- Кабмін прийняв постанову про оплату пакету медпослуг для лікування коронавірусного захворювання COVID-19. Що буде включати цей пакет і як він буде працювати?

- Ця постанова регулює, яким чином медзаклади, які беруть участь в діагностиці, лікуванні, транспортуванні пацієнтів з підозрою або підтвердженим діагнозом Covid-19, отримуватимуть оплату за свої послуги.

Фактично цією постановою повинні бути затверджені три пакети: це оплата послуг, які надають бригади екстреної допомоги, це оплата мобільних бригад, які будуть задіяні в діагностиці і виїжджають на тестування хворих з підозрою на Covid-19, і третій пакет – безпосередньо медпослуги, які при стаціонарному лікуванні надають лікарні.

 

- Що включають в себе кожен з них?

Що стосується мобільних бригад, то мова йде про оплату бригад, які проводять забір аналізів за місцем проживання пацієнта. У цей тариф включені, в тому числі доплати членам мобільних бригад у розмірі 300% як це раніше було заявлено урядом. В умовах цього пакету передбачено, що одна мобільна бригада зобов'язується зробити як мінімум 150 забору матеріалів на місяць.

Щодо оплати екстреної медичної допомоги, то йдеться про доплату, яка надається Центрам екстреної медичної допомоги в областях у зв'язку з тим, що у них через пандемію збільшується навантаження. Оплата цим центрам буде визначатися на підставі кількості підтверджених випадків коронавірусної інфекції з урахуванням збільшеного навантаження з виїздами бригад на підозру Covid-19. У тариф включені додаткові оплати членам спецбригад у розмірі до 300%.

Що стосується третього пакету-оплати стаціонарної допомоги, то оплата буде проводиться тільки в ті медустанови, які визначені для госпіталізації пацієнтів з COVID-19. На сьогодні це 242 опорні лікарні, які затверджені наказом МОЗ. Ці медустанови обов'язково повинні будуть відповідати умовам надання медичної допомоги по обладнанню: вони повинні мати в розпорядженні апарати ШВЛ і команди лікарів в тому числі анестезіологів. Тариф на оплату цих послуг включатиме Додаткові доплати працівникам, які задіяні в лікуванні пацієнтів з COVID-19 в розмірі до 300%, надання допомоги при коронавірусної інфекції всіх ступенів складності згідно з протоколом надання медичної допомоги, який був затверджений МОЗ, оплату лікзасобів і медвиробів, які можуть знадобитися пацієнту. Разом з тим, все, що стосується оплати засобів індивідуального захисту, а також додаткові ліків в тариф не включені (вони фінансуються з інших держ джерел). Тобто тариф включає в себе тільки оплату бригад медиків, які безпосередньо працюють з пацієнтами, обслуговування апаратів ШВЛ і лікзасобів.

 

Є повідомлення, що лікарні приймали пацієнтів з COVID-19, але не отримають за них грошей. Прокоментуйте, будь ласка.

У нас таких 102 лікарні, які госпіталізували хворих з COVID-19, хоча не увійшли до певного переліку 242 лікарень. Додатково хочу сказати, що був знайдений компроміс для цих ситуацій, коли в порушення вимог маршрутизації пацієнтів з COVID-19 везли в лікарні, які не були визначені списком переліком опорних. Цим 102 лікарням також будуть одноразово виплачені гроші як виняток як компенсація наданих ними медпослуг. Але повторю, що це виняток і компромісне рішення. Ні МОЗ, ні НСЗУ не підтримує таку практику, тому що вона небезпечна як для лікарів, так і для пацієнтів.

 

Чому?

Тому що лікарня, яка приймає таких пацієнтів, повинна відповідати ряду вимог. Я нагадаю, що при виборі цих 242 лікарень у нас було кілька критеріїв: перший – вимога оснащеності, другий – здатність прийняти прогнозовану кількість пацієнтів і третій – можливість цих лікарнях створити такі маршрути пацієнтів, щоб не заразити пацієнтів з іншими захворюваннями. Цей перелік формувався на основі даних, які були внесені в систему електронного здоров'я, це дані офіційні, підкріплені електронним підписом головлікаря. Після того як цей перелік був визначений на основі даних системи, він був узгоджений департаментом охорони здоров'я ОДА. На жаль, тут виявилося, що деякі лікарні невірно вказали дані про себе, заявивши про ті послуги, які фактично не можуть надати.

 

Скільки було лікарень, які завищили свої можливості?

Я кількість не скажу, тому що ми тут реагували на факти порушень, про які нам офіційно надходила інформація. Після того як були офіційним чином подані дані в МОЗ і НСЗУ про те, що певна лікарня не відповідає вимогам, були перевірки спільною командою МОЗ і НСЗУ, щоб встановити, так це чи ні. Для того, щоб забезпечити якісною допомогою той обсяг пацієнтів, який може бути, згідно умовного моделювання, у медустанов, які заявили, що готові надавати медичну допомогу по COVID-19, але вони не відповідають вимогам, була можливість провести необхідні дії, щоб відповідати цим вимогам.

 

Наскільки важко було відповідати вимогам щодо лікування COVID-19?

Сама структура пакету по стаціонарній допомозі не складна. Ми оплачуємо певну кількість бригад і обладнання, це така пакетна пропозиція. Ми контрактуємо медзаклад на той обсяг послуг, який вони можуть надати. І ми відштовхуємося від наявності апаратів ШВЛ, команди лікарів, які працюють з цими апаратами, лікзасобами, необхідними для його обслуговування. Ми розуміємо, що така команда здатна протягом місяця надати допомогу певній кількості складних хворих і певній кількості хворих в легкій формі. Відповідно, ми розуміємо, що ми зможемо доконтрактувати більше клінік, якщо виявиться, що клінік першої хвилі не вистачає.

Перша хвиля-це 242?

Так, це умовно перша хвиля. Стаціонарний пакет по COVID - 19 має на увазі, що ми платимо лікарням глобальну ставку за готовність надати медпослугу. Якщо вони відповідають умовам з точки зору наявності кваліфікованих кадрів і обладнання, то вони отримують оплату за цим пакетом незалежно від того, будуть у них пацієнти з COVID-19 чи ні. Це такий принцип пожежних бригад, які отримують оплату незалежно від того, є пожежа чи ні, все одно держава оплачує певну кількість пожежних бригад, які розміщені за географічним принципом, щоб вони могли оперативно відреагувати і надати необхідну допомогу. Тут така ж ситуація: незалежно від того, є пацієнт чи ні, в кожній області законтрактовано і профінансовано необхідну кількість лікарень. Все фінансування вони отримають, система оплати буде організована таким чином, щоб більша частина оплати приходила на початку місяця, щоб медустанови змогли в тому числі сформувати запаси.

 

За квітень вони отримають гроші?

Так. У квітні гроші отримають 242 лікарні, які в списку опорних, і ті 102 лікарні яких немає в списку, але які приймали у себе пацієнтів з COVID-19.

 

Чому цей пакет так довго не приймався?

Концепція фінансування медпослуг з лікування Covid - 19 була розроблена нами місяць тому, ми чекали, щоб парламент проголосував зміни до бюджету, тобто тут певний виробничий цикл прийняття рішень про фінансування. Насправді і Мінфін, і МОЗ розглядали пропозиції НСЗУ з самого початку, не чекаючи, поки будуть виділені гроші. Тобто до того, як був прийнятий бюджет, у нас вже були готові напрацювання, ми знали думку Мінфіну і МОЗ.

 

Скільки коштує лікування COVID - 19 за вашими підрахунками?

Я назву ті пропозиції, які подала НСЗУ по кожному з пакетів. Стаціонарна допомога пацієнтам з COVID – 19 (це 242 медустанови), де оплачуються послуги команди лікарів, обслуговування ШВЛ і лікзасоби вартість однієї команди-834 тис.грн, вартість ліків для апаратів ШВЛ близько 170 тис. грн на місяць.

 

Скільки коштує лікування одного випадку?

За цим пакетом стаціонарної допомоги ми не платимо за пролікований випадок, ми даємо бюджет. Це принцип пожежної бригади: ми не знаємо скільки буде пожеж, але ми повинні розуміти, що, якщо їх буде багато ми зможемо їх все загасити. За цим принципом ми і фінансуємо, в незалежності від того є пожежа чи ні, робота команди повністю оплачена, машина заправлена бензином і готова в будь-який момент виїхати.

Теж саме з лікарнею: вона повністю оснащена, лікарям проведена оплата, у них є все необхідне обладнання, всі запаси ліків і вони готові в будь-який момент включиться. Ми бачимо, що вірус дуже швидко поширюється і якщо десь відбувається спалах, то кількість пацієнтів приростає на сотні за добу. Тому ми пішли на таку умову, тобто тут не підходить оплата за пролікований випадок, тому що вона має на увазі певну інертність і в оплаті, і в готовності. Мінфін з нами погодився.

 

А як оплачується екстрена медична допомога?

У нас 25 центрів екстреної медичної допомоги в областях і в Києві. Ми їм виплачуємо за те, що вони виїжджають на випадки, де є підозри. Глобальна ставка, яка розраховується на одного нового хворого в області, близько 12 тис.грн. Це наша пропозиція.

 

Контрактів ще немає?

Контрактів ще немає, тому, що спочатку має бути постанова Кабміну про прийняття цих трьох пакетів. Будемо працювати також як і під час контрактування 1600 медустанов, які підписали з нами контракти: оголошення про контрактування: оголошення про контрактування, вони подають свої заявки, ми їх збираємо протягом трьох днів, потім обробляємо, виробляємо розрахунок, відправляємо медустанову контракт, вони його підписують, ми їх реєструємо в казначействі. З цього моменту у нас включаються договірні зобов'язання.

 

Що сталося з тими 1645 клініками, які увійшли до другого етапу медреформи? Чому звучить різка критика, міністр говорить про те, що грошей немає, президент критикує? Чому виник дефіцит? Що сталося?

Президент відреагував на заяву міністра охорони здоров'я. Коли міністр охорони здоров'я заявив, що понад 900 клінік в дефіциті в порівнянні з історичним бюджетом, він порівняв 2 незрівняних показника - цифра 2019 року - це комбінація центрального і місцевого бюджету, а цифра 2020 - тільки центрального. У медустанов два джерела фінансування. НСЗУ розпоряджається грошима центрального бюджету. Раніше це була медсубвенція, а зараз це програма медгарантій (ПМГ). У 2020 році грошей з центрального бюджету на ПМГ виділено більше. З центрального бюджету за контрактами з НСЗУ близько тисячі медустанов отримали більше грошей. Деякі з них на 70%, деякі на 5%, хтось на 50%.

Близько 600 медзакладів отримали менше грошей з центрального бюджету, ніж вони отримували до цього. І тому є різні об'єктивні причини-в першу чергу нерівномірне безсистемне фінансування мережі, не прив'язане ні до обсягу послуг, ні до їх номенклатури, ні до їх якості. Неправильно фінансувати хірургічне відділення, в якому немає анестезіолога, як хірургічне відділення. Недоцільно утримувати, опалювати тисячі квадратних метрів приміщень, якщо це не співвідноситься з обсягом допомоги, яке надається на цій території. Неефективно утримувати 14 лікарів для обслуговування 10 пацієнтів на рік. Неприйнятно фінансувати пологове відділення, в якому 50 пологів рік, з яких, як наслідок, половина - з ускладненнями. Крім цього серед цих 600 є установи, які не надають медичну допомогу - як, наприклад, санаторії або соціальні мед установи. Безумовно держава повинна надавати соціальну допомогу, але це бюджет зовсім іншого відомства.

Якщо говорити про центральний бюджет, то з нього в 2020 році грошей прийшло більше. І якщо ми порівнюємо тільки за цією ознакою – центральний бюджет з центральним бюджетом, то близько 1000 медустанов отримають більше в порівнянні з тим, що у них було в минулому році.

 

Я хочу підкреслити такий момент, чому є два бюджети? Це як економіка підприємства, а медзаклад — це теж підприємство. У нього є певні види витрат для підтримки інфраструктури, розвитку і витрати для надання медпослуг, оплати ліків. Останнє і оплачує ПМГ через НСЗУ. Але медзаклад - це будівля з обладнанням, меблями, які схильні до амортизації, старіння. Ремонт та оновлення цієї інфраструктури - це інвестиції власника (місцева влада) або окремі централізовані програми уряду на кап ремонт, будівництво або закупівлю обладнання. З цим у нас погано. У підсумку головлікар змушений використовувати для ремонту кошти, які передбачені на оплату медпослуги, тому, що він не може працювати в приміщенні, які потребує ремонту.

 

Що сталося в 2020 році? Місцева влада знизила фінансування. З якої причини вони це зробили, мені складно сказати, мені здається тут потрібно задати питання власникам лікарень. Міністр розуміє ці нюанси, ми з ним їх обговорювали неодноразово. Ми ведемо збір цієї статистики, проаналізуємо перший квартал і запропонуємо Уряду для прийняття рішень щодо виправлення ситуації. Ми поділимося цим аналізом з медустановами, щоб вони змогли звернеться до своїх власників, керівників областей, щоб вони змогли профінансувати ці критичні статті бюджету медустанов, які не повинні покриватися за рахунок ПМГ.

 

Скільки було виплачено в квітні в рамках другого етапу медреформи?

У квітні в рамках другого етапу медреформи ми виплатили в якості авансу 4,5 млрд грн. Серед тих 1645 клінік, які підписали з нами контракт, 64 медустанови – це приватні кініки і ФОП. Решта-це Комунальні державні клініки.

Медустанови отримують оплату в нормальному режимі, ми вже зробили практично всі виплати авансів, за винятком декількох лікарень, яким ще не підтвердили аванси через невідповідність Ліцензійних умов. У нас вже запущена система електронних медичних записів, вона наповнюється медичними даними. Після того, як закінчиться місяць ми зможемо обробити ці дані і вперше в Україні зможемо побачити реальну статистику надання медичних послуг. А не ту, з якою ми мали справу всі ці роки, яка подавалася на папері, часто заповнювалася від руки, містила виправлення коректором, та ще із запізненням в 3 місяці. Це будуть справжні дані, які дозволять уряду переконатися, що кошти йдуть за призначенням. І в такому випадку ми зможемо вже більш предметно і аргументовано вести нашу розмову з Мінфіном про збільшення бюджету на охорону здоров'я. Так що всі установи працюють в звичайному режимі, авансові платежі вже пройшли, по закінченню місяця ми проведемо повний цикл оплати за місяць на підставі поданих звітів.

 

Які Приватні клініки беруть участь в у другому етапі медреформи?

Приватні клініки переважно законтрактувалися на пріоритетні послуги-інсульти, інфаркти, Неонатологія, родопомога та пріоритетна Діагностика, але у нас є клініки, наприклад, у Полтавській та Одеській області, які законтрактувалися на амбулаторний пакет. Географія контрактів з приватними клініками представлена рівномірно.

 

Чому зараз в лікарнях багато говорять про скорочення фінансування, про скорочення співробітників, чому лікарі оголошують голодування і все це пояснюють другим етапом медреформи?

В результаті медреформи ми отримали 1700 новоспечених виконавчих директорів, які раніше були головлікарями. Не всі з них прямо скажемо готові ефективно виконувати цю функцію. Крім цього ми відзначили для себе велику кількість маніпуляцій з боку головлікарів фінансовою інформацією в спілкуванні і зі своїм співробітниками і зовні. Є випадки, коли головні лікарі виходять у відкритий медійний простір з негативними коментарями і різкою критикою про те, що медустанова стала жертвою медреформи, що у них дефіцит. Ми тут же перевіряємо інформацію за контрактами цих клінік, порівнюємо суму з даними Рахункової палати за 2019 рік, і бачимо, що інформація не відповідає дійсності. Ми бачимо, що головний лікар обманює, це навіть не маніпуляція, а обман. Ми бачимо, що з боку деяких головних лікарів є небажання розвиватися або просте нерозуміння суті реформи.

Головний сенс реформи в тому, що ми не просто фінансуємо лікарню, ми фінансуємо факт медичної послуги. Ми відштовхуємося від шуканого результату - наданої пацієнтові допомоги. Пацієнт в центрі системи. Реформа фінансування ввела поняття умов фінансування. Найчастіше це просто ліцензійні умови, які як виявилося у нас в країні можна було раніше не виконувати. Деякі зрозумілі навіть на рівні здорового глузду. Наприклад, хірургічне відділення не може не мати анестезіолога, але в деяких лікарнях його немає. Це не клінічний аудит, це просто перевірка наявності лікарів певних спеціальностей, обладнання згідно з тим видом допомоги, який лікарня декларує, що в змозі надати.

 

Зараз від міністра охорони здоров'я, прем'єр-міністра, президента лунають заяви, реформа буде переглянута. Вже є якісь конкретні проекти, ідеї?

Ніяких проектів та ідей немає. Крім цього для того, щоб діяти треба правильно вибудовувати причинно-наслідкові зв'язки. Президент щиро хоче, щоб уряд працював, і щоб медицина була якісна. Йому не чужі страхи і хвороби громадян, і ми бачимо його природну реакцію на ту інформацію, яку він отримує від уряду. Як я ж сказала, по-перше, оцінювати озвучені цифри за дефіцитами і профіцитами некоректно через фрагментарність цих даних. Вони не враховують фінансування місцевих бюджетів. І тому я б не робила поспішних висновків.

 

Мета реформи-прозоре підзвітне фінансування на підставі достовірних даних, які дадуть нам можливість вчасно і прицільно розпоряджатися державним бюджетом на благо пацієнта. Ще раз повторюся: на чолі  - пацієнт.

З явних прогалин в імплементації мед реформи, на які варто звернути першочергову увагу, це відсутність координації між різними відомствами, які беруть участь в житті лікарень - адмініструють їх діяльність або фінансують. Тоді у нас не буде неконтрольованих дефіцитів або витрачених в порожню обмежених бюджетних коштів. У медичного бюджету немає мети підтримувати пенсіонерів, це не фонд зайнятості, і він не оплачує соціальні послуги (проживання в лікарнях людей, яким ніде жити, наприклад). Безумовно, це важливі статті державного бюджету, але не медичного. Він у нас обмежений, і нам важливо його пустити на діагностику і лікування пріоритетних захворювань. Тому як при імплементації ПМГ-2020, так і плануванні бюджету ПМГ 2021-2023, необхідно налагодити координацію Мінфіну, МОЗ, Мінветеранів, Мінсоцполітики, НСЗУ, при обов'язковій участі голів місцевих адміністрацій, тому, що вони є партнерами у фінансуванні та організації роботи мед установ.

Джерело: interfax.com.ua