Особливе значення сьогодні приділяється розвитку інклюзивної освіти та забезпеченню безбар’єрного середовища для всіх учасників освітнього процесу.

За останні п’ять років майже утричі зросла кількість дітей з особливими освітніми потребами (ООП), які навчаються у закладах дошкільної освіти. У закладах загальної середньої освіти цей показник збільшився удвічі.

Станом на 20 жовтня 2025 року у Вінницькій області функціонує 41 інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ). Існуюча мережа ІРЦ задовольняє потреби територіальних громад у наданні комплексної психолого-педагогічної підтримки дітям з ООП.

Кількість дітей, які користуються послугами ІРЦ, постійно зростає. Так, за 9 місяців 2025 року ними скористалися 6692 дитини, тоді як у 2024 році – 5540 дітей.

Для громад, у яких діти з ООП не мають можливості дістатися стаціонарного ІРЦ, придбано та передано мобільні інклюзивно-ресурсні центри. Шість таких мобільних ІРЦ працюють у Барській, Бершадській, Жмеринській, Махнівській, Шаргородській та Ямпільській громадах.

Мобільні ІРЦ обладнані всім необхідним для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей та надання корекційно-розвиткових послуг. Вони мають той самий набір технологій, інструментів і фахівців, що й стаціонарні центри.

Запровадження мобільних ІРЦ – це важливий крок у напрямі зменшення бар’єрів у доступі до освіти. Якщо дитина не може дістатись до звичайного центру, – центр приїжджає до неї. Це реалізація принципів безбар’єрності та рівних можливостей у дії.

Щороку, у січні, керівники ІРЦ готують річний звіт про результати діяльності закладу. Такий звіт є важливим аналітичним документом, що узагальнює основні досягнення, труднощі та напрями подальшого розвитку.

Звіт, як правило, містить інформацію про:

  • кількість дітей, які отримували послуги ІРЦ (за віковими категоріями та формами навчання – дошкільна, загальна середня, індивідуальна чи інклюзивна форми);
  • результати комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дітей;
  • обсяги, види та ефективність психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг;
  • методичну, консультативну та просвітницьку діяльність для педагогів, батьків і громадськості;
  • партнерську взаємодію ІРЦ з органами місцевого самоврядування, управліннями освіти, закладами освіти та громадськими організаціями;
  • підвищення кваліфікації працівників, участь у тренінгах, семінарах, конференціях.

Річні звіти ІРЦ дозволяють систематизувати досвід, визначити тенденції розвитку інклюзивної освіти, а також виявити потреби у фахівцях, матеріально-технічному забезпеченні та сформувати пріоритетні напрями роботи на наступний рік.

Підготовлені звіти подаються в автоматизованій системі інклюзивно-ресурсних центрів (АС ІРЦ) до управління освіти та науки Департаменту гуманітарної політики Вінницької державної адміністрації. Інформація подана у звітах використовуються для планування подальшої діяльності ІРЦ та розроблення аналітичних матеріалів на рівні Вінницької області.