Особливе значення сьогодні приділяється розвитку інклюзивної освіти та забезпеченню безбар’єрного середовища для всіх учасників освітнього процесу.
За останні п’ять років майже утричі зросла кількість дітей з особливими освітніми потребами (ООП), які навчаються у закладах дошкільної освіти. У закладах загальної середньої освіти цей показник збільшився удвічі.
Станом на 20 жовтня 2025 року у Вінницькій області функціонує 41 інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ). Існуюча мережа ІРЦ задовольняє потреби територіальних громад у наданні комплексної психолого-педагогічної підтримки дітям з ООП.
Кількість дітей, які користуються послугами ІРЦ, постійно зростає. Так, за 9 місяців 2025 року ними скористалися 6692 дитини, тоді як у 2024 році – 5540 дітей.
Для громад, у яких діти з ООП не мають можливості дістатися стаціонарного ІРЦ, придбано та передано мобільні інклюзивно-ресурсні центри. Шість таких мобільних ІРЦ працюють у Барській, Бершадській, Жмеринській, Махнівській, Шаргородській та Ямпільській громадах.
Мобільні ІРЦ обладнані всім необхідним для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей та надання корекційно-розвиткових послуг. Вони мають той самий набір технологій, інструментів і фахівців, що й стаціонарні центри.
Запровадження мобільних ІРЦ – це важливий крок у напрямі зменшення бар’єрів у доступі до освіти. Якщо дитина не може дістатись до звичайного центру, – центр приїжджає до неї. Це реалізація принципів безбар’єрності та рівних можливостей у дії.
Щороку, у січні, керівники ІРЦ готують річний звіт про результати діяльності закладу. Такий звіт є важливим аналітичним документом, що узагальнює основні досягнення, труднощі та напрями подальшого розвитку.
Звіт, як правило, містить інформацію про:
- кількість дітей, які отримували послуги ІРЦ (за віковими категоріями та формами навчання – дошкільна, загальна середня, індивідуальна чи інклюзивна форми);
- результати комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дітей;
- обсяги, види та ефективність психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг;
- методичну, консультативну та просвітницьку діяльність для педагогів, батьків і громадськості;
- партнерську взаємодію ІРЦ з органами місцевого самоврядування, управліннями освіти, закладами освіти та громадськими організаціями;
- підвищення кваліфікації працівників, участь у тренінгах, семінарах, конференціях.
Річні звіти ІРЦ дозволяють систематизувати досвід, визначити тенденції розвитку інклюзивної освіти, а також виявити потреби у фахівцях, матеріально-технічному забезпеченні та сформувати пріоритетні напрями роботи на наступний рік.
Підготовлені звіти подаються в автоматизованій системі інклюзивно-ресурсних центрів (АС ІРЦ) до управління освіти та науки Департаменту гуманітарної політики Вінницької державної адміністрації. Інформація подана у звітах використовуються для планування подальшої діяльності ІРЦ та розроблення аналітичних матеріалів на рівні Вінницької області.
