Хто має право на встановлення статусу члена сім’ї загиблого?
Утриманці загиблого або того хто пропав безвісти, батьки, дружина/чоловік, які не одружилися вдруге, діти, які не мають і не мали своїх сімей, діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття, діти, обоє з батьків яких загинули або пропали безвісти.
Розповсюджується на членів сім’ї військовослужбовців, резервістів, військовозобов’язаних, працівників, осіб рядового складу, осіб начальницького складу, Збройних Сил України, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Військових прокуратур, МВС, Управління державної охорони, Держспецзв’язку, ДСНС, ДПтС, Добровольчих та інших військових формувань, підприємств, установ, організацій, залучених в АТО, ДФС, поліції, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та які загинули (померли) внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганських областях, перебуваючи в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Який період проведення АТО?
Харківська область - з 07.04.2014 по 14.09.2014; Донецька та Луганська області з 07.04.2014 по 30.04.2018. На заміну АТО почала діяти ООС з 30.04.2018
Де про це написано?
Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», ст.10, п.1, Постанова КМУ №740 від 23.09.2015 «Про порядок надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни»
Що потрібно зробити, щоб отримати статус?
По-перше, потрібно зібрати необхідний пакет документів. До них входять:
- заява;
- довідка про безпосередню участь померлого в АТО (ООС);
- свідоцтво про смерть\повідомлення про загибель;
- постанова штатної військово-лікарської комісії;
- оригінал та копія паспорта заявника;
- оригінал та копія ідентифікаційного коду заявника;
- фотографія заявника розміром 3х4;
- для дітей померлого: свідоцтво про народження заявника;
- для батьків померлого: свідоцтво про народження померлого;
- для дружини/чоловіка померлого: свідоцтво про одруження;
- для дітей померлого, які не мають і не мали своїх сімей: довідка з ЖЕКу форма 3;
- Для дітей померлого, які стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття: довідка медико-соціально експертної комісії про інвалідність.
Ці документи потрібно подати до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації.
Посвідчення члена сім’ї загиблого видається безкоштовно та особисто під розписку. Неповнолітнім дітям посвідчення члена сім’ї загиблого не видається. Інформація про неповнолітніх дітей вноситься в окрему главу довідки доданої до посвідчення матері (або іншого повнолітнього члена сім’ї). В разі неможливості отримати посвідчення самостійно, можна уповноважити іншу особу, оформивши нотаріальну довіреність.
Що таке довідка члена сім’ї загиблого і навіщо вона потрібна?
Для користування всіма пільгами, передбаченими чинним законодавством обов’язкова наявність довідки членів сімей загиблих в АТО. Її повна назва «Довідка для членів сімей осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення».
Ця довідка видається кожному члену сім’ї загиблого, який має право на відповідний статус. Оформлює довідку військова частина на підставі наказу про виключення особи зі списків військової частини. Районний військкомат за місцем проживання особи, яка має право на таку довідку видає особі 2 примірники довідки. Без такої довідки члени сімей загиблих не зможуть скористатися пільгами у сфері медичного забезпечення та знижками на житлово-комунальні послуги.
Скільки становить одноразова грошова виплата членам сім’ї загиблого і які документи потрібні для її отримання?
Сума виплати складає 750 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. В 2019 році це становить 1 440 750 гривень.
Ця виплата ділиться рівними частками між членами сім’ї, батькам та утриманцям загиблого (померлого). Отримати виплату можна протягом трьох років з дня виникнення такого права.
Кошти виплачуються у разі загибелі (смерті) під час виконання обов’язків військової служби, загибелі (смерті) внаслідок захворювання, пов’язаного з виконанням обов'язків військової служби, смерті, яка настала протягом року після звільнення з військової служби, якщо вона спричинена пораненням, контузією, каліцтвом, захворюванням, які пов’язані з виконанням обов'язків військової служби.
Якщо смерть військовослужбовця настала в період військової служби (не пов’язана з виконанням ним службових обов'язків), чи протягом року після звільнення з військової служби, внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов’язаних з проходженням військової служби, або ж у разі загибелі (смерті) резервіста під час виконання обов'язків служби у резерві – виплачується одноразова грошова допомога у розмірі 500-кратного прожиткового мінімуму. В 2019 році це становить 960 500 гривень.
Для виплати одноразової грошової допомоги потрібно надати наступні документи:
- Документи для виплати одноразової грошової допомоги
- Заява кожного повнолітнього члена сім’ї, в разі наявності неповнолітніх дітей – одного з батьків
- Копія свідоцтва про смерть (видає РАЦС за місцем проживання)
- Витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) зі списків особового складу військової частини (Видає військова частина)
- Висновок ВЛК про причинний зв’язок загибелі (смерті) військовослужбовця, лікарське свідоцтво про смерть, акт спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком
- витяг із особової справи про склад сім’ї (видає військова частина)
- Копія довідки про склад сім’ї з ЖЕКу/ ОСББ/ сільської або селищної ради
- Копія свідоцтва про шлюб (для виплати допомоги дружині/чоловікові)
- Копія свідоцтва про народження дітей (для виплати допомоги дітям)
- Копія свідоцтва про народження померлого (для виплати допомоги батькам)
- Довідка про перебування на утриманні у загиблого (померлого) утриманців.
- Копія паспорту заявника
- Копія ідентифікаційного коду заявника
- Копія посвідчення про призначення особи опікуном чи піклувальником
- Реквізити банківського рахунку
Зібраний пакет документів подається до районного військкомату (для загиблих ЗСУ), до регіональних осередків Нацполіції або до відповідальних відомств, в яких служили загиблі особи.
Який розмір допомоги на поховання і як її отримати?
Допомога на поховання становить 5 прожиткових мінімумів на дату загибелі військовослужбовця на проведення похорону і спорудження пам’ятників. З 1 січня це буде становити 9605 гривень. Виплачується сім’ї та батькам. Додаткова допомога на поховання може надаватися за рішеннями органів місцевого самоврядування.
Для отримання допомоги на поховання потрібно подати наступні документи:
- заяву;
- копію паспорта;
- копію ідентифікаційного коду;
- копію свідоцтва про смерть;
- копію документу, який підтверджує ступінь спорідненості;
- копію документу, який підтверджує участь в АТО (ООС).
Як на практиці реалізується право на безоплатне поховання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни?
Для безоплатного поховання потрібно звернутися до визначених місцевим органом виконавчої влади ритуальних служб або сільського (селищного) голови для укладання договору-замовлення. При цьому потрібно подати наступні документи:
- копія паспорту особи, яка звертається;
- копія свідоцтва про смерть УБД, особи з інвалідністю внаслідок війни;
- копія посвідчення померлого, що підтверджує відповідний статус (з пред’явленням оригіналу).
В свою чергу для відшкодування витрат за здійснене поховання потрібно звернутись до управління соціального захисту населення райдержадміністрації або виконавчого комітету міської ради. Там потрібно подати наступні документи:
- заяву на проведення відшкодування витрат на поховання;
- копію свідоцтва про смерть УБД, інваліда війни;
- розрахунково-грошові документи, що підтверджують вартість ритуальних послуг;
- копію посвідчення померлого, що підтверджує відповідний статус (з пред’явленням оригіналу)
- копію документа, що підтверджує факт поховання особою, що звертається.
Розмір відшкодування залежить від середніх (граничних) цін на ритуальні послуги, визначені відповідними райдержадміністраціями та виконкомами міських рад та може бути значно меншим від розміру реальних витрат. Окрім того, на місцевому рівні може бути встановлено граничний строк звернення за відшкодуванням.
Зразки документів
Зразок заяви для оформлення статусу члена сім’ї загиблого