Сьогодні в Україні готовність працівників повідомляти про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень є доволі низькою. Це пов’язано з тим, що більшість потенційних викривачів не є обізнаними з тим, як і куди повідомити інформацію про можливі факти корупції, які вимоги до змісту таких повідомлень, який порядок їх розгляду, які права та гарантії захисту мають викривачі. А також, у потенційних викривачів є страх бути покараними керівництвом за повідомлення про корупцію, а також викликати осуд свого оточення (колег, друзів, знайомих). Однак, як показує міжнародна практика, розвиток інституту «викривача» та формування культури повідомлень у населення щодо порушення вимог антикорупційного законодавства є одним із дієвих інструментів в боротьбі з корупцією.
У ході навчання розглянуто наступні питання:
- походження терміну викривач, найвідоміші викривачі;
- міжнародні стандарти захисту викривачів;
- умови, за яких особа є викривачем;
- способи подання повідомлень про корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
- здійснення перевірки за повідомленням викривача;
- права та гарантії захисту викривачів та їх близьких осіб.
Зокрема, зазначено, що в Україні суд вперше прийняв рішення про захист трудових прав близької особи викривача корупції, яка отримала догану. Районний суд Черкаської області у своєму рішенні від 28 квітня 2022 року постановив про наявність зв’язку між доганою близькій особі викривача корупції, та повідомленням викривача в грудні 2019 року. Суд визнав незаконним та скасував розпорядження про застосування дисциплінарного стягнення до близької особи викривача. Окрім того, порушника зобов’язали компенсувати моральну шкоду. Таке рішення – новий крок до того, щоб повідомляти про корупцію для українців стало звичною справою. Адже рішення демонструє, що кожен, хто повідомляє про корупцію, отримує необхідний захист від держави.