Національне агентство з питань запобігання корупції (далі – НАЗК) змінило підхід до відбору та перевірок декларацій на ризик-орієнтований, який дозволить перевірити максимальну кількість поданих декларацій, оптимізувати процес проведення перевірок та підвищити ефективність проведених повних перевірок декларацій силами уповноважених осіб НАЗК.

Такий підхід базується на ідентифікації невідповідностей (ризиків) за допомогою логічного та арифметичного контролю (далі – ЛАК), оцінці виявлених ризиків та  визначенні показника рейтингу ризику декларації.

ЛАК  є інструментом, який дозволяє програмними засобами Реєстру ідентифікувати невідповідності відображених у декларації відомостей даним реєстрів, оцінити їх. За допомогою ЛАК здійснюється оцінка ризиків декларації, результатом якої є розрахований показник  рейтингу ризику.

Крім того, виявлення у декларації невідповідностей за результатами ЛАК є підставою для проведення повної перевірки такої декларації уповноваженою особою НАЗК.

ЛАК здійснюється наступним чином:

  • порівняння даних у декларації з даними реєстрів, банків даних, до яких НАЗК має автоматизований доступ (шляхом звірки таких відомостей);
  • виявлені за результатами порівняння даних невідповідності вважаються ідентифікованими ризиками в декларації;
  • до даних декларації застосовуються формули, які дозволяють виявити ознаки незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, ознаки порушення обмежень щодо одержання подарунків чи сумісництва та суміщення діяльності;
  • спрацювання хоча б однієї з формул вважається ідентифікованим ризиком;
  • кожен виявлений у декларації ризик має ваговий коефіцієнт. 

Сума вагових коефіцієнтів всіх ідентифікованих ризиків є розрахованим показником рейтингу ризику декларації. В такий спосіб здійснюється оцінка ризиків декларації.

Усі декларації, до яких застосований ЛАК, ранжуються за значенням показника рейтингу ризику (від більшого до меншого), який враховується при обранні способу перевірки декларації - автоматизовано чи уповноваженою особою НАЗК.

За результатами оцінки ризиків декларації буде обрано спосіб її перевірки - автоматизовано чи уповноваженою особою НАЗК.

Силами уповноважених осіб НАЗК перевірятимуться декларації з найвищим показником рейтингу ризику, а також на основі повідомлень від фізичних та юридичних осіб, правоохоронних органів, журналістів-розслідувачів, в яких буде зазначена інформація про можливе декларування недостовірних відомостей.

Автоматизовано ж перевірятимуться декларації, які мають найменший показник рейтингу ризику та містять дані, які можуть бути перевірені автоматизовано. В такий спосіб планується  перевірити до 30% усіх поданих до Реєстру декларацій.

 

Що таке автоматизована перевірка декларації ?

Автоматизована перевірка декларації  - це перевірка  програмними засобами Реєстру відомостей, що зазначені або повинні бути зазначені у декларації.

Так, автоматизовано можуть бути перевірені декларації:

  • в яких відображено дані, достатні для ідентифікації членів сім’ї декларанта та об’єктів декларування;
  • в яких відображений обсяг даних, що може бути перевірений шляхом порівняння даних декларації з реєстрами та з застосуванням певних формул, наприклад, на встановлення ознак незаконного збагачення чи необгрунтованості активів;
  • які подані за 2021 та наступні звітні роки (за попередні роки це зробити неможливо, оскільки у 2021 році змінилася форма декларації).

За результатами автоматизованої перевірки декларанти отримають в електронному кабінеті Реєстру декларацій повідомлення про проходження автоматизованої перевірки, а у розділі “Мої документи” у відповідному полі відображатиметься довідка, яку можна буде переглянути.
        Отримання довідки про проходження автоперевірки не означатиме, що декларація пройшла повну перевірку. Це свідчитиме, що вона має невеликий показник рейтингу ризику (не встановлено невідповідностей на загальну суму понад 100 прожиткових мінімумів (ПМ), не встановлено ознак конфлікту інтересів, необгрунтованості активів, незаконного збагачення чи неточності оцінки задекларованих активів).

Разом з тим, у довідці відображатимуться встановлені невідповідності між відомостями у декларації та реєстрах, банках даних. При цьому відображатимуться лише ті відомості, щодо яких встановлено невідповідність, із зазначенням номера об'єкта у декларації, а не усі відомості про такий об’єкт.

Звертаємо увагу, що у зв'язку з особливостями зазначення окремих відомостей у реєстрах) можуть відображатись у довідці як невідповідність даних різні написання назв вулиць, населених пунктів, використання різних символів, пропусків тощо (наприклад, різне написання назв у реєстрі та декларації: Mazda CX - 5 та Mazda CX-5; використання різних символів:  “” та «»).

Проте це є особливістю порівняння даних в реєстрах і декларації, а не помилкою. 

Звертаємо увагу, що довідка за результатами автоматизованої  перевірки не є підставою для подання виправленої декларації, та може бути використана при заповненні декларацій наступних періодів або виправлення даних в реєстрах (якщо вони виявились не актуальними).

Незалежно від проходження автоматизованої перевірки можливе здійснення повної перевірки декларації за наявності підстав.

Відомості про проходження автоматизованої перевірки будуть міститися також  у публічній частині Реєстру декларацій. Декларація, яка пройшла автоматизовану перевірку, матиме піктограму зеленого кольору та напис “Декларація пройшла автоматизовану перевірку”.