до проекту розпорядження голови обласної державної адміністрації
«Про затвердження Порядку часткового відшкодування з обласного бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими суб’єктами малого і середнього підприємництва на реалізацію інвестиційних проектів»
І. Визначення проблеми
Проект розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження Порядку часткового відшкодування з обласного бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими суб’єктами малого і середнього підприємництва на реалізацію інвестиційних проектів» (далі регуляторний акт) розроблено відповідно до статті 19 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», статті 16 Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», яким передбачається надання фінансової підтримки суб’єктам малого і середнього підприємництва (далі - Суб’єкти підприємництва).
Проблема, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання це встановлення відкритого, прозорого механізму та критеріїв відшкодування з обласного бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими Суб’єктами підприємництва для реалізації інвестиційних проектів та порядку визначення переможця (переможців) конкурсу на отримання права часткової компенсації розміру кредитних ставок за банківськими кредитами.
Прийняття даного регуляторного акту забезпечить здешевлення кредитних ресурсів, дозволить стимулювати Суб’єктів підприємництва до створення додаткових робочих місць, реалізації пріоритетних напрямів соціально-економічного розвитку, збільшення обсягів відрахувань до бюджету.
Визначення основних груп (підгруп), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи)
|
Так
|
Ні
|
Громадяни |
+
|
|
Держава |
+
|
|
Суб’єкт господарювання, у тому числі суб’єкти малого підприємництва |
+
|
ІІ. Цілі державного регулювання
Основна ціль прийняття регуляторного акту це здешевлення вартості кредитних ресурсів шляхом запровадження ефективного механізму фінансово-кредитної підтримки Суб’єктів підприємництва за рахунок коштів обласного бюджету. Прийняття регуляторного акту надасть можливість :
- створити нові робочі місця;
- збільшити надходження до бюджетів усіх рівнів;
- залучити інвестиційні кошти для розвитку підприємництва.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Визначення альтернативних способів:
Вид альтернативи
|
Опис альтернативи
|
Альтернатива № 1. Залишити існуючу на даний момент ситуацію без змін (далі – Альтернатива № 1) |
Не забезпечує досягнення цілі Суб’єкти підприємництва залишаться без фінансової підтримки у процесі реалізації інвестиційних проектів у пріоритетних напрямках соціально-економічного розвитку. Це не покращить стан розвитку підприємництва в цілому. запровадження такої альтернативи визнано недоцільним. |
Альтернатива № 2. Прийняття Порядку (далі – Альтернатива № 2) |
Дозволить затвердити порядок часткового відшкодування відсоткових ставок за кредитами, залученими Суб’єктами підприємництва на реалізацію інвестиційних проектів на конкурсних засадах. Перевагами обраного способу є здешевлення кредитних ресурсів, що дозволить збільшити залучення кредитних ресурсів на реалізацію інвестиційних проектів та стимулювати Суб’єкти підприємництва до розширення виробництва та створення робочих місць. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави:
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
Альтернатива № 1 | Відсутні. | Порушення вимог чинного законодавства у сфері державної підтримки малого і середнього підприємництва, втрата довіри до місцевої влади. |
Альтернатива № 2 | Стимулювання інвестиційної діяльності, збільшення інвестицій для розширення та збільшення обсягів виробництва товарів (надання послуг), впровадження енергозберігаючих та екологічних технологій, реалізації пріоритетних напрямів соціально – економічного розвитку області. Збільшення надходження до бюджету податків, зборів (інших обов’язкових платежів) | 14973,45 грн /рік (витрати пов'язані з адмініструванням регуляторного акту) + 1500000,0 грн. (кошти передбачені в 2017 році на часткове відшкодування) = 1514973,45 грн. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян:
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
Альтернатива № 1 | Відсутні. | Витрати зайвих коштів на придбання товарів, послуг. |
Альтернатива № 2 | Можливість для населення отримання нових робочих місць. Підвищення мотивації для зайняття підприємницькою діяльністю. | Не потребує матеріальних та інших витрат. |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання:
Показник
|
Великі
|
Середні
|
Малі
|
Мікро
|
Разом
|
Кількість суб'єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
-
|
20
|
30
|
50
|
100
|
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
-
|
20
|
30
|
50
|
100
|
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
1
|
2
|
3
|
Альтернатива № 1 | Відсутні. | Втрата можливості отримання додаткових прибутків. |
Альтернатива № 2 | Відкритість та прозорість процедури запровадження механізму часткове відшкодування відсоткових ставок за залученими банківськими кредитами. Зменшення вартості кредитних ресурсів. Збільшення обсягів вільних обігових коштів та збільшення обсягів виробництва, оновлення матеріально-технічної бази. | Витрати, пов’язані з виконанням вимог регуляторного акту, кошти та час на підготовку відповідних документів для участі у конкурсі. |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
|
Бал результативності (за чотирибаль-ною системою оцінки)
|
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
|
1
|
2
|
3
|
Альтернатива № 1 |
1
|
Не забезпечить досягнення поставленої цілі. |
Альтернатива № 2 |
4
|
У разі прийняття акта задекларовані цілі забезпечать повною мірою досягнення поставленої мети встановлення чітких та прозорих умов конкурсу з часткового відшкодування відсоткових ставок за кредитами, |
Рейтинг результативності
|
Вигоди (підсумок)
|
Витрати (підсумок)
|
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Альтернатива № 1 | У разі залишення існуючої на даний момент ситуації без змін, вигоди для держави, громадян та суб’єктів господарювання відсутні. |
0
|
не забезпечить досягнення поставлених цілей |
Альтернатива № 2 | У разі прийняття проекту акта, для держави вигода заключається в реалізації Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», та зростання довіри до влади. Громадяни зможуть реалізувати права на отримання додаткових робочих місць. Суб'єкти господарювання матимуть право на конкурентних засадах отримати фінансову підтримку та реалізувати власні проекти. |
У разі прийняття проекту акта, держава (в особі облдержадміністрації) 14973,45 грн/рік, громадяни не нестимуть ніяких матеріальних та інших витрат. суб'єкти господарювання – 1946,1 грн/рік, |
Проблема вирішена |
Рейтинг
|
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи
|
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
|
1
|
2
|
3
|
Альтернатива № 1 | Не забезпечується досягнення цілей | Зовнішні чинники на дію регуляторного акта у разі залишення існуючої на даний момент ситуації без змін відсутні. |
Альтернатива № 2 | Встановлені цілі, а саме: підтримка та розвиток Суб’єктів підприємництва, здешевлення вартості кредитних ресурсів, що дозволить збільшити залучення кредитних ресурсів на реалізацію інвестиційних проектів та спонукати до участі в конкурсі як найширшого кола суб’єктів підприємницької діяльності. Зростає довіра бізнесу до влади. |
До зовнішніх факторів, що можуть вплинути на дію регуляторного акту можна віднести зміну законодавства та не виділення коштів з обласного бюджету на часткове відшкодування відсоткових ставок за кредитами |
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Запровадження державного регулювання сприятиме здешевленню кредитних ресурсів за рахунок коштів обласного бюджету та сприятиме збільшенню залучення кредитних ресурсів на реалізацію інвестиційних проектів.
З метою реалізації визначених цілей, пропонується затвердити Порядок часткового відшкодування з обласного бюджету відсоткових ставок за кредитами, залученими суб’єктами малого і середнього підприємництва на реалізацію інвестиційних проектів.
Порядком зокрема встановлюються умови та обмеження щодо участі у конкурсі, передбачено створення конкурсної комісії, наводиться перелік документів необхідних для участі у конкурсі, критерії визначення учасників та переможців конкурсу, та сам механізм відшкодування з обласного бюджету відсоткових ставок за кредитами.
Інформація про проведення конкурсу оприлюднюватиметься через засоби масової інформації та інтернет ресурси органів виконавчої влади та громадських організацій підприємців.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Питома вага суб'єктів малого підприємництва у загальній кількості суб'єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, складає 80%
Розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб'єктів малого підприємництва (М-Тест) додається.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії запропонованого регуляторного акта не обмежений. Водночас термін дії може бути змінений на підставі проведення відстеження результативності дії регуляторного акта, або у зв'язку зі змінами законодавства.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Показниками результативності (індикаторами ефективності) дії регуляторного акта визначені:
1. Кількість суб’єктів підприємництва, які отримали часткове відшкодування;
2. Кількість створених додаткових робочих місць;
3. Обсяг надходжень до бюджету податків, зборів (інших обов’язкових платежів) порівняно з розміром компенсації, у розрахунку на рік.
4. Обсяг залучених кредитних ресурсів.
5. Рівень інформованості суб’єктів підприємництва щодо основних положень регуляторного акту.
IX. Визначення заходів, з допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта.
Відстеження результативності регуляторного акта буде проводитись Департаментом міжнародного співробітництва та регіонального розвитку Вінницької обласної державної адміністрації на підставі статистичних даних від суб'єктів підприємництва, які отримали в установленому порядку на конкурсних засадах часткове відшкодування. Строки відстеження результативності регуляторного акта:
-строк проведення базового відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено протягом 45 днів після закінчення бюджетного;
-строк проведення повторного відстеження результативності регуляторного акта – не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом.
За результатами проведених відстежень буде можливо порівняти показники результативності дії регуляторного акта. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, вони будуть усунені шляхом внесення відповідних змін до регуляторного акта.
Директор Департаменту
міжнародного співробітництва
та регіонального розвитку
облдержадміністрації
малого підприємництва (М-Тест)
Згідно додатку 4 до Постанови Кабінету Міністрів України від
від 11.04.2004 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта»
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки
впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 15.12.2016 р. по 19.01.2017 р.
№
|
Вид консультації
|
Кількість учасників консультацій, осіб
|
Основні результати консультацій (опис)
|
1.1
|
Опитування
|
6
|
Прогнозований вплив оцінено як позитивний, процедури надання адміністративних послуг оптимальні. |
1.2
|
Фокус група
|
7
|
Прогнозований вплив оцінено як позитивний, процедури надання адміністративних послуг оптимальні, є одна пропозиція щодо збільшення сум відшкодування. |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі)
№ |
Назва показнику
|
Загальна кількість
|
у тому числі малого підприємництва (одиниць)
|
у тому числі мікропідприємництва (одиниць)
|
2.1 | Кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання (можливих учасників конкурсу): |
80
|
30
|
50
|
2.2 | Питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів (разом з середніми підприємствами) господарювання, на яких проблема справляє вплив |
80%
|
2. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
№
|
Найменування оцінки
|
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)
|
Періодичні (за наступний рік)
|
Витрати за п’ять років
|
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання
|
||||
1 | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) |
–
|
–
|
–
|
2 | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
–
|
–
|
–
|
3 | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати – витратні матеріали) |
–
|
–
|
–
|
4 | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) |
–
|
–
|
–
|
5 | Інші процедури (уточнити): |
–
|
–
|
–
|
5.1 | Витрати на придбання засобів, зокрема, обладнання необхідних для входження на ринок (одноразові витрати) |
–
|
–
|
Х
|
6 | Разом, гривень Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) |
–
|
Х
|
–
|
7 | Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
Х
|
||
8 | Сумарно, гривень |
Х
|
||
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
|
||||
9 | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання |
1 годин
29,94 гривень (з розрахунку середньої з/п 5000 грн./м-ць) |
Х
|
Х
|
10 | Процедури організації виконання вимог регулювання |
5 робочих днів,
1197,60 грн. (8год.Х29,94грн.=239,52грн.Х5р.дн.= 1197,6 грн.) |
Х
|
Х
|
11 | Процедури офіційного звітування |
2 робочих дні,
479,04 грн. (239,52 грн. Х 2 р.дн. = 479,04 грн.) |
Х
|
Х
|
12 | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок |
1 робочий день,
239,52 грн. |
Х
|
Х
|
13 | Інші процедури (уточнити): |
–
|
–
|
Х
|
14 | Разом, гривень (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13) |
1946,10
|
Х
|
Х
|
15 | Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
80
|
||
16 | Сумарно, гривень відповідний стовпчик “разом” х кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 14 Х рядок 15) |
155688,0 грн.
|
Х
|
Х
|
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Державний орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання:
(назва державного органу)
№ |
Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва
|
Планові витрати часу на процедуру, робочих годин
|
Вартість часу співробітника держоргану відповідної категорії (заробітна плата)
|
Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта
|
Оцінка кількості
суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання |
Витрати на адміністрування регулювання* (за рік), гривень
|
1 | Консультування суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання | 0,5 год | 19,15 грн. (38,3 грн/год середня заробітна плата відповідного органу державної влади 2016 року – 6400 грн. поділити на середню тривалість робочого часу 167 год/міс) | 1 | 80 | 1532,0 грн. (середня заробітна плата / на кількість витрат часу на процедуру Х кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання) |
2
|
Опрацювання наданих суб’єктами господарювання, що перебуває у сфері регулювання, документів підготовка відповідного рішення | 1 год | 38,3 грн. | 1 | 80 | 3064,0 грн. |
3
|
Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого рішення щодо відшкодування відсотків | 0,33 год (7 учасників комісії) | 13,18 грн. х 7 = 92,28 грн. (39,95 грн/год середня з/п одного учасника комісії) | 1 | 80 | 7382,76 грн. |
4
|
Опрацювання звітності за результатами регулювання | - | - | - | - | - |
5
|
Інші адміністративні процедури: копії, переоформлення, дублікат, перевірки правомірності надання відшкодування тощо. |
- | - | - | - | - |
6
|
Разом за рік |
Х
|
Х
|
Х
|
Х
|
11978,76 грн |
7
|
Сумарно за п’ять років |
Х
|
Х
|
Х
|
Х
|
Х
|
3. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
грн.
№ |
Показник
|
Перший рік регулювання (стартовий)
|
За п’ять років
|
1 | Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
-
|
Х
|
2 | Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
155688,0
|
Х
|
3 | Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання |
155688,0
|
Х
|
4 | Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва |
11978,76
|
Х
|
5 | Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання |
167666,76
|
Х
|
.
Директор Департаменту
міжнародного співробітництва
та регіонального розвитку
Володимир МЕРЕЖКО