1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин.
В даний час в області діє розпорядження голови Вінницької обласної державної адміністрації від 20.11.2014 року № 694 «Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 07 червня 2005 року № 217 «Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом (який працює у звичайному режимі руху) у міжміському внутрішньообласному і приміському сполученні у межах Вінницької області», відповідно до якого в області було встановлено граничні тарифи на перевезення пасажирів автомобільним транспортом (який працює у звичайному режимі руху) для всіх суб’єктів підприємницької діяльності в таких розмірах:
– у міжміському внутрішньообласному сполученні в розмірі 0,346 грн. (без ПДВ) за один кілометр проїзду для перевізників, які є платниками податку на додану вартість, та 0,415 грн. за один кілометр проїзду для перевізників, які обрали спрощену систему оподаткування і не є платниками податку на додану вартість;
– у приміському сполученні в розмірі 0,346 грн. (без ПДВ) за один кілометр проїзду для перевізників, які є платниками податку на додану вартість, та 0,415 грн. за один кілометр проїзду для перевізників, які обрали спрощену систему оподаткування і не є платниками податку на додану вартість”.
Крім того, встановлено тариф на перевезення одного місця багажу, дозволеного до провозу автобусами міжміського внутрішньообласного і приміського сполучення у межах 10 (десяти) відсотків від вартості проїзду пасажира на автобусному маршруті
Відповідно до ст. 10 Закону України «Про автомобільний транспорт» тарифна політика повинна забезпечувати баланс між платоспроможним попитом на послуги та обсягом витрат на їх надання, а також задовольняти підприємницький інтерес. На сьогодні в практиці підприємницької діяльності автоперевізників існує значний дисбаланс між цим попитом і обсягом витрат перевізників, що викликає економічне банкрутство перевізників, особливо базових підприємств пасажирського автотранспорту. Постійне зростання цін на паливо своєчасно не враховуються при визначенні тарифів. Ріст цін, відсутність надходження субвенції на покриття втрат від пільгових категорій громадян, зростання вартості капітальних ремонтів та інших витрат, пов’язаних з перевезенням пасажирів призводить до збитковості послуг автоперевізників, відсутності обігових коштів на базових підприємствах, неможливості своєчасної виплати заробітної плати своїм працівникам, зростання соціальної напруги. Це дуже негативно впливає на організацію надійної та безпечної роботи пасажирського транспорту.
Відповідно до пункту 12 Постанови КМУ від 25.12.1996 р. № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» (зі змінами та доповненнями) обласним державним адміністраціям надані повноваження щодо регулювання (встановлення) тарифів на перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом (який працює в звичайному режимі руху) у приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні.
2. Визначення цілей державного регулювання.
Зміна розмірів граничних тарифів на перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом (який працює у звичайному режимі руху) у міжміському внутрішньообласному і приміському сполученні в межах Вінницької області дозволить стабілізувати фінансову ситуацію базових підприємств, призведе до зменшення збитковості автоперевізників та створить рівноправні умови для всіх суб’єктів підприємницької діяльності, сприятиме удосконаленню і якісному поліпшенню обслуговування населення Вінниччини, зокрема у сільській місцевості, а саме, в забезпеченні автобусним сполученням з районними та обласним центром.
Альтернативи запропонованому проекту регуляторному акту: 1.Збереження діючого граничного рівня тарифу на перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом (який працює у звичайному режимі руху) у міжміському внутрішньообласному і приміському сполученні в межах Вінницької області призведе до:
- невідповідності існуючого тарифу фактичним витратам перевізників, що здійснюють перевезення пасажирів, пов‘язаних з різким коливанням закупівельних цін на пальне, запчастини, збільшення розміру страхових тарифів, що викликає економічне банкрутство перевізників, негативно впливає на організацію надійної та безпечної роботи пасажирського транспорту.
В період підготовки проекту регуляторного акту, крім збільшення граничного рівня тарифів на приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні, інших варіантів щодо його зміни не має, оскільки діючі тарифи не призводять до поліпшення фінансового стану підприємств та покращення їх матеріально-технічної бази. Діюче законодавство не дозволяє врегулювати тарифи іншим шляхом, як прийняття розпорядження голови обласної державної адміністрації про зміну діючих тарифів, тому пропонується збільшити граничні тарифи розпорядженням голови ОДА «Про внесення змін до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 7 червня 2005 року № 217 «Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом (який працює у звичайному режимі руху) у міжміському внутрішньообласному і приміському сполученні у межах Вінницької області».
4. Опис механізмів та заходів, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акту.
Розпорядження розроблено з метою відшкодування тарифами витрат, пов’язаних із перевезенням пасажирів автобусами у приміському і міжміському внутрішньообласному сполученні та забезпечення соціального захисту населення від необґрунтованого завищення зазначених тарифів.
Механізми: Державне регулювання тарифів на перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом (який працює у звичайному режимі руху) у міжміському внутрішньообласному і приміському сполученні в межах Вінницької області, шляхом затвердження в області граничних тарифів на приміські та міжміські внутрішньообласні перевезення для суб’єктів підприємницької діяльності, що здійснюють перевезення пасажирів автотранспортом, сприятиме розширенню конкурентного середовища, ліквідує збитковість даного виду діяльності.
Заходи: запровадження механізму контролю за дотриманням умов надання послуг перевізниками по перевезенню пасажирів автотранспортом, якісного перевезення пільгових категорій населення, шляхом проведення моніторингу розміру тарифу та обсягів наданих послуг, а також вивчення пасажиропотоку.
Запровадження нового граничного рівня тарифів на перевезення пасажирів і багажу автобусами в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні зумовлено невідповідністю діючих тарифів ринковим умовам (зростання фактичних витрат на утримання автотранспорту та здійснення перевезення).
За попередніми розрахунками граничні тарифи на перевезення пасажирів автобусами в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні забезпечать рівень рентабельності 5%.
Нові тарифи повинні забезпечити прибутковість роботи автопідприємств, надати можливість органам місцевої влади спільно з асоціацією автомобільних перевізників області оперативно приймати заходи по задоволенню потреб населення в перевезеннях.
6.1. Вигоди і витрати.
№№ п/п |
Вигоди
|
Витрати
|
Сфера інтересів держави
|
||
1. | Збільшення надходження податків від діяльності суб‘єктів підприємницької діяльності, що здійснюють перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом (який працює у звичайному режимі руху) на приміському і внутрішньо обласному сполученні: 1.За рахунок збільшення обсягів податків: ПДВ та податку на прибуток, єдиного соціального внеску. 2. За рахунок збільшення кількості СПД, які стануть учасниками ринку. |
Збільшення видатків бюджетних коштів на відшкодування перевезень пільгових категорій пасажирів в приміському сполученні. |
2. | Зменшення нерегульованого тіньового сектора ринку (за рахунок проведення єдиної тарифної політики, застосування економічних та фінансових санкцій контролюючими органами в разі порушення вимог регуляторного акту) | Контроль за виконанням вимог регуляторного акту. |
3. | Розширення конкурентного середовища. | |
4. | Залучення інвестицій для оновлення рухомого складу і покращення якості перевезень | |
5. | Можливість довготермінового планування і прогнозування діяльності автоперевізників; | |
Сфера інтересів підприємців.
|
||
1. | Зменшення збитковості від перевезень, пов’язаних із невідповідністю граничного рівня тарифу фактичним витратам на реалізацію послуг. | Витрати на оборотні активи, які необхідні для виконання вимог регуляторного акту. Обов’язкові платежі податкового характеру |
2. | Збільшення попиту населення на послуги автопідприємств на приміських та внутрішньообласних маршрутах. | |
3. | Можливість самостійно визначати вартість перевезення пасажирів в межах граничного рівня, виходячи з економічної доцільності; | |
4. | Збільшення обсягів вільних оборотних коштів | |
Сфера інтересів населення.
|
||
1. | Гарантоване задоволення потреб у безпечному і якісному обслуговуванні жителів всіх сільських населених пунктів області, в забезпеченні автобусним сполученням з районними та обласним центром. | Збільшення витрат, пов‘язаних із зростанням вартості квитка на проїзд |
2. | Запобігання необґрунтованому підвищенню вартості квитків на перевезення пасажирів автобусами у приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні; покращення транспортного сполучення |
|
3. | Зменшення кількості аварій |
Для даного регуляторного акту пропонується постійний термін дії до скасування державного регулювання цін та тарифів, з визначенням можливості наступного перегляду ефективності дії цього акта та можливого внесення змін і доповнень до нього, враховуючи об‘єктивні фактори.
Для даного регуляторного акту пропонується постійний термін дії з визначенням можливості наступного перегляду ефективності дії цього акта та можливого внесення змін і доповнень до нього, враховуючи об‘єктивні фактори.
Для відстеження ефективності дії регуляторного акту необхідно провести наступні дослідження:
- моніторинг діючих тарифів на автоперевезення приміського і міжміського внутрішньообласного сполучення;
- розширення конкурентного середовища (збільшення кількості перевізників ) .
9. Індикатори ефективності нормативно - правового акту.
Показниками результативності (індикаторами ефективності) дії регуляторного акту є:
1. Кількість СПД, які надають послуги по перевезенню пасажирів у приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні (за даними Головного управління статистики у Вінницькій області).
2. Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів (за звітністю суб'єктів господарювання).
3. Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання, пов'язаними з виконанням вимог акта (за звітністю суб'єктів господарювання).
4. Рівень поінформованості суб'єктів господарювання та фізичних осіб з основних положень акта (шляхом аналізу кількості відвідувань офіційного веб-сайту обласної державної адміністрації на якому розміщене дане розпорядження).
5. Обсяг реалізації пасажирських послуг від автоперевезень (за даними Головного управління статистики у Вінницькій області).
6. Фінансовий результат від даного виду діяльності (за звітністю суб'єктами господарювання).
7. Вартість пального на час прийняття розпорядження голови облдержадміністрації (за даними моніторингу цін на окремі нафтопродукти, що проводиться Головним управлінням економіки облдержадміністрації).
8. Розмір встановленого рівня мінімальної заробітної плати на час прийняття розпорядження голови облдержадміністрації (відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»).
9 . Кількість скарг, пов’язаних із запровадженням розпорядження (звернення громадян, що будуть надходити до обласної державної адміністрації).
Департаментом регіонального економічного розвитку облдержадміністрації відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» у лютому 2014 року було проведено базове відстеження результативності регуляторного акту, а саме проекту розпорядження голови Вінницької обласної державної адміністрації «Про встановлення граничних тарифів на проїзд пасажирів і перевезення багажу в автобусах приміського та міжміського внутрішньообласного сполучення в межах Вінницької області». Через один рік після прийняття і набрання чинності даного розпорядження буде проведено повторне відстеження. Періодичні відстеження результативності даного розпорядження (регуляторного акта) буде проводитися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акту.
Крім того, періодичні відстеження може бути проведено у разі звернення суб’єктів господарювання, з метою винесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації (регуляторного акту).
Органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення в області будуть проводитися перевірки щодо правильності формування та застосування граничних тарифів на послуги перевезення пасажирів і багажу автобусами, що працюють у звичайному режимі руху в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні.