Відповідно до пункту 11 Загального Положення про юридичну службу міністерства, іншого органу виконавчої влади, державного підприємства, установи та організації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 року №1040, юридична служба організовує роботу, пов’язану з укладенням договорів, (контрактів), бере участь у їх підготовці та здійсненні заходів, спрямованих на виконання договірних зобов’язань, забезпеченні захисту майнових прав і законних інтересів органу виконавчої влади, а також погоджує (візує) проекти договорів за наявністю погодження (візи) керівників заінтересованих структурних підрозділів.
Зазначена робота включає :
- Участь юридичної служби у підготовці, укладенні та контролі за виконанням господарських договорів (контрактів) з підприємствами, установами, організаціями.
- Участь в укладенні господарських договорів.
- Участь у забезпеченні правовими засобами контролю за виконанням, роз’ясненням чинного законодавства з питань укладення та виконання договорів.
- Аналіз практики договірно-претензійної роботи.
- Участь юридичної служби в роботі по укладенню договорів, розгляд переддоговірних спорів та контроль за станом договірної дисципліни на підприємстві (за допомогою правових засобів).
- Облік та зберігання договорів, а також усієї договірної документації;
- Участь в організації роботи по укладанню господарських договорів на підприємстві.
- Перевірка проекту договору на відповідність вимогам чинного законодавства та візування його.
- Наявність у договорі суттєвих умов, необхідних для забезпечення виконання зобов'язань по договору, повнота та чіткість виконання зобов'язань по договору, що не допускає різного тлумачення змісту договору, а також своєчасність оформлення проекту договору.
- Вжиття заходів для досудового врегулювання розбіжностей;
- Надання методичної допомоги підрозділам, які виконують договірну роботу, надання роз'яснень та консультацій з питань застосування чинного законодавства.
- Контроль за дотриманням структурними підрозділами претензійного порядку, встановленого чинним законодавством та наказом (інструкцією).
Як мінімізувати ризики під час роботи з договорами?
- Варто розглядати типовий договір як локальний акт вашої організації, який допоможе виключити негативні наслідки в майбутньому.
- Необхідно змоделювати основні проблемні ситуації під час роботи з контрагентами, враховуючи ваш досвід, виклавши умови договору так, щоб будь-які спори враховували ваші права та інтереси.
- Важливо дотримуватися балансу інтересів, щоб надалі в договір не вносилися численні правки з боку контрагентів, що веде лише до погіршення ситуації.
- Не використовувати договір, взятий з Інтернету.
- Подбати про те, щоб у договорі були перераховані всі істотні умови.
- Договір має містити антикорупційні застереження.
- Прописати в договорі строки, у межах яких повинні бути виконані зобов’язання.
- Прописати умови в конкретній і зрозумілій формі. Водночас потрібно пам’ятати, що усні домовленості не мають ніякого значення, якщо вони не продубльовано в письмовому вигляді. У договорі повинна бути відображена дійсність.