проекту розпорядження голови облдержадміністрації «Про затвердження тарифів на платні послуги, що надаються комунальним лікувально-
профілактичним закладом – Липовецькою обласною лікарнею відновного лікування дітей з органічним ураженням центральної нервової системи, порушенням психіки і опорно-рухового апарату»
1. Визначення проблеми.
Розпорядженням голови облдержадміністрації №558 від 25.12.2013р. «Про внесення змін до Тарифів на платні послуги, що надаються комунальним лікувально-профілактичним закладом – Липовецькою обласною лікарнею відновного лікування дітей з органічним ураженням центральної нервової системи, порушенням психіки і опорно-рухового апарату, затверджених розпорядженням голови облдержадміністрації №284 від 11.05.2011р.» затверджено тарифи на платні медичні послуги, що можуть надаватись населенню, яке не забезпечене безкоштовними путівками.
Підставою для розроблення проекту регуляторного акту є значне зростання економічних чинників, що впливають на складові витрат тарифу ( заробітна плата персоналу, ціни на медикаменти, продукти харчування та енергоносії ). Це в свою чергу призвело до перевищення собівартості платних медичних послуг станом на 01.01.2016р. над тарифами затвердженими в 2013р. :
1) заробітна плата персоналу зросла на 20,1%, з мінімальної заробітної плати 1147 грн. в 2013р. до 1378 грн. в 2016р .
2) вартість медикаментів на 1 день лікування зросла на 17,6% з 48,08 грн. до 56,56 грн. ;
3) вартість продуктів харчування на 1 день на 1 хворого зросла на 72,4% - з 33,23грн до 57,30 грн.;
4) зросли на 119% накладні витрати на утримання закладу (ремонт, придбання господарських товарів, поліпшення матеріально – технічної бази ,амортизація та інше) з 48,08 грн. за 1 день перебування в лікарні до 105,42 грн.
Крім того плата за медичні послуги є одним з джерел фінансування лікарні і їх частка від бюджетних надходжень складає:
- 12,5% в 2013р.
- 13,9% в 2014р.
- 13,2% в 2015р.
Фактичні витрати на придбання необхідних засобів для функціонування лікарні становили :
2013р.
|
2014р.
|
2015р.
|
|||||||
Фактичні витрати по закладу,
тис. грн. |
Витрати покриті за рахунок надходжень від платних послу
|
Фактичні витрати по закладу,
тис.грн |
Витрати покриті за рахунок надходжень від платних послу
|
Фактичні витрати по закладу,
тис.грн. |
Витрати покриті за рахунок надходжень від платних послу
|
||||
Сума, тис. грн..
|
%
|
Сума, тис. грн..
|
%
|
Сума, тис. грн..
|
%
|
||||
Медикаменти | 53,0 | 5,0 | 9,0 | 102 | 54 | 52,9 | 83,9 | 30 | 35,8 |
Продукти харчування | 363,1 | 12,5 | 3,3 | 404,2 | 53,6 | 13,3 | 473,3 | 80,5 | 17,0 |
Господарські товари | 196,5 | 83,3 | 42,4 | 307,6 | 186,0 | 60,5 | 417,0 | 124,1 | 29,8 |
Витрати лікарні на медикаменти за рахунок власних надходжень зростали від 9% по відношенню до загальних втрат в 2013р., до 52,9% в 2014р. і 35,8% в 2015р.; на продукти харчування від 3,3% в 2013р. до 13,3% в 2014р. та 17,0% в 2015р.; на господарські товари 42,4% в 2013р., до 60,5% в 2014р. В 2015р. витрати на господарські товари зменшились через направлення більшості коштів на поліпшення матеріально - технічної бази лікарні , придбання обладнання і будівництва, які повністю проводились за рахунок надходжень від платних послуг:
2013р.
|
2014р.
|
2015р.
|
|||||||
Фактичні витрати по закладу,
тис.грн. |
Витрати покриті за рахунок надходжень від платних послу
|
Фактичні витрати по закладу,
тис.грн |
Витрати покриті за рахунок надходжень від платних послу
|
Фактичні витрати по закладу,
тис.грн. |
Витрати покриті за рахунок надходжень від платних послу
|
||||
Сума, тис. грн..
|
%
|
Сума, тис. грн..
|
%
|
Сума, тис. грн..
|
%
|
||||
Обладнання | 34,9 | 34,9 | 100 | 87,5 | 87,5 | 100 | 49,6 | 49,6 | 100 |
Капітальне будівництво | 117,4 | 117,4 | 100 | 186,0 | 186,0 | 100 | 463,8 | 463,8 | 100 |
Зміна тарифів на платні медичні послуги дасть змогу забезпечити основні потреби лікарні і покращити якість медичних послуг при постійному підвищенні індексу інфляції та зростанні конкуренції серед медичних закладів при запровадженні медичного страхування.
Вирішення цієї проблеми дасть змогу поліпшити якість медичних послуг , що в основному справляє вплив на:
Групи
|
Так
|
Ні
|
Громадяни |
так
|
-
|
Держава |
так
|
-
|
Суб’єкти господарювання |
-
|
ні
|
Основною метою впровадження регуляторного акту є :
- встановлення економічно обґрунтованих тарифів на ринку реалізації медичних послуг;
- розширення зони охоплення громадян;
- забезпечення доступності медичних послуг для всіх верств населення незалежно від рівня їх грошових доходів, оскільки послуга може надаватись як на один день і більше, так і окремо по кожній процедурі;
- дасть змогу батькам бути поряд з дитиною, що потребує догляду , оскільки фінансування перебування батьків в лікарні з державного бюджету не передбачено.
способів досягнення цілей.
Визначення альтернативних способів.
Для досягнення цілі існує дві альтернативи:
Вид альтернативи
|
Опис альтернативи
|
Альтернатива залишити тарифи на платні послуги без змін | Тарифи залишаться без змін, що призведе до зменшення надходжень до місцевого бюджету , погіршить господарську діяльність лікарні, вплине на якість медичних послуг для громадян. |
Альтернатива затвердити нові економічно обґрунтовані тарифи на платні послуги | Встановлення нових економічно обґрунтованих тарифів збільшать надходження до місцевого бюджету, сприятиме покращенню результатів фінансово-господарської діяльності лікарні та створюватиме передумови для надання якісних послуг, що сприятиме покращенню здоров`я громадян, тим самим зміцнюючи здоров`я нації |
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
1). Альтернатива залишити тарифи на платні послуги без змін | Відсутні | - Зменшення надходжень до місцевого бюджету - негативний вплив на розвиток медичної галузі через припинення впровадження нових методів лікування за неможливості придбати для них медикаменти - зменшення видатків на господарську діяльність лікарні, що призведе до занепаду матеріально - технічної бази - можливе скорочення ліжкового фонду. |
2). Альтернатива затвердити нові економічно обґрунтовані тарифи на платні послуги | - Забезпечення виконання доходної частини місцевого бюджету - покращення результатів фінансово-господарської діяльності лікарні, що сприяє розвитку медичної галузі - створюються передумови для надання якісних послуг, що зміцнює здоров`я нації. |
Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи
|
Вигоди
|
Витрати
|
1). Альтернатива залишити тарифи на платні послуги без змін | Відсутні | - Зменшення видатків лікарні на утримання закладу вплине на якість медичних послуг - через недофінансування погіршиться раціон харчування хворих - кількість хворих бажаючих пролікуватись буде обмежена через скорочення ліжкового фонду |
2). Альтернатива затвердити нові економічно обґрунтовані тарифи на платні послуги | - Дозволить охопити більше верств населення що потребують медичної допомоги - зміцнити здоров`я нації. |
Відсутні |
досягнення цілей.
Оптимальним альтернативним способом досягнення цілі є затвердження нових економічно обґрунтованих тарифів на платні послуги. Для цього необхідно прийняти регуляторний акт «Про граничні тарифи на платні послуги, що надаються комунальним лікувально-профілактичним закладом – Липовецькою обласною лікарнею відновного лікування дітей з органічним ураженням центральної нервової системи, порушенням психіки і опорно-рухового апарату»
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
|
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки)
|
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
|
1). Альтернатива залишити тарифи на платні послуги без змін |
1
|
-проблема не вирішиться, старі тарифи призведуть до погіршення господарської діяльності закладу |
2). Альтернатива затвердити нові економічно обґрунтовані тарифи на платні послуги |
3
|
-нові тарифи призведуть до збільшення надходжень до місцевого бюджету -розвиток мединої галузі - покращення якості медичних послуг громадянам |
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
|
Вигоди (підсумок)
|
Витрати (підсумок)
|
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
|
1). Альтернатива залишити тарифи на платні послуги без змін | Відсутні | -Додаткове навантаження на місцевий бюджет, щодо утримання закладу -погіршення якості медичних послуг, що впливає на оздоровлення громадян |
Неприйнятна альтернатива залишити тарифи без змін. Це негативно впливає на розвиток медичної галузі. |
2). Альтернатива затвердити нові економічно обґрунтовані тарифи на платні послуги | -Дотримання належної якості медичних послуг для населення -відмінний результат фінансово-господарської діяльності лікарні -розвиток медичної галузі -збільшення надходжень до місцевого фонду -покращення здоров`я нації |
Відсутні | Надається перевага прийняти регуляторний акт, тобто затвердити нові тариф на платні послуги. Це призведе до: -зростання іміджу лікарні за умов конкуренції між медичним закладами -покращенню здоров`я нації -зростуть надходження до місцевого бюджету -зменшується навантаження на державний бюджет |
Рейтинг
|
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи /причини відмови від альтернативи
|
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
|
Альтернатива затвердити нові економічно обґрунтовані тарифи на платні послуги | Надається перевага цій альтернативі, оскільки прийняття регуляторного акту дасть змогу надавати послуги населенню без несення збитків лікарнею |
Х
|
Альтернатива залишити тарифи на платні послуги без змін | Відхиляється. Старі тарифи вплинуть на якість послуг для населення і це не сприяє розвитку медичної галузі. |
Х
|
розв’язання визначеної проблеми.
Проблема, яку передбачається розв’язати з прийняттям даного регуляторного акту, не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів і потребує державного регулювання, шляхом встановлення економічно обґрунтованих тарифів.
Тарифи встановлюються згідно розрахунків, що проводились за Постановою КМУ № 10 від 11.01.2012 року «Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» , наказу МОЗ України „Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення” № 308/519 від 05.10.2005 року із змінами та доповненнями, норм навантаження на медичний персонал згідно наказу МОЗ №260 від 30.12.1993р. «Про організацію і вдосконалення фізіотерапевтичної допомоги населенню України» . У розрахунку до статті калькуляції „Сировина та матеріали” - норми на витратні матеріали враховано відповідно до актів визначення норм використання медикаментів , норми на продукти харчування за наказом МОЗ №931 від 29.10.13р., норми використання миючих і дезінфікуючих засобів згідно методичних вказівок санітарно-епідеміологічної служби .
Внесення змін до діючого розпорядження здійснюється згідно Постанови КМУ №1548 від 25.12.1996р. «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)».
Термін дії запропонованого регуляторного акта - до прийняття наступного регуляторного акта, який залежатиме від економічних чинників (динаміки зміни ринкових ціна на медикаменти, продукти харчування та тарифів на енергоносії; підвищення законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати тощо).
З метою відстеження результативності цього регуляторного акту визначено наступні показники результативності:
- відстеження інформації про кількість наданих послуг
- аналіз інформації про об’єми послуг, що надаються в вартісному виразі (грн.);
- аналіз об’єму платежів, що надійшли від реалізації платних послуг (грн., %);
- відшкодування встановленим тарифом економічно обґрунтованої собівартості послуг(%);
- аналіз доходів та витрат на послуги в лікарні (грн.).
8. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Базове відстеження результативності буде здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом.
В результаті впровадження регуляторного акта будуть досліджуватись наступні показники:
- рівень надходжень від платних послуг;
- рівень покриття собівартості послуг ;
- рівень прибутковості чи збитковості лікарні від надання медичних послуг.
Основою для порівняння за рівнем надходження від платних послуг є порівняння надходжень від платних послуг 2014-2015р.р., протягом яких діяли попередні тарифи:
№
|
Назва групи послуг по розпорядженню
|
Надходження від платних послуг, тис. грн.
|
Покриття дефіциту загального фонду ,%
|
Очікуванні надходження від платних послуг в 2016р. тис. грн.
|
Покриття дефіциту загального фонду в 2016р.,%
|
||
2014р.
|
2015р.
|
2014р.
|
2015р.
|
||||
1 | Надання санаторно-курортних послуг |
758,1
|
853,6
|
13,9
|
13,2
|
960,0
|
15,4
|
Ефективність прийняття регуляторного акту за рівнем прибутковості чи збитковості буде відстежуватись за допомогою порівняння таких даних:
Назва послуги
|
Діючий тариф
грн. |
Проект тарифу
грн. |
Різниця між тарифами яка направляється на покриття недофінансування з державного бюджету
грн./% |
Оздоровчий масаж |
15,79
|
35,00
|
+19,21 грн. або 221%
|
Гімнастика |
2,77
|
4,45
|
+1,68 грн. або 160%
|
Гімнастика (індивідуальне заняття) |
-
|
35,53
|
+35,53грн. або 100%
|
Ванна "Радонова" |
6,36
|
13,35
|
+6,99 грн. або 209%
|
Ванна "Хвойна" |
9,30
|
17,80
|
+8,50 грн. або 191%
|
Ванна "Соляна" |
10,44
|
22,13
|
+11,69грн. або 212%
|
Ванна "Хвойно - соляна" |
13,38
|
26,57
|
+13,19 грн. або 198%
|
Ванна "Бішофітна" |
12,40
|
34,40
|
+22,00 грн. або 277%
|
Ванна "Скипідарна" |
8,88
|
32,53
|
+23,65 грн. або 366%
|
Ванна «Магнієвий фіто концентрат» |
-
|
28,87
|
+28,87 грн. або 100%
|
Підводний душ - масаж |
25,09
|
52,96
|
+27,87 грн. або 211%
|
Плавання в басейні |
-
|
60,22
|
+60,22 грн. або 100%
|
Лікувальне плавання в басейні (індивідуальне заняття) |
-
|
74,54
|
74,54 грн. або 100%
|
Лікування |
88,93
|
151,94
|
+63,01 грн. або 170%
|
Проживання |
47,89
|
76,82
|
+28,93 грн. або 160%
|
Харчування |
53,46
|
91,60
|
+38,14 грн. або 171%
|
Харчування (для дітей) |
-
|
89,45
|
+89,45 грн. або 100%
|
Зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються до Департаменту охорони здоров’я обласної державної адміністрації за адресою: 21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7, к. 200 (канцелярія), тел. 66-12-11 (факс) або на електронну адресу:
Дані отримані від комунального лікувально-профілактичного закладу – Липовецької обласної лікарні відновного лікування дітей з органічним ураженням центральної нервової системи, порушенням психіки і опорно-рухового апарату.
Директор Департаменту
охорони здоров’я