Комітет прийняв рішення взяти до відома доповідь Голови Національного банку України Якова Смолія про діяльність Національного банку, яка була заслухана і обговорена у п’ятницю, 8 травня.

Комітет також рекомендує підтримати включення до порядку денного позачергового засідання Верховної Ради 13 травня 2020 року виступ Голови банку України Якова Смолія з метою представлення ним доповіді про діяльність Національного банку. Також Комітет доручив Секретаріату узагальнити пропозиції народних депутатів, висловлені під час засідання і долучити їх до рішення Комітету.

Учасники засідання розглянули підготовлений до другого читання проект Закону “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)” (№3329-д).

Проектом, зокрема пропонується: продовження строку незастосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину; продовження на такий же термін строку ненарахування пені і мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок; продовження звільнення від сплати ЄСВ за себе ФОП та особами, які провадять незалежну професійну діяльність на період з 1 по 31 травня 2020 року; зменшення вимог до мінімального розміру статутного капіталу банків з 500 млн грн до 200 млн грн і продовження строку дії Закону України "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків", який завершується 1 серпня 2020 року до 2024 року; внесення ряду інших змін, спрямованих, на врегулювання адміністративних процедур на період дії обмежувальних карантинних заходів та після їх завершення.

На попередньому засіданні Комітету були підтримані правки, які передбачають, що підприємець, як і наймані ним працівники, також може претендувати на допомогу через Фонд допомоги по безробіттю, якщо підприємство простоює через коронавірус, а також правки 44 і 45, які пропонують надати право місцевій владі до кінця року зменшувати податки на землю та нерухомість.

Один із авторів законопроекту народний депутат Ярослав Железняк поінформував, що робоча група залишила незмінною загальну концепцію законопроекту щодо продовження податкових пільг, наданих підприємцям у зв’язку з карантином. Водночас, за його словами, в доопрацьованій разом із Національним банком України і Міністерством фінансів порівняльній таблиці не враховано три пропозиції народних депутатів.

Так, народний депутат сказав, що не врахована пропозиція щодо компенсації з державного бюджету ПДФО медичним працівникам, які задіяні у боротьбі з коронавірусом, оскільки запровадження такої норми спричинить втрати державного бюджету на більш як 500 мільйонів гривень.

Заступник Міністра фінансів України Світлана Воробей, у свою чергу, поінформувала, що, якщо будуть звільнені від ПДФО зарплати і доплати медичним працівникам, втрати держбюджету будуть становити 2,1 мільярда гривень.

За її словами, на доплати медикам вже виділено і спрямовано в регіони 9,192 мільярда гривень на три місяці (квітень-червень).

Народний депутат Ніна Южаніна нагадала, що у державному бюджеті є кошти передбачені на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення в обсязі 15,8 мільярда гривень, які можна направити не тільки на доплати, а й на компенсації недоотриманого ПДФО.

Голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев нагадав, що у проекті Закону, який готувався до першого читання, пропонувалось звільнення доходів медиків, які задіяні в боротьбі проти COVID-19 від ПДФО, однак така пропозиція викликала обурення органів місцевого самоврядування, оскільки 60% від цього податку отримують місцеві бюджети.

За його словами, під час підготовки до другого читання з’явилася пропозиція звільнити від ПДФО тільки доплати медикам, окрім того, держбюджет мав би компенсувати втрати місцевим бюджетам. Тобто, на три місяці заплановано доплати на понад 9,2 мільярда гривень, отже, держбюджет має понести додатково витрати на компенсацію в обсязі близько одного мільйона гривень.

Проти такої пропозиції виступило Міністерство фінансів України.

Під час засідання прозвучала пропозиція підтримати поправку сьому згідно з якою медики сплачуватимуть всі податки, а потім Кабінет Міністрів України компенсує їм витрати на ПДФО, однак, поширити дану норму тільки на оподаткування доплат і тільки на два місяці - травень і червень.

Представник Мінфіну не погодилась з даною пропозицією, оскільки це, хоч і менші, але додаткові втрати бюджету.

Після дискусії Комітет прийняв рішення підтримати поправку сьому у такій редакції, що тимчасово, до 30 червня 2020 року включно, сума ПДФО, що утримується з доплат, одержаних медиками, задіяними у боротьбі з коронавірусом, компенсується Кабінетом Міністрів України з державного бюджету.

Також пропонується врахувати пов’язані правки 142 і 143 про підготовку Кабміном необхідних підзаконних актів і включення даного питання до звітів.

Члени Комітету підтримали пропозицію робочої групи і відхилили поправки 116 і 141, які врегульовують питання, що виникли у зв’язку з набуттям чинності закону про фінансовий моніторинг і відсутністю необхідних підзаконних актів.

Під час обговорення прозвучала думка, що правки цілком слушні, однак є домовленість з міжнародними партнерами, з якими ведуться переговори про макрофінансову допомогу, щодо незмінності даного законодавства.

Ярослав Железняк поінформував, що Національний банк пообіцяв найближчими днями прийняти постанову, яка врегулює зазначені питання, зокрема, які стосуються запровадження перехідного періоду для введення нових штрафів для бізнесу.

Заступник Міністра фінансів підтвердила, що проект даної постанови вже узгоджений.

Голова Комітету наголосив: “Якщо до кінця тижня виконавча влада не врегулює питання стягнення штрафів підзаконними актами, то будуть вноситись правки в закон”.

Третьою темою, яка викликала дискусію, стали відхилені робочою групою поправки, що містили пропозицію звільнити від ЄСВ малих підприємців до кінця червня, в той час як редакція, підготовлена до першого читання, передбачає звільнення до 31 травня.

Мінфін зауважив, що така пролонгація призведе до 1,1 мільярда гривень недонадходжень до Пенсійного фонду.

Під час засідання також була обговорена пропозиція про зменшення мінімального розміру статутного капіталу банків з 500 млн грн до 200 млн грн. Народні депутати, які виступали проти даної норми, погодились зняти свої правки.

Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проект закону №3329-д в другому читанні та в цілому з врахуванням пропозицій правок 142 і 143 та техніко-юридичним доопрацюванням. “За” таке рішення проголосував 21 народний депутат.

Завершуючи засідання, Голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев поінформував: “Зараз на розгляді Комітету перебувають 239 проектів законодавчих актів і ще 9 - проектів постанов. Деякі з них розглядаються по пів року. Тому буде проведено перерозподіл проектів між народними депутатами, щоб нормативні акти розглядались вчасно”.