Довідка щодо запровадження години спілкування та позакласних заходів у закладах загальної середньої та професійно-технічної освіти Вінницької області з питань коректної мови, гідного ставлення до всіх громадян, включаючи осіб старшого віку та осіб з інвалідністю, осіб з інвалідністю внаслідок війни, ветеранів війни, формування поваги до людей незалежно від віку і виховання солідарності між поколіннями
У сучасному світі все більшої ваги набуває концепція безбар’єрності, яка передбачає створення умов для повноцінного та рівноправного життя всіх членів суспільства, незалежно від їхніх фізичних, ментальних чи соціальних особливостей. З метою формування у здобувачів освіти навичок толерантного спілкування, виховання взаємоповаги, солідарності між поколіннями, недопущення проявів дискримінації та упередженого ставлення до осіб старшого віку, осіб з інвалідністю, у тому числі внаслідок війни, а також ветеранів війни, у закладах загальної середньої та професійно-технічної освіти Вінницької області проведено тижні безбар’єрності та практичні ініціативи, організовано співпрацю із установами соціального захисту, проведено низку тематичних годин спілкування, виховних заходів, виставок, тренінгів і зустрічей.
Тижні безбар’єрності та практичні ініціативи
У закладах освіти області з метою підвищення обізнаності учнів та педагогів про важливість інклюзії та толерантності проводяться Тижні безбар’єрності, що включають інтерактивні заходи, спрямовані на розвиток емпатії та розуміння потреб людей з інвалідністю.
Протягом таких тижнів психологічні служби організовують заняття з елементами тренінгу «Толерантність і безбар’єрність – крок до справедливого суспільства», які допомагають учасникам усвідомити значення толерантності як основи для побудови інклюзивного суспільства. Через обговорення, рольові ігри та практичні вправи учні вчаться розпізнавати та долати стереотипи, що перешкоджають розумінню та прийняттю відмінностей.
Класні керівники проводять години спілкування «Що таке безбар’єрність? Що я про це знаю...», під час яких здобувачі освіти обговорюють принципи безбар’єрності та конкретні кроки для створення більш інклюзивного середовища у своїх колективах.
Важливим компонентом Тижня безбар’єрності є інтерактивні перерви та перегляд відеороликів («Безбар’єрність», «Альбом безбар’єрних рішень», «Ми різні, ми рівні»), які демонструють реальні історії подолання труднощів та приклади успішних безбар’єрних рішень. Такі відеоматеріали стають потужним засобом виховання емпатії та людяності.
Проведення Тижня безбар’єрності – це не формальна подія, а важливий крок до формування свідомого, гуманного й інклюзивного суспільства, де кожна людина відчуває повагу, підтримку та рівні можливості для самореалізації.
Батьківській спільноті рекомендовано ознайомитися з «Довідником безбар’єрності» — практичним посібником, який допомагає зрозуміти, як будувати простір рівних можливостей у повсякденному житті.
Співпраця з установами соціального захисту, закладами для людей похилого віку та осіб з інвалідністю
Заклади освіти області активно налагоджують партнерство із соціальними установами, територіальними центрами, пансіонатами для людей похилого віку та осіб з інвалідністю. Проводяться спільні волонтерські проєкти, творчі зустрічі, мистецькі ініціативи.
Так, учні комунального закладу «Подільський науковий ліцей» Вінницької обласної Ради тісно співпрацюють з комунальної установою «Вінницький обласний пансіонат», організовуючи «Вечори поезії», під час яких молодь та мешканці пансіонатів діляться улюбленими віршами, читають твори Ліни Костенко, Миколи Вінграновського. Долучаються до проведення свят та урочистостей,, обговорюють глибину думок і духовні цінності. Такі ініціативи сприяють налагодженню міжпоколінного діалогу, створюють атмосферу взаємоповаги, творчості та єднання.
Упродовж вересня–жовтня 2025 року у закладах освіти області відбулися такі заходи:
Години спілкування та виховні години:
- «Толерантне ставлення до людей з обмеженими можливостями»;
- «Побачити серцем: чому важливо приймати інших»;
- «Я – хлопчик, я – дівчинка, ми – різні, ми – рівні»;
- «Ставлення суспільства до людей старшого віку»;
- «Будьмо не байдужі до людей похилого віку»;
- «Мова поваги: як слова можуть ранити і лікувати»;
- «Доброта об’єднує світ»;
- «Повага до старших – риса справжньої людини»;
- «Світ рівних можливостей».
Бесіди та тематичні зустрічі:
- «Робімо добро разом: толерантність, волонтерство і війна»;
- «Допомога ветеранам – наш обов’язок!»;
- «Повага до рідних»;
- «Людяність починається з тебе»;
- «Рівність у щоденному житті: як це працює»;
- «Ми різні — ми разом»;
- «Без слів, але з серцем: як підтримати людину у скруті».
Тренінги:
- «Запобігання конфліктам та їх вирішення. Моделювання ситуацій мирного вирішення конфліктів з однолітками»;
- «Комунікація без упереджень»;
- «Як говорити, щоб не образити»;
- «Повага в дії: як створювати дружній освітній простір».
Конкурси, виставки та творчі ініціативи:
- Конкурс малюнків «Світ без бар’єрів очима дітей»;
- Конкурс «Ціна миру»;
- Виставки учнівських робіт на тему безбар’єрності;
- Книжкові виставки «Відкриті серця – відкриті книжки», «Література, що стирає межі»;
- Фотовиставка «Добро у кожному вчинку»;
- Акція «Подаруй посмішку старшому поколінню»;
- Учнівські флешмоби «Ми за рівність і повагу!»;
- Створення тематичних стіннівок «Шлях доброти».
Круглі столи та дискусії:
- «Толерантність до інших: учімось співчувати»;
- «Гідність людини — основа суспільства»;
- «Єдність поколінь: повага, пам’ять, вдячність»;
- «Ветерани серед нас: історії мужності та сили духу».
Інформаційно-просвітницька робота:
Проведено перегляди відеороликів, присвячених історичним подіям та діячам української державності, подвигам ветеранів війни, прикладам людяності та взаємопідтримки у складні часи.
Організовано перегляди документальних фільмів, проведено обговорення тем патріотизму, героїзму, підтримки та поваги до захисників України.
Особлива увага приділяється вшануванню ветеранів війни, учасників бойових дій та волонтерів. Вони залучаються до участі в урочистостях, виховних годинах, патріотичних акціях, тематичних зустрічах із здобувачами освіти. Під час таких заходів ветерани діляться власним досвідом, говорять про ціну миру, взаємодопомогу, людську гідність і любов до України.
Завдяки участі ветеранів в освітньому процесі діти мають змогу почути живі свідчення мужності, усвідомити важливість пам’яті, шани до захисників, підтримки людей старшого покоління та формування культури взаємоповаги.
У ході проведених заходів педагоги акцентували увагу учнів на важливості використання коректної, недискримінаційної мови, дотримання етичних норм у спілкуванні, проявів доброти, поваги й емпатії до кожної людини, незалежно від віку, стану здоров’я чи соціального статусу.
Робота у цьому напрямі є системною, триває постійно та є невід’ємною складовою виховного процесу в освітніх закладах Вінницької області.
