Заходи із створення та покращення умов для безбар’єрного простору, у тому числі в дорожньо-транспортній галузі визначено Регіональним планом заходів на 2023 і 2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року (далі – Плану заходів).
Впродовж ІV кварталу 2024 року Управлінням дорожнього господарства обласної військової адміністрації здійснювався збір інформації виконання завдань Плану заходів на Вінниччині.
Начальником обласної військової адміністрації від 08 грудня 2023 року № 1461 (зі змінами) затверджено Галузеву регіональну програму підвищення безпеки дорожнього руху у Вінницькій області на 2024-2028 роки року, якою передбачено заходи, спрямовані на забезпечення додержання прав осіб з інвалідністю в частині створення умов доступності транспорту, об’єктів транспортно-дорожньої інфраструктури.
Також, 12 грудня 2024 року проведено чергове засідання конкурсного комітету з проведення конкурсу з визначення автомобільного перевізника на приміських, міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути) (далі-конкурс). На даний конкурс винесено 83 об’єкта. Рішення про результати конкурсу буде прийнято після опрацювання наданих пакетів документів.
За результатами проведених в 2024 році Управлінням конкурсів всього впродовж поточного року розпочали роботу 14 автобусів пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю.
У звітному періоді Управління дорожнього господарства ОВА спільно з Вінницьким регіональним центром підвищення кваліфікації організовано залучення фахівців КП «Транспортна компанія», директора Департаменту відновлення та розвитку Вінницької міської ради, директора КЗ «Вінницький обласний Центр соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями «Обрій» та педагога соціального Центру реабілітації «Гармонія» ім. Раїси Панасюк до проведення навчального тренінгу 03-04 жовтня 2024 року за темою: «Концептуальні засади безбар’єрності згідно стандартів ЄС», для відповідальних фахівців Управління дорожнього господарства ОВА, районних військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування. За результатами тренінгу представники отримали сертифікати.
Лекції даного тренінгу прослухали автомобільні перевізники, що здійснюють пасажирські перевезення на маршрутах загального користування Вінницької області. Загалом, участь у навчанні прийняли більше 80 фахівців.
Водночас, територіальними громадами Вінницької області здійснювались заходи виконання норм і стандартів створення безбар’єрного простору.
За інформацією Вінницької територіальної громади, з метою забезпечення доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у звітному ІV кварталі 2024 році облаштовано:
- на пішохідних переходах та інших об’єктах благоустрою всього влаштовано 113 пандусів, один з яких встановлено у звітному кварталі;
- місць з встановленням заниженого бордюрного каменю – 8 од. (всього 247);
- місць встановлення тактильної плитки на зупинках транспорту – 3 од. (всього 21);
- встановлення спеціальних дорожніх знаків 1од. у звітному періоді;
- нанесення дорожньої розмітки з елементами спеціальних позначень – 998 м.
- наявність сигналу оповіщення зупинок в громадському транспорті 6 од. із 361;
- наявність інформаційних табло 6 од. із 361.
Окрім того, на існуючих світлофорних об’єктах постійно працюють 179 звукових приладів для озвучення сигналів світлофору, призначених для осіб з вадами зору.
Щороку на зупинках міського пасажирського транспорту наноситься дорожня розмітка 1.17.1 з елементами спеціальних позначень для потреб осіб з інвалідністю та маломобільних верств населення. В даний час, фахівцями КП «Вінницька спеціалізована монтажно-експлуатаційна дільниця з організації дорожнього руху» проведено нанесення 260,6 км поздовжньої та 25,5 тис. м кв поперечної дорожньої розмітки.
За інформацією департаменту транспорту та міської мобільності міської ради станом на 12.12.2024 року комунальним підприємством «Вінницька транспортна компанія» експлуатується 55 автобусів, 92 тролейбуси та 9 модернізованих трамваїв, які пристосовані для перевезення пасажирів з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Станом на 18 грудня 2024 року комунальним підприємством «Вінницька транспортна компанія» експлуатується 178 одиниці муніципального транспорту (без урахування маршрутних таксі та приватних перевізників), які пристосовані для перевезення маломобільних груп населення. Загальний відсоток низькопідлогового громадського транспорту на маршрутах – 48,2 %.
Інформаційне забезпечення рухомого складу, який залучається до перевезення пасажирів на маршрутах громадського транспорту загального користування здійснюється відповідно до вимог нормативних документів. Розміри передніх та бокових трафаретів на трамваях, тролейбусах, автобусах та мікроавтобусах виготовляються з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, зокрема осіб з вадами зору.
В салонах рухомого складу міського електротранспорту встановлено інформаційні табло для інформування осіб з порушенням слуху.
Інформація щодо розкладів руху низькопідлогового громадського транспорту вказана на паперових розкладах руху, розміщених на кожній зупинці міського пасажирського транспорту, на електронних табло, встановлених на 49 основних зупинках, а також на веб-сайті «Вінницький трамвай» за посиланням https://depo.vn.ua/.
За інформацією відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області державної служби України з безпеки на транспорті впродовж звітного періоду проведено 122 рейдів-перевірок, під час яких порушень законодавства суб’єктами транспортної галузі щодо доступності транспортних засобів і транспортного обслуговування для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не зафіксовано.
Додатково, для зацікавлених осіб, Методичні рекомендації для працівників транспортно-дорожньої інфраструктури «Організація та реалізація процесу надання фізичного супроводу та допомоги на транспорті пасажирам з інвалідністю» можна отримати за посиланням:
https://mtu.gov.ua/files/Методичні рекомендації_compressed (1).pdf