У Вінницькій області здійснюється системна діяльність, спрямована на розвиток безбар’єрного освітнього простору, формування активної громадянської позиції молоді, зміцнення потенціалу громад та підтримку інститутів громадянського суспільства, що працюють у сфері інклюзії та безбар’єрності. Одним із ключових напрямів стало створення та розширення мережі ресурсних центрів, навчальних хабів і інформаційних платформ, які забезпечують навчально-методичну підтримку, практичні інструменти та сприяють залученню громадськості до формування безбар’єрного середовища Значну роль у цьому відіграють ресурсні, навчальні та практичні центри, які створені та успішно функціонують на базі Вінницького навчального комплексу Університету «Україна».

Протягом 2024–2025 років реалізовано комплекс заходів для здобувачів освіти та молоді Вінниччини, спрямованих на підвищення рівня обізнаності щодо безбар’єрності, підтримку інклюзії та розвиток громадянських компетентностей.

Серед ключових заходів:

  • Круглий стіл «Роль студентів у розвитку безбар'єрного середовища: досвід, ідеї та ініціативи», включно із зустрічами з начальницею відділу безбар'єрності департаменту відновлення та розвитку ВМР Є. Штельмах.
  • Лекція-бесіда лікарки «Клініки, дружньої до молоді» І. Медяної щодо прав молоді на доступ до медичних послуг, збереження здоров’я та здійснення особистого вибору.
  • Психологічні тренінги на теми: «Мій внутрішній ресурс», «Толерантність у XXI ст.», «Стресостійкість: техніки самодопомоги», «Як розпізнати й протидіяти булінгу у студентському середовищі».
  • «Мапа безбар’єрності очима студентів» — інтерактивний колаж щодо соціальних, емоційних та фізичних бар’єрів.
  • Волонтерський челендж «Один день допомоги».

У межах Тижня безбар’єрності (19–25 травня 2025 року) проведено:

  • виховні години з використанням «Довідника безбар’єрності»;
  • перегляд освітніх серіалів «Безбар’єрна грамотність».

Представники учнівського та студентського самоврядування взяли участь у воркшопі «СпільноТворення: рівність та інклюзія – основа для змін».

Розвиток ресурсних центрів і навчально-практичних майданчиків

Вінницький навчальний комплекс Університету «Україна» забезпечує сталий розвиток мережі сучасних ресурсних, навчальних і практичних центрів, що є базою знань та інструментом підтримки діяльності громадських організацій і молодіжних ініціатив у сфері інклюзії. Комплекс бере участь у міжнародній науково-практичній конференції «Реабілітація: фізична, психологічна, соціальна» за участі фахівців з України, Великої Британії, США, Австрії, Словаччини тощо.

Директорка комплексу та голова ГО «Соціальна перспектива» Ганна Давиденко є експерткою у понад 200 грантових проєктах, бере участь у робочих групах Офісу Президента, Міністерства соціальної політики та Нацради з питань телебачення і радіомовлення, сприяючи розвитку інклюзивної політики та практик в Україні.

Психологічний центр «Інсайт»

Центр надає:

  • індивідуальні та сімейні консультації;
  • психологічну корекцію та реабілітацію;
  • послуги дитячого психолога;
  • тренінгові програми з розвитку стресостійкості, емоційної компетентності та профілактики вигорання.

Забезпечено:

  • доступність навчальних матеріалів (відео з субтитрами, візуальний контент, переклад жестовою мовою);
  • участь студентів у культурних, спортивних та наукових заходах;
  • співпрацю із громадськими та державними організаціями для надання медичної, соціальної та психологічної підтримки;
  • психологічний супровід студентів, зокрема молоді з інвалідністю.

Вінницький молодіжний ресурсний центр (створений у 2014 році)

Основні напрями діяльності:

  • розвиток громадянських компетентностей молоді;
  • підтримка студентських і громадських ініціатив;
  • розвиток волонтерства;
  • налагодження комунікації між молоддю, громадськими організаціями та владою.

Центр є активною платформою для освітніх програм, тренінгів та круглих столів з питань інклюзії, безбар’єрності та соціальної рівності.

Навчально-практичний ресурсний майданчик на базі «ОртопедСервісЦентру»

На його базі створено філію кафедри психології та реабілітаційних технологій, що забезпечує:

  • практичну підготовку студентів;
  • участь у волонтерських та соціальних проєктах;
  • проведення наукових досліджень у сфері реабілітації та психосоціальної підтримки.

Цей майданчик поєднує можливості освіти, науки та практичної діяльності у сфері підтримки осіб з інвалідністю.

Ресурсні центри діють як простір для комунікації між освітою, громадськістю та органами влади. У межах діяльності регулярно проводяться навчально-просвітницькі заходи для представників громадських організацій, освітян та молоді, спрямовані на розвиток безбар’єрного середовища, соціальної інклюзії та психологічної підтримки.У 2025 році центрами реалізовано 15 навчально-практичних занять і консультацій, спрямованих на підготовку волонтерів, лідерів молодіжних ініціатив та координаторів громадських проєктів, орієнтованих на розвиток безбар’єрності й соціальної інклюзії.

Важливим напрямом роботи є освіта дорослих, зокрема для:

  • осіб у реабілітаційних установах;
  • військовослужбовців;
  • працівників соціальної сфери.

У 2025 році реалізовано:

  • курс «Психологічна стійкість і підтримка у кризових ситуаціях»;
  • програми підтримки військовослужбовців і їхніх родин;
  • тематичні курси для педагогів та соціальних працівників.

Упродовж 2024 – 2025 рр. реалізовано два важливих громадських проєкти:

«InclusiveShe: Жіноча сила в підприємництві»

Спрямований на підвищення економічної спроможності жінок з інвалідністю. Проєкт передбачав:

  • тренінги з бізнес-планування та маркетингу;
  • онлайн-курси;
  • консультації;
  • ресурсну підтримку.

Охоплено понад 400 учасниць.

Проєкт «Безпечне місто та освіта у світлі РПД 1325. Вінниччина» включав:

  • залучення молоді до розробки рішень для безпечного та інклюзивного середовища;
  • обмін досвідом;
  • впровадження креативних ідей у закладах освіти.

За рахунок поєднання освіти, науки, практики, громадських ініціатив та державної політики Вінниччина вибудовує сучасну модель безбар’єрності, орієнтовану на розвиток людського потенціалу та зміцнення громадянського суспільства.