проекту розпорядження голови Вінницької облдержадміністрації
«Про внесення змін до Тарифів на платні медичні послуги,
що надаються комунальним лікувально-профілактичним закладом «Вінницьким обласним наркологічним диспансером «Соціотерапія», затверджених розпорядженням голови облдержадміністрації
від 19 квітня 2012 року № 209»
1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання.
В умовах дефіциту бюджетних коштів, необхідно враховувати, що важливим джерелом додаткових коштів для системи охорони здоров'я є платні послуги, що надаються працівникам підприємств та населенню державними та комунальними медичними закладами згідно чинного законодавства.
Протягом 2012- 2014 років за період дії тарифів та враховуючи, що тарифи обраховані на підставі фактичних витрат за 2010 рік, сталися значні зміни економічних умов, а саме – зростання тарифів на енергоносії, комунальні послуги, зростання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, реактиви, підвищення мінімальної заробітної плати згідно з урядовими рішеннями та відповідними наказами Міністерства охорони здоров'я України та, як наслідок, збільшення розміру посадових окладів працівників закладів охорони здоров’я. Всі вищезазначені чинники призвели до виходу вартості надання медичних послуг за межу фактичних витрат, пов’язаних з наданням цих послуг.
Враховуючи невідповідність діючих тарифів з фактичними витратами та з метою раціонального використання бюджетних коштів, покращення результатів фінансово-господарської діяльності закладу, виникла необхідність затвердження нових, обґрунтованих тарифів на платні наркологічні огляди та лабораторно-діагностичні обстеження. Перегляд тарифів обумовлений незалежними від господарської діяльності закладу причинами.
Регуляторний акт регламентує дії, встановлює повноваження та перелік платних послуг, що можуть надаватись медичним закладом, відповідно до вимог чинного законодавства за плату.
Базою для визначення вартості медичних послуг є розрахунки фактичних витрат комунального закладу «Вінницький обласний наркологічний диспансер «Соціотерапія».
Тарифи на платні медичні послуги економічно обґрунтовуються та встановлюються виходячи з фактичних витрат на кожну послугу окремо. Кошти, які будуть отримані від надання платних послуг, будуть зараховані до спеціального фонду і використані на заходи, пов'язані з організацією надання послуг, а також для відновлення матеріально-технічної бази закладу.
На даний час платні медичні послуги надаються за тарифами, затвердженими розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 19.04.2012 року № 209 «Про затвердження тарифів на платні медичні послуги, що надаються лікувально-профілактичним закладом - «Вінницьким обласним наркологічним диспансером «Соціотерапія».
Попередні тарифи на платні медичні послуги діяли з квітня 2012 року і були розраховані на основі фактичних витрат комунальної установи за 2010 рік та діють по теперішній час.
Для поліпшення утримання комунального лікувально-профілактичного закладу, для забезпечення сучасним медичним обладнанням та з метою встановлення економічно обґрунтованих тарифів, необхідно переглянути і встановити нові тарифи на платні медичні послуги, а саме на проведення обов‘язкового первинного і профілактичного наркологічного огляду; на лабораторні, діагностичні та консультативні послуги за зверненнями громадян, що надаються без направлення лікаря; на отримання копії медичної довідки, витягу з історії хвороби, а також на перед рейсові та після рейсові медичні огляди водіїв.
Перегляд тарифу (підвищення в 1,6 рази) обумовлений незалежними від господарської діяльності закладу причинами. За період дії тарифів зазнали об’єктивних змін основні чинники формування собівартості платних послуг:
- збільшилась в 1,37 рази мінімальна заробітна плата згідно з урядовими рішеннями, а також тарифні ставки лікарів згідно з чинними нормативно-правовими актами в середньому зросли в 1,49 рази, відповідного збільшення зазнали також обов’язкові відрахування до соціальних фондів;
- зросли тарифи на комунальні послуги та вартість енергетичних ресурсів: теплопостачання в 3,09 рази, електроенергії в 1,91 рази, водопостачання 1,02 та водовідведення в 1,03 рази,
- зросли ціни на лікарські засоби і вироби медичного призначення в 1,8 – 2,4 рази :
№ з/п |
Найменування
|
Основні складові собівартості послуги
|
Підвищення,
рази |
|
В діючих тарифах, грн
|
В проектних тарифах, грн
|
|||
1. | Мінімальна заробітна плата |
888
|
1218
|
1,37
|
2. | Посадовий оклад лікаря |
1294
|
1934
|
1,49
|
3. | Комунальні послуги: | |||
- теплопостачання, ГКал |
590
|
1820,45
|
3,09
|
|
- водопостачання, м3 |
7,86
|
8,052
|
1,02
|
|
- водовідведення, м3 |
6,24
|
6,408
|
1,03
|
|
- електропостачання ( КВат/год.) |
0,9
|
1,72
|
1,91
|
Проведені розрахунки показали, що зростання вказаних витрат вплинуло на збільшення собівартості послуги в 1,2-2,8 рази.
Тарифи на отримання копії медичної довідки, витягу з історії хвороби запроваджуються вперше.
Кошти, які будуть отримані від надання платних послуг, будуть зараховані до спеціального фонду і використані на заходи, пов'язані з організацією надання послуг, а також для відновлення матеріально – технічної бази закладу.
2. Визначення цілей державного регулювання.
Цілями державного регулювання цін є забезпечення обґрунтованості і стабільності тарифів, прозорості і гласності ціноутворення на наркологічні огляди та лабораторно-діагностичні обстеження, що надаються населенню області.
Основною метою прийняття зазначеного розпорядження є затвердження тарифів в економічно обґрунтованому розмірі на ринку реалізації медичних послуг, який дозволить забезпечити баланс інтересів споживачів в отриманні якісних послуг за доступними тарифами, та інтересів закладу охорони здоров’я щодо повного відшкодування витрат на надані послуги, а також сприяння збільшенню надходжень до спеціального фонду закладу, які в свою чергу, будуть направлятися на заходи, пов’язані з виконанням основних функцій лікувально-профілактичного закладу, які не забезпечені (або частково забезпечені) асигнуваннями із загального фонду бюджету, а саме – використання коштів на розвиток матеріально-технічної бази, придбання канцприладдя, господарських товарів, підвищення кваліфікації медичного персоналу, придбання паливно-мастильних матеріалів, проведення поточних ремонтів та інше.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей.
Альтернатива 1 – збереження існуючого стану, тобто без зміни діючих тарифів. Однак, такий підхід лише заглиблює проблему і жодним шляхом не сприяє її рішенню. Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін може призвести до проблем, пов’язаних з виплатою заробітної плати працівникам закладу, зі сплатою обов’язкових податків та зборів в бюджет, проблем з придбанням медикаментів та хімічних реактивів тощо. Таким чином дана альтернатива не може бути прийнятною.
Альтернатива 2 – забезпечення закладу стовідсотковим бюджетним фінансуванням. Дана альтернатива наразі не може бути прийнятою, у зв’язку з вкрай обмеженим та недостатнім бюджетним фінансуванням закладів охорони здоров’я.
Альтернатива 3 – встановлення нових економічно обґрунтованих тарифів, що сприятиме покращенню результатів фінансово-господарської діяльності закладу та створюватиме передумови для надання якісних медичних послуг.
У зв’язку з вищезазначеним, за вирішення проблеми приймається встановлення тарифів на платні послуги, запропоновані проектом розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження тарифів на платні медичні послуги, що надаються лікувально-профілактичним закладом - «Вінницьким обласним наркологічним диспансером «Соціотерапія», у економічно обґрунтованому розмірі.
Запропонований Альтернативою 3 спосіб відповідає діючому законодавству та не допустить погіршення якості надання медичних послуг або припинення їх надання та сприятиме покращенню результатів фінансово-господарської діяльності медичних закладу. Затвердження регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей, починаючи з дня його прийняття.
4. Опис механізму, який пропонується для розв’язання проблеми.
Державне регулювання тарифів на платні послуги, що надає комунальний заклад охорони здоров’я в області, вже запроваджено розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 19.04.2012 року № 209 «Про затвердження тарифів на платні медичні послуги, що надаються лікувально-профілактичним закладом - «Вінницьким обласним наркологічним диспансером «Соціотерапія».
Вирішення проблеми збитковості тарифів на медичні послуги пропонується здійснити шляхом встановлення на зазначені послуги економічно обґрунтованих тарифів згідно з вимогами чинного законодавства та видання нового розпорядження голови обласної державної адміністрації.
У зв’язку з відсутністю для сфери охорони здоров’я методики визначення вартості платних послуг, базою для визначення ціни послуги є розрахунок витрат, пов’язаних з безпосереднім наданням цих послуг. Затвердження нових тарифів надає можливість для здійснення державного контролю за правильністю формування і застосування зазначених тарифів, а також можливість населенню отримувати медичні послуги за економічно обґрунтованими тарифами.
Забезпечення виживання медичного закладу в сучасних умовах потребує постійного залучення додаткових коштів для поновлення матеріально-технічної бази, придбання інших матеріальних цінностей для потреб лікувального закладу, підвищення кваліфікації медичного персоналу тощо. Здійснення усіх завдань може бути впроваджено тільки при достатній кількості коштів. Тому за базову рентабельність платної медичної послуги взято 20%. Після покриття всіх першочергових потреб, кошти будуть направлятися на придбання та удосконалення матеріально-технічної бази закладу, а також на підвищення якості медичних послуг.
5. Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акту.
Регулювання тарифів на платні наркологічні огляди та лабораторно-діагностичні обстеження здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» зі змінами і доповненнями.
Платні наркологічні огляди, що надаються населенню області є додатковими послугами лікувально-профілактичних закладів, які визначені чинним законодавством і здійснюються окремо від основної діяльності закладу.
Враховуючи те, що проект розпорядження спрямований на приведення тарифів на платні медичні послуги до економічно обґрунтованого розміру, тобто передбачає правове врегулювання надання медичної допомоги населенню, вбачається позитивний його вплив як на покращання фінансового стану галузі охорони здоров'я, так і на підвищення якості медичного обслуговування населення, що передбачено цілями державного регулювання.
Результатом прийняття регуляторного акта буде встановлення таких тарифів, які забезпечать беззбитковість роботи медичного закладу та дозволить задовольнити попит споживачів в отриманні якісних послуг за обґрунтованими згідно з чинним законодавством тарифами. Але слід зазначити, що в даному випадку має місце ризик впливу зовнішніх чинників на дію даного акту, таких як зростання мінімальної заробітної плати, підвищення цін на матеріали, тарифів на енергоносії та інше. Усе це може привести до недоцільності в подальшому застосуванні прийнятого регуляторного акту або зміни його суті чи окремих положень.
Нагляд за дотриманням вимог регуляторного акту не потребує створення додаткових систем контролю і буде здійснюватися відповідно до чинного законодавства.
Впровадження проекту не потребує додаткових коштів з бюджету, окрім проведення заходів щодо інформування населення через засоби масової інформації.
Враховуючи, що встановлення тарифів здійснюється шляхом публічного обговорення, то тарифи затверджуватимуться з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.
6. Очікувані результати прийняття регуляторного акту (аналіз вигод та витрат).
Запровадження зазначеного розпорядження дозволить встановити економічно обґрунтовані тарифи на платні послуги, виходячи з конкретних умов надання послуг, дозволить раціонально використовувати бюджетні кошти та покращить результати фінансово-господарської діяльності закладу охорони здоров'я. Соціальним наслідком прийняття розпорядження є захист населення від необґрунтованого зростання тарифів на платні медичні послуги.
У разі прийняття запропонованого проекту регуляторного акта очікуються наступні вигоди та витрати:
Витрати
|
Вигоди
|
Стосовно держави
|
|
Відсутні
|
Забезпечення реалізації політики в області ціноутворення на платні медичні послуги
|
Дотримання вимог діючого законодавства стосовно процедури прийняття регуляторного акта
|
|
Зміцнення довіри до влади за рахунок прозорості дій, поліпшення іміджу влади
|
|
Надходження до бюджету від сплати ПДВ
|
|
Стосовно органів місцевого самоврядування
|
|
Витрати, пов’язані з офіційним оприлюдненням регуляторного акта
|
Виконання повноважень наданих Урядом щодо державного регулювання тарифів
|
Можливе зростання соціальної напруги на початковому етапі застосування вищого рівня тарифів
|
Дотримання вимог діючого законодавства стосовно процедури прийняття регуляторного акта
|
Зміцнення довіри до влади за рахунок прозорості дій, поліпшення іміджу влади
|
|
Надання якісних та вчасних медичних послуг
|
|
Стосовно суб’єктів господарювання
|
|
Відсутність можливості швидко змінювати рівень тарифу у разі зростання рівня мінімальної заробітної плати, зростання тарифів на комунальні послуги та інших витрат, що складають собівартість послуг
|
Приведення тарифів у відповідність до економічно-обґрунтованих витрат
|
Підвищення відповідальності планово-економічних служб закладу за планування та витрачання коштів спеціального фонду бюджету, необхідністю проведення внутрішнього контролю за правильністю встановлення тарифів
|
Отримання коштів від надання платних послуг на покриття дефіциту загального фонду бюджету для можливості подальшого розвитку матеріально-технічної бази, придбання обладнання, апаратури і устаткування для лабораторних досліджень
|
Стабільна робота закладу та покращення результатів фінансово-господарської діяльності завдяки кращому фінансуванню
|
|
Стосовно споживачів послуг
|
|
Збільшення витрат на огляди та дослідження за рахунок підвищення тарифів на платні медичні послуги (в середньому в 1,9 рази)
|
Можливість стабільного отримання якісних, соціально-необхідних видів медичних послуг
|
Забезпечення населення медичними послугами належної якості за економічно обґрунтованими тарифами
|
|
Підвищення якості медичних послуг за рахунок зменшення часу на їх надання (за рахунок інтенсифікації та оптимізації проведення діагностичних та лабораторних досліджень, високого професіоналізму медичного персоналу. викристання нового сучасного обладнання)
|
|
Прозорість тарифів та забезпечення використання стабільного, економічно обґрунтованого рівня тарифів
|
|
Можливість впливу на прийняття регуляторних рішень: участь у обговоренні проекту регуляторного акта, надання пропозицій та зауважень до проекту регуляторного акта
|
Порівнявши вигоди та витрати, що виникають внаслідок впровадження регуляторного акту маємо позитивний соціально-економічний ефект та робимо висновок про доцільність впровадження нових тарифів на платні послуги, що надає комунальний заклад охорони здоров’я -«Вінницький обласний наркологічний диспансер «Соціотерапія».
7. Визначення очікуваних результатів прийняття акта.
Нове розпорядження забезпечує державне регулювання у сфері тарифів на платні послуги та врегульовує питання по їх встановленню, створює умови для надання якісних медичних послуг шляхом встановлення економічно обґрунтованих тарифів на платні наркологічні огляди та лабораторно-діагностичні обстеження.
Встановлення економічно обґрунтованих тарифів позитивно вплине на фінансування та розвиток лікувально-профілактичних закладів охорони здоров'я і дозволить на належному рівні забезпечувати потреби населення в платних медичних послугах.
Від впровадження нових тарифів очікується збільшення доходів спеціального фонду бюджету.
8. Обґрунтування терміну дії запропонованого регуляторного акта.
Початок впровадження регуляторного акта – після державної реєстрації у Головному управлінні юстиції у Вінницькій області, але не раніше опублікування у засобах масової інформації.
Термін дії регуляторного акта постійний, на період дії постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)».
Відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» перегляд регуляторного акту може бути здійснений: на підставі аналізу звіту про відстеження результативності цього регуляторного акту; за ініціативою органу, який прийняв відповідний регуляторний акт; в інших випадках, передбачених Конституцією та іншими законодавчими актами України.
На перегляд регуляторного акта можуть вплинути:
- значні зміни в оплаті праці працівників закладів охорони здоров'я згідно з урядовими рішеннями та відповідними наказами Міністерства охорони здоров’я України;
- зростання тарифів на енергоносії, водопостачання, теплопостачання тощо;
- ріст закупівельних цін на медикаменти, перев'язувальні засоби та медичний інструментарій, необхідних для проведення наркологічних оглядів та лабораторно-діагностичні обстежень.
В разі зміни вищезазначених показників можливе внесення змін і доповнень до регуляторного акту згідно з чинним законодавством.
9. Визначення показників результативності акта.
Основними показниками результативності дії регуляторного акта є стабільне функціонування закладу та його достатнє фінансування для забезпечення населення якісними медичними послугами за економічно обґрунтованими тарифами.
Виходячи з цілей регулювання для відстеження результативності цього регуляторного акта обрано такі статистичні показники:
1. Кількісні показники
- обсяг послуг у кількісному виразі, тис.од.;
- обсяг послуг у вартісному виразі, тис.грн.;
- кількість споживачів, які користуються послугами закладу, од.
2. Запобігання випадкам неякісного обслуговування споживачів послуг, які надає заклад.
10. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта.
У зв’язку з тим, що для визначення значень показників результативності цього регуляторного акта необхідно використовувати основні показники фінансово-господарської діяльності закладу, базове відстеження результативності буде здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акта.
Повторне відстеження планується здійснити через рік з дня набрання чинності регуляторним актом, але не пізніше 2-х років.
Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються раз на кожні 3 роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.
Враховуючи показники результативності, визначені в попередньому розділі відстеження результативності акта буде здійснюватися методом аналізу статистичних даних. Аналіз статистичних даних буде проведено розробниками регуляторного акта – фахівцями Депатаменту охорони здоров’я та курортів обласної державної адміністрації шляхом обробки аналітичних матеріалів, наданих суб’єктами господарювання за результатами роботи за попередній період.
Зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються до Департаменту охорони здоров’я та курортів обласної державної адміністрації за адресою: 21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7, к. 200 (канцелярія), тел. 66-12-11 (факс) або на електронну адресу:
Заступник Директора Департаменту
охорони здоров’я та курортів
Голова ліквідаційної комісії