Міністерство економіки розробило проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303».
Цей Порядок визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об’єкт відвідування), відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 8 вересня 2004 р. № 1985-IV, Конвенції Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованої Законом України від 8 вересня 2004 р. № 1986-IV.
Пропонується встановити, що перевірки щодо додержання законодавства про працю з питань виявлення неоформлених трудових відносин, достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці, здійснюються у період воєнного стану та протягом 12 місяців з дня його припинення або скасування за рішенням Державної служби з питань праці у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядком передбачені наступні підстави для здійснення інспекційних відвідувань:
1) звернення фізичної особи про порушення законодавства про працю, у тому числі щодо недостовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці;
2) звернення фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
3) інформація, яка отримана Держпраці та/або її територіальними органами із медіа та інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством;
4) рішення суду про здійснення інспекційних відвідувань або в якому встановлено факт порушення законодавства про працю;
5) повідомлення посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені в ході виконання ними повноважень ознак порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин, недостовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці;
6) інформація:
Державної податкової служби України та її територіальних органів про невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:
- роботодавців, в яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;
- роботодавців, які протягом одного місяця не здійснюють нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування стосовно працівників;
- роботодавців, в яких стосовно працівників здійснюється нарахування заробітної плати нижче розміру мінімальної заробітної плати;
7) заява профспілки;
8) звернення Київської міської державної (військової) адміністрації або обласної державної (військової) адміністрації;
9) доручення Прем'єр-міністра України;
10) невиконання вимог припису інспектора праці.
Тривалість інспекційного відвідування не може перевищувати 10 робочих днів.