Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад. Вінницький Центр розвитку місцевого самоврядування організував семінар з актуальних питань управління земельними ресурсами для представників ОТГ області - «Формування ресурсної бази функціонування бюджетів ОМС ОТГ в сфері змін бюджетного та земелього законодавства». На початку заходу учасників привітав директор Вінницького ЦРМС Олег Левченко. Він наголосив на змінах у законодавстві та актуальних питаннях формування місцевих бюджетів з огляду на управління землями громад.
«Ви всі чули про зміни до перспективного плану формування територій ОТГ і активні дискусії, які точаться навколо цього процесу. До ваших компетенцій, як спеціалістів-землевпорядників сільських, селищних і міських рад належить підготовка пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами і погодження проектів землеустрою. Мова йде про зміни законодавства, зокрема про ймовірну втрату надходжень від акцизу, яка може бути компенсована за рахунок ефективного регулювання ставок на земельні податки і виявлення користувачів земельних ресурсів, які ці податки не сплачують»,- зазначив Олег Левченко.
Спікери семінару - науковці Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління ознайомили землевпорядників громад Вінниччини із напрямками планування управлінської діяльності у сфері землекористування, а також роз’яснили окремі аспекти визначення нормативної грошової оцінки земель за межами населених пунктів. Як пояснили експерти, надходження до місцевих бюджетів від землекористування складаються із земельного податку, плати за використання лісових ресурсів, орендної плати та екологічного податку.
Інна Святна, радник з місцевих фінансів Вінницького ЦРМС прокоментувала як використовують ОТГ Вінниччини такий ресурс як земля для наповнення місцевих бюджетів.
«Структура загального фонду місцевих бюджетів Вінниччини впевнено свідчить про третє місце плати за землю у загальній сумі надходжень, адже її питома вага складає як і у минулому році - 13 %.
І якщо по одних громадах спостерігається впевнене зростання обсягу надходжень цього платежу, як наприклад Бабчинецька ОТГ – 87 %, Райгородська ОТГ – 61,3 %, Шляхівська ОТГ – 43,7 %, то по окремих громадах навпаки обсяг скорочується», - повідомила Інна Святна.
Експерт проаналізувала ситуацію на прикладі Сокиринецької ОТГ.
«Зменшення надходжень плати за землю по Сокиринецькій громаді складає більш як 24 %. Залучення додаткових резервів наповнення місцевого бюджету для ОТГ є особливо актуальним, оскільки громада надміру залежна від надходжень акцизного податку з пального, який не буде зараховуватися до бюджетів громад з 2020 року. Попередній аналіз наповнення кадастру за даними кадастрової карти громади свідчить про досить повне залучення землекористувачів до оформлення правоустановлюючих документів на земельні ділянки. Рішення про встановлення місцевих податків на території Сокиринецької ОТГ на 2019 ухвалено 26 червня 2018 року. Разом з тим, громада не в повній мірі використала можливості для залучення коштів до місцевого бюджету. Так, значних втрат внаслідок пільг ОТГ не має, оскільки від даного виду платежів звільнені органи місцевого самоврядування, державної влади та військові формування. А от ставки податку на землю у громаді встановлені навіть не на середньому рівні. Податковим кодексом передбачено граничну межу - 5 % від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі. За межами населених пунктів Сокиринецької ОТГ вони складають: за землі для товарного сільськогосподарського виробництва - 1,5%; за землі для ведення особистого селянського господарства - 1,3%; за земельні ділянки водного фонду – 1,8%. Ставки є доволі низькими. Схожа ситуація і з оподаткуванням інших категорій земельних ділянок. Аналіз стану перегляду нормативно грошової оцінки за даними Держгеокадастру свідчить, що нормативно грошова оцінка по населених пунктах Сокиринецької громади проведена ще у 2012 році. Нагадаємо, що згідно законодавства вона має проводитися не рідше ніж раз на 5 – 7 років, а Податковий Кодекс вимагає затвердити та надати технічну документацію контролюючим органам ще до початку липня. Нажаль, у бюджеті Сокоринецької ОТГ на 2019 фінансування робіт з виготовлення такої документації не передбачено, тобто такий вагомий резерв лишився поза увагою і щонайменш на 2020 рік. А відтак – це невикористані резерви та реальні втрати для місцевого бюджету», - зазнчила Інна Святна, радник з місцевих фінансів Вінницького ЦРМС.
За словами експерта, бюджетна децентралізація - це не тільки фінансовий ресурс, який отримують громади, а й необхідність чіткого бачення подальшого розвитку території.
«Сьогодні кожна ОТГ має чітко визначити стратегію подальшого розвитку громади, а це передбачає раціональне та ефективне розпорядження ресурсами. Одним з них є земля, оподаткування якої є і завжди буде одним з найважливіших джерел наповнення місцевих бюджетів. Своєчасний перегляд нормативно грошової оцінки, інвентаризація договорів оренди, встановлення оптимальних ставок земельного податку та орендної плати за земельні ділянки – це умова ефективного використання землі як ресурсу і шлях до розвитку громади», - підкреслила Інна Святна.
Під час дводенного заходу, що проходив за сприяння Програми « U-LEAD з Європою», представники ОТГ дізналися про особливості землеустрою при зміні цільового призначення земель, а також провели дискусію із актуальних практичних питань землекористування на території громад Вінниччини. За підсумками семінару, учасники отримали Свідоцтва про підвищення кваліфікації з питань планування управлінської діяльності землевпорядників ОТГ від Міністерства екології та природних ресурсів України.