих органів.

«У 2020 році ми дуже успішно почали «малу приватизацію», коли до бюджету надійшло коштів більше, ніж за 2 попередні роки разом узяті. На цей рік у нас запланована «Велика приватизація», де буде продано 7 великих об’єктів. Міжнародні та вітчизняні експерти одностайні — це один із найбільших антикорупційних кроків», — відзначив Глава Уряду.

За словами Дениса Шмигаля, застарілі підприємства отримають нові інвестиції, громади отримають нові робочі місця, держава отримає прямі надходження до бюджету та в подальшому збільшення податків. Водночас, як зауважив Прем’єр-міністр, стратегічні підприємства, які держава планує залишати у своїй власності, будуть корпоратизовані — вони отримають нову якість управління та ефективності.

Очільник Уряду також відзначив, що держава розпочала системний рух у питанні розвитку ринкових відносин, зокрема енергетичного ринку.

«З середини 2020 року в Україні запустився ринок газу для населення. Цього року ми продовжили роботу й скасували ПСО для комунальних підприємств теплопостачання. Фактично 30 років політики боялися це зробити, в тому числі через те, що були в різний спосіб зацікавлені у відсутності таких ринків. Сьогодні ця ситуація змінена, і ринок газу працює повноцінно, без корупційних загроз і ризиків», — наголосив Денис Шмигаль.

Прем’єр-міністр додав, що тепер вкрай важливо створити повноцінну конкуренцію і на газовому ринку, і на ринку електроенергії.

«Активно триває підготовка до підключення української енергетичної системи до європейської ENTSO-E. Це дозволить сформувати ринок, де відсутня можливість для маніпуляцій та використання свого монопольного становища», — зазначив очільник Уряду.

Крім того, Денис Шмигаль зауважив, що з 1 липня буде запущено ринок землі — історичний крок, адже нарешті українські громадяни зможуть вільно розпоряджатися своєю власністю.

Серед ключових новацій у напрямку реформи фіскальних і правоохоронних органів Прем’єр-міністр назвав створення Бюро економічної безпеки. Він зазначив, що в структурі Бюро буде працювати аналітично-інформаційний центр, що дозволить новому органу сконцентрувати зусилля на протидії тіньовим схемам.

«Ми зробимо все, аби створення Бюро економічної безпеки стало новою главою у відносинах держави та бізнесу. І тут точно не буде місця корупційним практикам та «маски-шоу». А тому аналітичний підхід до роботи — це пріоритет, і на цьому Кабмін постійно буде наголошувати», — резюмував Денис Шмигаль.

Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков підписав Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (проект №3742).

Документ спрямований на удосконалення здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів, що сприятиме покращенню стану безпеки дорожнього руху та збереженню від руйнувань автомобільних доріг загального користування.

Нормативний акт законодавчо закріплює можливість автоматичної фіксації порушень у разі перевищення вагових або габаритних обмежень.

Законом також удосконалюються положення щодо адміністративної відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зафіксовані в автоматичному режимі.

Закон направлений на підпис Президенту України.

Україна сьогодні ближча до отримання Плану дій щодо членства (ПДЧ) в НАТО, ніж будь-коли. Про це Президент Володимир Зеленський сказав у спільному інтерв'ю Agence France-Presse, Reuters та Associated Press.

«Ми щодня доводимо, що готові бути в Альянсі більше, ніж більшість країн Європейського Союзу. Через те, що, на жаль, у нас сім років іде війна, серед українців зросла підтримка вступу в НАТО. Тому що для людей це безпека, це захист для їхніх дітей», – наголосив Глава держави.

На його думку, за останній рік позиція західних партнерів щодо підтримки України стала міцнішою, але лідери цих держав, як і раніше, часто керуються своїми внутрішніми інтересами.

Проте, за словами Володимира Зеленського, західні країни мають усвідомити, що війна на українських кордонах та на тимчасово окупованих територіях України – це також війна в Європі, на якій вмирають українці «за всі ті принципи, які проповідують і відстоюють лідери НАТО і ЄС».

Тому, на його переконання, західні партнери повинні зрозуміти, що підтримка України – це не лише благо для українського народу, це також благо й безпека для їхніх країн.

Також Володимир Зеленський зауважив, що енергетичній безпеці України та всієї Європи загрожує проект «Північний потік – 2», який, по суті, є зброєю Росії.

Крім того, Глава держави нагадав, що під час нещодавньої телефонної розмови з Президентом Джо Байденом він отримав запрошення відвідати з візитом США наприкінці липня. Під час зустрічі з лідером Сполучених Штатів Володимир Зеленський сподівається обговорити питання надання Україні Плану дій щодо членства в НАТО, економічну підтримку, а також безпекову ситуацію на сході країни.

Володимир Зеленський зауважив, що наразі Російська Федерація повільно відводить свої війська від кордонів з Україною після нещодавнього стягування значної кількості своїх збройних сил.

«Сьогодні ми, на превеликий жаль, маємо бути готовими до ускладнень у будь-який день. Я не вважаю, що це буде, але ймовірність провокацій є, зокрема в середині вересня, коли буде «Захід-2021» (спільні військові навчання Росії та Білорусі «Захід-2021». – Ред.)», – додав Президент.

Однак він вважає, що Росія не зацікавлена в повномасштабній війні, бо розуміє, що Україна не відступить, піде до кінця, і це може вилитися в Третю світову війну.

Президент України сподівається на зустріч з Президентом РФ задля активізації мирних переговорів, хоча російська сторона затягує її проведення без зрозумілих причин.

«Будемо сподіватися, що найближчим часом ми отримаємо адженду й терміни», – сказав Володимир Зеленський.

У контексті співпраці України з Міжнародним валютним фондом Глава держави висловив думку, що несправедливо висувати до нашої країни такі ж вимоги, як до інших держав. Адже Україна восьмий рік перебуває у стані війни та змушена по-іншому обирати пріоритетні сфери для проведення реформ.

«Я вважаю, не можна порівнювати стратегію поведінки МВФ з Україною з іншими країнами. Нашу країну просто не можна ставити в один ряд з іншими. Тому що у нас є ускладненість, тому що йде війна. Тому що витрачаються гроші не на пріоритети з точки зору економіки, а з точки зору безпеки. Спочатку військові, спочатку медицина, потім усе інше», – пояснив він.

Водночас Володимир Зеленський зазначив, що продовження співпраці України з МВФ важливе для економічної стабільності та інвестиційного клімату, адже до програми МВФ прив’язані інші програми фінансової підтримки.

«Тому ми обов’язково зробимо все, що пообіцяли», – резюмував Президент.

Національна економічна стратегія до 2030 року — це 20 векторів із конкретними ініціативами, які дозволять забезпечити економічне зростання держави та підвищення добробуту українців. Про це зазначив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час форуму «Україна 30. Економіка без олігархів» 14 червня.

Прем’єр-міністр нагадав, що НЕС-2030 була схвалена в березні цього року: «За три місяці ми вже встигли показати, що рухаємося відповідно до Стратегії, і цей рух сприяє відновленню економіки України».

Так, Денис Шмигаль наголосив, що для успішного запровадження всіх реформ потрібно побудувати країну зі стійкими публічними фінансами та розвиненим фінансовим сектором.

«Уряд зробив суттєвий крок у цьому напрямку:  31 травня схвалено бюджетну декларацію на 2022-2024 роки. Бюджетна декларація — це вагомий документ, який розроблено вперше. І він важливий для нашого бізнесу, оскільки визначеність та прогнозованість влади — один із фундаментів успішної взаємодії», — зазначив очільник Уряду.

Денис Шмигаль також розповів про роботу в напрямку дотримання принципу верховенства права. Зокрема, створено Бюро економічної безпеки та підписаний Президентом України закон №1150-ІХ.

Прем’єр-міністр зауважив, що паралельно з десятками дрібних удосконалень у регуляторному середовищі Уряд запускає новий інструмент, який дозволить відкривати ФОП автоматично, без участі державного реєстратора.

«Це великий крок, що зменшує корупційну складову при взаємодії з органами державної влади. Це ляже в основу подальшої автоматизації всіх бюрократичних процесів при взаємодії з державою», — підкреслив Денис Шмигаль.

Глава Уряду відзначив, що є результати й у напрямі зменшення ролі держави як власника державних і комунальних підприємств.

«Ухваливши 30 березня законопроект № 4543, Верховна Рада усунула останню перешкоду для відновлення приватизації великих державних підприємств. Розблокування великої приватизації — це чіткий сигнал, що Україна готова до інвестицій, що ми забезпечимо прозорий та чесний продаж великих підприємств», — зазначив Прем’єр-міністр.

Як підкреслив Денис Шмигаль, зроблено вагомі кроки в напрямку інвестиційної привабливості України, зокрема  введення податкових стимулів для інвестиційних проектів зі значними інвестиціями. Крім того, на виконання указу Президента України Уряд створив Національний фонд інвестицій, який займатиметься реалізацією масштабних інвестиційних та соціально значущих проектів.

«Державне підприємство сприятиме розвитку міжнародного економічного співробітництва та зростанню конкурентоспроможності України. Це допоможе залучити нових інвесторів в економіку та дасть можливість нарешті реалізувати проекти, на які українці давно очікують», — наголосив Прем’єр-міністр.

Як наголосив Денис Шмигаль, один із головних напрямків економічної політики Уряду — це концепція «довгих грошей». Зокрема, торік за ініціативи Президента України були запущені програми пільгового кредитування для малого й середнього бізнесу.

«За рік ми бачимо результат: 50 млрд грн пільгових кредитів вже видано. Наступні два проекти із цього напрямку — це створення Фондового ринку та проведення реформи пенсійної системи», — зауважив очільник Уряду.

Денис Шмигаль нагадав, що минулого тижня Уряд, ЄБРР, Aмериканська торговельна палата в Україні та USAID уклали Меморандум щодо створення національного механізму біржової торгівлі на ринках капіталу і товарних ринках, що є важливим кроком для створення Фондового ринку в Україні.

Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков підписав Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (проект №3742).

Документ спрямований на удосконалення здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів, що сприятиме покращенню стану безпеки дорожнього руху та збереженню від руйнувань автомобільних доріг загального користування.

Нормативний акт законодавчо закріплює можливість автоматичної фіксації порушень у разі перевищення вагових або габаритних обмежень.

Законом також удосконалюються положення щодо адміністративної відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зафіксовані в автоматичному режимі.

Закон направлений на підпис Президенту України.

У Бершадській окружній лікарні інтенсивного лікування завершують монтаж апарата комп’ютерної томографії. Про це повідомив Голова  обласної державної адміністрації Сергій Борзов.

Президент Володимир Зеленський провів зустріч з міністром закордонних справ та міжнародного співробітництва Італійської Республіки Луїджі Ді Майо, який перебуває з офіційним візитом в Україні.

Глава держави поінформував очільника МЗС Італії про безпекову ситуацію на Донбасі та вздовж українських кордонів. Він наголосив на важливості посилення подальшого міжнародного тиску на РФ, яка наразі відвела лише незначну частину сил і засобів від українських кордонів та продовжує блокувати прогрес у мирному врегулюванні.

«Дякую Італії за підтримку України в багатьох напрямках, передусім суверенітету й територіальної цілісності нашої країни», – наголосив Володимир Зеленський.

Зі свого боку Луїджі Ді Майо запевнив у повній підтримці з боку Італії суверенітету й територіальної цілісності України.

Відбувся обмін думками з актуальних питань порядку денного в контексті найближчих міжнародних заходів, зокрема самітів країн «Групи семи» (G7) і НАТО.

Володимир Зеленський зазначив, що реалізація проекту «Північний потік – 2» є насамперед безпековим викликом для України та Європи.

«В інтересах енергетичної безпеки Європи – не допустити запуску «Північного потоку – 2», – переконаний він.

Окрема увага під час зустрічі була приділена питанням євроатлантичної та європейської інтеграції України.

Володимир Зеленський наголосив на важливості для нашої держави отримання Плану дій щодо членства в НАТО й висловив сподівання на підтримку Італією зусиль України на шляху до Альянсу.

Президент зазначив, що Україна віддана проведенню реформ у межах виконання Угоди про асоціацію з ЄС, а чітка європейська перспектива буде додатковим стимулом для побудови успішної країни.

Сторони обговорили розвиток політичного діалогу на найвищому рівні, зокрема участь керівництва Італійської Республіки в інавгураційному саміті Кримської платформи та заходах з нагоди 30-ї річниці незалежності України.

Глава держави позитивно оцінив динамічний розвиток торговельно-економічної взаємодії між Україною та Італією.

«Маємо значний потенціал, щоб створити разом нові історії успіху в наших відносинах», – зауважив Володимир Зеленський.

Міністр закордонних справ Італії зазначив, що з приємністю відкрив разом з головою МЗС України Дмитром Кулебою Українсько-італійський бізнес-форум за участю низки представників провідних українських та італійських компаній.

«Ми бачимо, яких конкретних результатів вдалося разом досягти Італії та Україні, зважаючи на ті угоди, які було підписано», – сказав Луїджі Ді Майо.

Володимир Зеленський і голова МЗС Італійської Республіки також відзначили важливу роль, яку відіграє українська громада в Італії у зміцненні відносин між країнами.

Луїджі Ді Майо подякував Президенту України за надання важливої допомоги його країні під час боротьби з наслідками пандемії COVID-19 торік.

Володимир Зеленський наголосив на важливості міжлюдських зв’язків народів двох країн та зауважив необхідність вжиття заходів задля відновлення туризму.

Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль провів зустріч із Міністром закордонних справ та міжнародного співробітництва Італійської Республіки Луіджі Ді Майо під час його офіційного візиту в Київ 10 червня.

Сторони обговорили актуальні питання торгово-економічної та інвестиційної співпраці, а також співробітництва у сфері енергетики та інфраструктури.

Прем’єр-міністр повідомив, що Україна цього року розпочне процес приватизації великих державних підприємств та запросив представників італійського бізнесу долучатися до участі в конкурсах.

«Аукціони продемонстрували велику зацікавленість з боку іноземних інвесторів та що процес великої і малої приватизації може бути цікавим для подальшого розвитку бізнесу в Україні», — зазначив очільник Уряду.

Денис Шмигаль також відзначив позитивні тенденції у торгівлі між Україною та Італією. За його словами, товарообіг за перші п’ять місяців 2021 року зріс на 39,2% і склав 2,1 млрд доларів.

«Україна готова запропонувати італійському бізнесу переваги Поглибленої і всеосяжної зони вільної торгівлі між Україною та ЄС, зокрема у форматі промислової кооперації, включаючи реалізацію спільних виробничих проектів», — підкреслив Прем’єр-міністр.

Денис Шмигаль та Луіджі Ді Майо також порушили питання співпраці в агросекторі та енергетиці.

«Європейський зелений курс — один із пріоритетів нашого Уряду. Ми готові долучитися до спільних зусиль, спрямованих на реалізацію цілей Grean Deal, та зацікавлені в розвитку альтернативних енергетичних технологій», — відзначив Глава Уряду.

Прем’єр-міністр серед іншого запросив італійські компанії до співпраці у сфері видобутку газу.

Крім того, сторони обговорили взаємодію в інфраструктурних проектах, зокрема щодо розвитку залізниці.

«Хотів би відзначити важливість нещодавно підписаного Меморандуму між АТ «Укрзалізниця» та Національною залізничною компанією Італії щодо реалізації проекту швидкісного залізничного сполучення. Це важливий і перспективний проект. Переконаний, що ця співпраця має широкий спектр можливостей», — сказав Денис Шмигаль.

Луіджі Ді Майо зі свого боку наголосив, що Італія всіляко підтримує європейські прагнення України та реалізацію реформ, зокрема аграрної, антикорупційної, судової.

Прем’єр-міністр подякував Італії за незмінну підтримку суверенітету й територіальної цілісності України, а також прагнення України до інтеграції в ЄС і НАТО.

Місцеві ради всіх рівнів мають працювати злагоджено та досягати згоди з важливих для громади питань. Про це сказав Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков під час виступу на VIII Всеукраїнському форумі місцевого самоврядування у Львові.

Він відзначив необхідність співпраці центральної та місцевої влади. «Я вважаю, що спільна робота повинна бути і в Парламенті. Сподіваюся, нам це вдається, ми дуже часто досягаємо консенсусу з багатьох питань. Таку ж саму роботу я хотів би бачити на рівні всіх рад, починаючи від Верховної, закінчуючи сільською. Люди точно не розуміють чвар. Для них всі ми - єдина влада. Тут не буде більшості або опозиції. А буде питання, чи якісно ти робиш свою роботу», - сказав Дмитро Разумков.

Водночас Голова Верховної Ради акцентував на необхідності будувати партнерські відносини як по вертикалі центральна-місцева влада, так і на горизонтальному рівні між регіонами.

“Центральна влада не може ефективно виконувати свої функції без допомоги місцевої. А органи місцевого самоврядування не можуть зробити життя мешканців більш якісним без допомоги Києва - Верховної Ради, Президента України, Кабінету Міністрів. Ми всі це добре розуміємо. Паралельно повинні вибудовуватися і горизонтальні зв’язки”, - сказав Дмитро Разумков.

Голова Парламенту нагадав, що нещодавно відбулося засідання Консультативної ради з питань місцевого самоврядування при Верховній Раді.

Дмитро Разумков зазначив, що одним із актуальних питань для учасників зустрічі було врегулювання заборгованості суб’єктів ринку природного газу та супутніх ринків.

«Це врегулювання ситуації, яка склалася після підняття тарифів. Виклик був і для місцевої влади, і для центральної, і для громадян. У подальшому ми повинні розуміти, що до таких процесів треба готуватися заздалегідь. Потрібно пояснювати людям, як це відбуватиметься», - сказав він і додав, що роз’яснення питання є відповідальністю влади всіх рівнів.

Голова Верховної Ради повідомив, що наступного пленарного тижня планується розгляд у першому читанні Проекту Закону "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" (№3508-д).

Крім того, Дмитро Разумков наголосив на важливості завершення реформи децентралізації, фінальним етапом якої має стати ухвалення відповідних змін до Конституції України.  Він зауважив, що для затвердження такого законопроекту має бути консолідація політичних сил у Парламенті, оскільки для остаточного його схвалення необхідно 300 голосів народних депутатів.

«Впевнений, що реформа децентралізації - одна з найбільш успішних, тому що на місцях є велика кількість людей, які добре знають проблеми свого міста, об’єднаної територіальної громади, області. І розуміють, що треба робити насамперед», - зазначив Голова Верховної Ради.

Водночас він висловив сподівання, що для успішного проведення реформ в Україні докладатиме зусилля не лише центральна влада, але й місцева.

25,5 мільйонів гривень фінансує держава  на забезпечення швидкісного інтернет-зв'язку у територіальних громадах Вінниччини.

Про це інформує Голова ОДА Сергій Борзов: «235 сіл 42 територіальних громад Вінниччини отримають доступ до швидкісного оптоволоконного інтернету. Кабінет Міністрів України затвердив розподіл субвенції з державного бюджету на реалізацію проекту «Інтернет-субвенція». Загальна сума фінансування – майже 484 млн грн, з яких 25,498 млн грн отримають громади Вінницької області, які подали заявки на участь в проекті».

Заявки готувались по населеним пунктам, де відсутні діючі провайдери швидкісного інтернет-зв’язку, водночас – наявні заклади суспільної сфери, які потребують підключення – заклади освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури тощо.

Голова ОДА зауважує: «Переважно це невеликі села, куди проведення оптоволоконної мережі було економічно невигідним для провайдерів, або потребувало тривалого часу окупності робіт. Держава надає фінансову підтримку на забезпечення доступу до швидкісного інтернету в таких селах шляхом виділення субвенції з Державного бюджету. Швидкісний інтернет – це вимога сьогодення, яка забезпечить високу якість надання різноманітних послуг мешканцям громад.Куди йде субвенція у Вінницькій області?

235 сіл, в яких розташовано 732 соціальних заклади:

- освіта: 98 шкіл та 82 дошкільних заклади;

- культура: 185 будинків культури, 153 бібліотеки та 1 мистецька школа;

- медицина: 179 ФАПів;

- безпека: 2 поліційні ділянки та 2 пожежні частини;

- соцзахист: 7 закладів Мінсоцполітики та 23 ЦНАПи та віддалених робочих місця.Там проживає майже 89 тис мешканців, а загальна протяжність збудованих оптичних мереж - 1437 км.»

Фінансування отримають:

Гніванська міська територіальна громада – 507 тис грн;

Тиврівська селищна територіальна громада - 580 тис грн;

Барська міська територіальна громада - 1919 тис грн;

Хмільницької міська територіальна громада – 693,6 тис грн;

Вороновицька селищна територіальна громада - 149 тис грн;

Тульчинська міська територіальна громада – 237,6 тис грн;

Мурованокуриловецька селищна територіальна громада - 380 тис грн;

Козятинська міська територіальна громада - 285 тис грн;

Томашпільська селищна територіальна громада - 510 тис грн;

Теплицька селищна територіальна громада – 196,55 тис грн;

Ольгопільська сільська територіальна громада - 670 тис грн;

Вендичанська селищна територіальна громада - 660 тис грн;

Студенянська сільська територіальна громада - 460 тис грн;

Літинська селищна територіальна громада – 173,3 тис грн;

Брацлавська селищна територіальна громада – 636,4 тис грн;

Вапнярська селищна територіальна громада - 245 тис грн;

Городківська сільська територіальна громада – 585,002 тис грн;

Самгородоцька сільська територіальна громада - 519 тис грн;

Липовецька міська територіальна громада - 370 тис грн;

Шаргородська міська територіальна громада – 662,5 тис грн;

Дашівська селищна територіальна громада - 190 тис грн;

Тростянецька селищна територіальна громада - 180 тис грн;

Северинівська сільська територіальна громада - 190 тис грн;

Піщанська селищна територіальна громада - 235 тис грн;

Війтівецька сільська територіальна громада – 153,4 тис грн;

Ободівська сільська територіальна громада - 80 тис грн;

Бабчинецька сільська територіальна громада - 864 тис грн;

Яришівська сільська територіальна громада - 1000 тис грн;

Райгородська сільська територіальна громада – 476,1 тис грн;

Жмеринська міська територіальна громада – 1886,23 тис грн;

Крижопільська селищна територіальна громада - 190 тис грн;

Турбівська селищна територіальна громада – 197,478 тис грн;

Станіславчицька сільська територіальна громада - 630 тис грн;

Шпиківська селищна територіальна громада - 1130 тис грн;

Копайгородська селищна територіальна громада - 760 тис грн;

Оратівська селищна територіальна громада - 345 тис грн;

Чечельницька селищна територіальна громада - 334 тис грн;

Джуринська сільська територіальна громада – 555,76 тис грн;

Уланівська сільська територіальна громада – 1360,785 тис грн;

Немирівська міська територіальна громада - 1330 тис грн;

Ямпільська міська територіальна громада - 755 тис грн;

Могилів-Подільська міська територіальна громада - 2225 тис грн.

 

В умовах пандемії COVID-19 українська економіка потребує додаткових стимулів для розвитку. Про це сказав Голова Верховної Ради Дмитро Разумков під час відвідання заводу “Електронмаш” у Львові. Разом із тим він наголосив на необхідності зосередитися на підтримці української промисловості. 

«У нас сьогодні ковід. І ми багато говоримо про вакцини для здоров’я людей. Але пандемія б’є не лише по здоров’ю - вона сильно б’є і по економіці. Ми бачимо це в усіх країнах світу. Думаю, на рівні законодавчих актів та всієї влади - Президента України, Кабінету Міністрів, Верховної Ради - можемо виробляти вакцину для економіки, яку будемо застосовувати, щоб вона швидше перемогла всі негаразди», - сказав Голова Верховної Ради.

Він також відзначив необхідність стимулювати залучення інвестицій. “Ми повинні створювати  економічні важелі, які будуть впливати на те, щоб український бізнес розвивався, ставав потужним, щоб він знову ставав промисловим”, - додав Дмитро Разумков.

Як зазначив Голова Парламенту, частка переробної галузі в промисловості має збільшуватися. За його словами, частка переробної промисловості у ВВП за останні десять років зменшилася з 30% до 20%. “Я сподіваюся, що спільними зусиллями ми зможемо рухатися далі, робити так, щоб українська промисловість відроджувалася”, - додав він.

Дмитро Разумков нагадав, що Парламент ухвалив у першому читанні законопроект щодо діяльності індустріальних парків, який може стати серйозним поштовхом для залучення як внутрішніх, так і зовнішніх інвестицій.

“Лише спільними зусиллями ми зможемо зробити так, щоб у нашій державі відроджувалася промисловість, створювалися нові робочі місця. Нові робочі місця - це податки. Податки - це розвиток країни. А розвиток країни - це те, на що повинні бути направлені наші з вами спільні зусилля”, - сказав Голова Верховної Ради.

Крім того, він зазначив, що міцна економіка сприятиме інтеграції України до ЄС. “Ми всі з вами прагнемо прийти до Європейського Союзу. Це буде непростий шлях. Для того щоб нам легше було його пройти, попереду країни має рухатися наш економічний потенціал, переробна промисловість, кінцеві товари, які будуть давати і експортну виручку країні, і демонструватимуть нашим європейським колегам позитивні речі, які є в країні”, - сказав Дмитро Разумков.

 

Під час робочої поїздки на Донеччину Президент України Володимир Зеленський відвідав передній край оборони, де останнім часом відбуваються ворожі обстріли.

Українські позиції, на яких побував Глава держави, розташовані за 700 метрів від противника.

Володимир Зеленський зустрівся з військовими, котрі несуть службу на передовій, та ознайомився з оперативною обстановкою на фронті.

«Дійсно, ми бачимо, і військові відзначають зменшення кількості пострілів – вона значно знизилась за останні 7-10 днів. Проте є провокації, і, на жаль, бувають бойові втрати. Однак, слава богу, що зараз гримить грім, а не постріли», – зауважив Глава держави.

Також, за його словами, важливо бачити, що українські бійці гарно озброєні та забезпечені всім необхідним, а також розуміти, у чому вони мають потребу.

«Завжди хочеться привезти – і привозимо – технічні та військові речі, які дійсно потрібні для безпеки хлопців та дівчат», – додав Володимир Зеленський.

Глава держави відзначив високий бойовий дух українських військовослужбовців.

«Враження від візиту на передову завжди дуже позитивні – від того, як виглядають наші бійці, від їхніх поглядів, очей – чоловіків і жінок, офіцерів і звичайних солдатів», – сказав Президент, наголосивши, що обличчя наших захисників завжди випромінюють спокій та героїзм.

Володимир Зеленський зазначив, що державні службовці та депутати також мають частіше приїжджати на фронт, щоб підтримувати українських військових та брати з них приклад для сміливих державницьких кроків.

«Відвідання наших захисників – це завжди для мене честь. Я заряджаюся й надихаюся їхнім героїзмом. Тому приїжджаю з радістю, з гордістю», – зауважив Володимир Зеленський.

Президент також вручив бійцям державні нагороди й цінні подарунки.

«Просто хочу подякувати кожному з вас, кожному військовому за те, що кожного дня захищаєте Україну. Бажаю вам і вашими сім’ям добра, здоров’я, щастя. Повертайтеся живими з боїв», – наголосив Глава держави.

Володимир Зеленський пообідав разом з військовослужбовцями у солдатській їдальні.

Під головуванням Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля відбулася нарада щодо реалізації проектів зрошення земель. Учасники обговорили стан меліорації земель в Україні та перебіг виконання завдань в цьому напрямку.

У нараді взяли участь Міністр аграрної політики та продовольства Роман Лещенко, Міністр захисту довкілля та природних ресурсів Роман Абрамовський, Заступник керівника Офісу Президента Юлія Свириденко, Голова Одеської обласної державної адміністрації Сергій Гриневецький, представники міністерств та інші.

«Президент України поставив амбітне завдання — почати цього року проекти зі зрошення земель. Зокрема, організувати й запустити пілотні проекти в Одеській області, які згодом будуть розширені на інші південні регіони», — зазначив Прем’єр-міністр.

Глава Уряду під час наради заслухав пропозиції Голови Одеської ОДА Сергія Гриневецького щодо реалізації першочергових проектів з відновлення зрошення в Одеській області.

Денис Шмигаль підкреслив, що варто активніше залучати інвесторів та продуктивніше працювати в цьому напрямку з іноземними й фінансовими партнерами України.

«Потрібно не лише відновити старі меліоративні системи, але також збудувати нову сучасну інфраструктуру за прикладом провідних країн. Одним із варіантів реалізації цього завдання є державно-приватне партнерство з компанією, яка є світовим лідером у цій галузі», — відзначив очільник Уряду.

Прем’єр-міністр наголосив, що відповідальні особи не повинні чекати законодавчих ініціатив щодо проектів зрошення земель, а мають вже розпочинати роботу в цьому напрямку.

Так, за підсумками наради Глава Уряду дав завдання Міністерству аграрної політики та продовольства прискорити виконання цілей щодо реалізації проектів зрошення земель в Україні та почати процес переговорів для організації співпраці в цій галузі з провідними компаніями.