Департамент здійснює свою роботу відповідно до Положення, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 03.03.2021 року № 182 (зі змінами). Є структурним підрозділом обласної державної адміністрації без статусу юридичної особи публічного права, підзвітний і підконтрольний голові обласної військової (державної) адміністрації.
У структурі Департаменту функціонує два управління:
- представництва інтересів обласної державної адміністрації в судах, правової експертизи та роботи з договорами;
- правового забезпечення діяльності структурних підрозділів обласної військової (державної) адміністрації та земельних відносин.
Департамент забезпечує, у межах своїх повноважень, захист прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, бере, у межах компетенції, участь у підготовці пропозицій до проєктів обласних програм, у межах своїх повноважень, готує (бере участь у підготовці) проєкти наказів та розпоряджень керівництва облдержадміністрації, угод, договорів, меморандумів тощо.
Так, протягом 2024 року працівниками структурних підрозділів Департаменту здійснено правову експертизу у 1694 договорах та меморандумах, проєктах наказів та розпорядженнях начальника та керівника апарату обласної військової адміністрації. Також підготовлено 21 висновок стосовно гендерно-правової, антидискримінаційної та юридичної експертизи проєктів нормативно-правових актів.
Разом з тим, працівниками Департаменту підготовлено 164 проєкти наказів начальника обласної військової адміністрації та здійснено перевірку на відповідність законодавству 2368 проєктів наказів структурних підрозділів адміністрації.
Опрацьовано та приведено у відповідність 1345 наказів та розпоряджень начальника обласної військової адміністрації, їх систематизацію з метою приведення у відповідність.
Здійснено перевірку вимогам законодавства 283 проєктів договорів самостійних структурних підрозділів обласної військової адміністрації.
Разом з тим, у звітному періоді підготовлено висновки до 114 нормативно-правових актів та забезпечено надання методичної допомоги структурним підрозділам обласної військової адміністрації щодо правильного застосування норм чинного законодавства під час виконання покладених на них завдань та функціональних обов'язків – 130.
Окрім того, працівниками Департаменту розглянуто та підготовлено проєкти відповідей на 863 запити народних депутатів України, депутатів місцевих рад та громадян, адвокатів, окружних прокуратур, районних управлінь поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області.
Також, протягом 2024 року посадовими особами Департаменту правового забезпечення здійснено підготовку пакету документів та подачу на державну реєстрацію до Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (м. Київ) 28 розпоряджень та наказів начальника обласної військової адміністрації .
Підготовлено 83 відповіді управлінню містобудування та архітектури обласної військової адміністрації про надання інформації щодо визначення державних та регіональних інтересів для врахування під час розроблення детальних планів громад.
15 листами повідомлено суб’єктів господарювання щодо необхідності своєчасної сплати орендної плати за водні об’єкти (їх частини).
Направлено на погодження Кабінету Міністрів України 5 проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок із зміною цільового призначення.
Підписано 17 актів приймання-передачі земельних ділянок з комунальної у державну власність.
Також опрацьовано 26 протоколів позачергового засідання обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій .
Значну роботу проведено і у претензійно-позовній роботі.
Так, у звітному періоді забезпечено представництво інтересів обласної військової адміністрації та її структурних підрозділів у 158 справах.
Починаючи з 01 січня 2024 року надійшло 106 справ, однією стороною яких є обласна військова адміністрація та/або структурний підрозділ адміністрації, у яких судами першої/апеляційної/касаційної інстанцій прийнято судові рішення.
Всього у 2024 році призначено 491 судове засідання в судах всіх інстанцій.
Основною категорією справ є повернення земельних ділянок у власність держави, а саме: земель оборони, історико-культурного призначення, лісогосподарського призначення, земель природно-заповідного фонду; реалізації прав громадян на звернення та доступу до публічної інформації; визнання недійсними договорів про публічні закупівлі; утворення спеціально-уповноважених органів охорони культурної спадщини.
На виконання розпорядження голови обласної державної адміністрації від 05 січня 2022 року № 3 «Про затвердження Порядку ведення претензійно-позовної роботи в обласній державній адміністрації та її структурних підрозділах» у 2024 році здійснено перевірку ведення претензійно-позовної роботи (з виїздом) у Тульчинській, Гайсинській, Хмільницькій, Вінницькій, Могилів-Подільській районних військових адміністраціях. Перевірку ведення претензійно-позовної роботи в Жмеринській районній військовій адміністрації здійснено дистанційно.
Окрім того в 2024 році здійснено перевірку ведення претензійно-позовної роботи в структурних підрозділах адміністрації (в тих, де в структурі наявна юридична служба), а саме: Управлінні дорожнього господарства та Департаменті охорони здоров’я та реабілітації.
Також, варто зазначити щодо роботи Департаменту у сфері земельних відносин.
Так, відповідно до наказів від 28 лютого 2024 року № 117 та № 118 «Про проведення інвентаризації земель державної власності» у 2024 році проводилась інвентаризація земель транспорту державної власності під автомобільними дорогами загального користування місцевого та державного значення.
За результатами проведеної роботи Департаментом правового забезпечення підготовлено 7 проєктів наказів начальника обласної військової адміністрації про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земель транспорту державної власності під автомобільними дорогами загального користування місцевого та державного значення загальною площею 5542,1265 га, в кількості 1605 земельних ділянок. Зазначена інформація, відповідно до визначених заходів Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, внесена до Інформаційної системи моніторингу реалізації державної антикорупційної політики.
Окрім того, працівниками Департаменту у 2024 році активно приймалась участь у засіданнях:
- міжвідомчої робочої групи з питань розвитку енергетики, енергозбереження та визначення критично важливих об’єктів, яким має бути забезпечено пріоритетне електропостачання у Вінницькій області;
- робочої групи з розгляду питань про виїзд за межі України водіїв, які здійснюють перевезення гуманітарної допомоги автомобільними транспортними засобами при Вінницькій обласній військовій адміністрації;
- робочої групи з оцінки відповідності підприємств, установ та організацій критеріям з визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;
- комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї;
- комісії з питань надання земельних ділянок у власність або користування фізичним та юридичним особам;
- обласної комісії з питань розподілу коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між районними та міськими бюджетами для виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій громадян, а також членів їх сімей;
- обласної комісії з питань розподілу у 2024 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на проєктні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, підтримку малих групових будинків та забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;
- робочої групи з питань протидії торгівлі людьми;
- робочої групи з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
- робочої групи з питань запобігання домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі обласної міжвідомчої ради з питань сім’ї, соціальної підтримки сімей Захисників та Захисниць, інтеграції внутрішньо переміщених сімей (осіб), гендерної рівності, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми;
- робочої групи з питань соціальної підтримки та допомоги сім’ям Захисників та Захисниць обласної міжвідомчої ради з питань сім’ї, соціальної підтримки сімей Захисників та Захисниць, інтеграції внутрішньо переміщених сімей (осіб), гендерної рівності, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми;
- робочої групи з питань інтеграції внутрішньо переміщених сімей (осіб) обласної міжвідомчої ради з питань сім’ї, соціальної підтримки сімей Захисників та Захисниць, інтеграції внутрішньо переміщених сімей (осіб), гендерної рівності, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми.
Отже, протягом 2024 року уся робота Департаменту правового забезпечення обласної військової адміністрації була спрямована на реалізацію покладених на нього завдань та належного функціонування усіх структурних підрозділів у умовах воєнного стану.