Розвиток інклюзивної освіти

Упродовж 2025 року у Вінницькій області зберігалася стійка тенденція до розширення доступу дітей з особливими освітніми потребами (ООП) до якісної та інклюзивної освіти. Органи управління освітою територіальних громад системно впроваджували заходи, спрямовані на створення безбар’єрного, підтримувального та сучасного освітнього середовища, що відповідає національним стратегічним орієнтирам.

Загальна середня освіта

Станом на грудень 2025 року:

  • інклюзивне навчання організовано у 496 закладах загальної середньої освіти;
  • інклюзивними класами охоплено 2402 учні у 1819 класах;
  • освітній процес забезпечують 1800 асистентів учителя та 103 асистенти дитини.

Дошкільна освіта

У системі дошкільної освіти:

  • інклюзивне навчання діє у 242 закладах дошкільної освіти;
  • створено 491 інклюзивну групу, де навчаються 852 дитини;
  • персональну підтримку здійснюють 438 асистентів вихователя та 29 асистентів дитини.

Позашкільна та професійна освіта

  • Позашкільною освітою охоплено 185 дітей з ООП у 19 закладах позашкільної освіти, що сприяє соціалізації та розвитку творчих здібностей.
  • У закладах професійної (професійно-технічної) освіти навчається 91 особа з ООП, що розширює можливості для подальшого працевлаштування та соціальної автономії.

Наведені дані свідчать про значне розширення кадрового потенціалу та можливостей індивідуального підходу до здобуття  освіти дітьми з ООП.

Ресурсне забезпечення інклюзивного навчання

У закладах освіти, де організовано інклюзивне навчання, створені:

  • ресурсні кімнати для проведення корекційно-розвиткових занять;
  • умови для психологічного та педагогічного супроводу.

Фахівці: практичні психологи, дефектологи, реабілітологи та вчителі розвитку мовлення забезпечують проведення індивідуальних і групових занять, відповідно до потреб дітей.

Інклюзивно-ресурсні центри

Станом на червень 2025 року в області функціонує 41 інклюзивно-ресурсний центр, які:

  • здійснюють комплексну психолого-педагогічну оцінку;
  • беруть участь у роботі команд психолого-педагогічного супроводу;
  • допомагають у розробленні індивідуальних програм розвитку;
  • працюють в АС ІРЦ, що підвищує цифрову доступність послуг для батьків.

У шести громадах області функціонують мобільні інклюзивно-ресурсні центри, оснащені обладнанням для діагностики та корекційної роботи. Це дає змогу надавати послуги сім’ям, які проживають у віддалених населених пунктах.

«Школа супергероїв»

На базі Вінницької обласної дитячої клінічної лікарні та Вінницького обласного медичного центру реабілітації дітей функціонує освітній центр ДУ «Школа супергероїв».

Навчання здійснюється у трьох форматах:

  1. групові заняття,
  2. індивідуальні уроки біля ліжка дитини,
  3. дистанційна форма.

Освітній простір обладнано інтерактивними дошками, планшетами та доступом до інтернету. Навчання охоплює дітей з онкогематологічних, хірургічних, травматологічних, неврологічних та інших відділень.

Доступність та безбар’єрність освітнього середовища

У 2025 році державним коштом надруковано підручники шрифтом Брайля:

  • план – 538 примірників,
  • фактично отримано – 241 примірник (45%).

Обстежено 957 закладів освіти, з них:

  • безбар’єрні – 15 (1,4%),
  • частково безбар’єрні – 62 (5,6%),
  • бар’єрні – 880 (80%).

У 2025/2026 навчальному році в області нараховується 372 шкільних автобуси, з яких 80 обладнані місцями для дітей з особливими освітніми потребами (21,5 % від загальної кількості). Потреба в шкільних аавтобусах складає 132 одиниці.

Підтримка студентів з особливими освітніми потребами

У межах пілотного проєкту МОН діє Центр підтримки студентів з ООП у Вінницькому державному педагогічному університеті.

Центр забезпечує:

  • методичну підтримку освітніх програм;
  • адаптацію умов вступу та складання іспитів;
  • інформаційну доступність матеріалів;
  • психологічну та юридичну допомогу.

Особлива увага приділяється:

  • студентам з інвалідністю,
  • внутрішньо переміщеним особам,
  • дітям учасників бойових дій,
  • студентам, які постраждали від війни.

Освіта дорослих

У 2025 році продовжувався проєкт «Центр освіти дорослих Вінницької МТГ», реалізований у партнерстві з ГО «Центр Поділля-Соціум», DVV International Ukraine та за підтримки МЗС Німеччини.

Проведено навчання за 8 програмами, зокрема:

  • цифрові компетентності,
  • англійська мова,
  • українська мова,
  • використання систем генеративного ШІ у професійній діяльності.

Окремо проведено:

  • тренінги зі службовцями,
  • ігрові сесії симуляційної коопераційної гри «Світ Громад»,
  • школу громадського лідерства для молоді.

Загалом участь у заходах взяли понад 300 дорослих.

У 2025 році флагманський проєкт «Освіта для всіх» продемонстрував відчутний поступ у створенні інклюзивної та безбар’єрної освітньої системи Вінницької області.

Основні досягнення:

  • розширення мережі інклюзивних груп та класів;
  • підвищення доступності освітніх послуг через ІРЦ та мобільні ІРЦ;
  • забезпечення корекційно-розвиткової роботи та психолого-педагогічного супроводу;
  • розвиток навчання для дітей, що перебувають на стаціонарному лікуванні через «Школу супергероїв»;
  • продовження функціонування програм підтримки студентів з ООП;
  • зростання участі дорослих у програмах неформальної освіти.

Флагманський проєкт «Освіта для всіх» і надалі залишається ключовим інструментом у формуванні рівного доступу до якісної освіти. Він забезпечує створення умов, за яких кожна дитина та кожна доросла людина може отримати підтримку відповідно до своїх індивідуальних освітніх потреб і можливостей..