Охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини - невід'ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України. Такими словами розпочинається Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища».
Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси є об'єктами права власності українського народу. Це закріплено Основним Законом – Конституцією України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, від імені Українського народу здійснюють права власника.
Державна екологічна інспекція у Вінницькій області є саме тим органом, який здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням фізичними та юридичними особами вимог природоохоронного законодавства.
Одним з напрямків такого контролю є охорона, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів. Зокрема, щорічно у весняно-літній період проходить операції «Нерест», під час якої державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища виявляються особи, що порушують вимоги Закону України «Про тваринний світ» та Правила любительського і спортивного рибальства.
В ході таких перевірок відносно правопорушників складають протокол про адміністративне правопорушення та конфісковують незаконно добуті природні ресурси (рибу) та знаряддя лову (сітки, драчі, електровудки тощо).
Вилучення незаконно добутих природних ресурсів у такому випадку є обов’язковим.
Частиною 4 статті 85 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлена відповідальність за грубе порушення правил рибальства (рибальство із застосуванням вогнепальної зброї, електроструму, вибухових або отруйних речовин, інших заборонених знарядь лову, промислових знарядь лову особами, які не мають дозволу на промисел, вилов водних живих ресурсів у розмірах, що перевищують встановлені ліміти або встановлену правилами любительського і спортивного рибальства добову норму вилову), що тягне за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти (340 грн.) до сорока (680 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника, та незаконно добутих водних живих ресурсів чи без такої і на посадових осіб - від тридцяти (510 грн.) до п'ятдесяти (850 грн.) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника, та незаконно добутих водних живих ресурсів чи без такої.
Також, конфіскація є обов’язковою відповідно до пункту 6.4. Правил любительського і спортивного рибальства, яким визначено, що незаконно виловлені водні живі ресурси підлягають вилученню в установленому законодавством порядку.
Порядком обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави визначено, що знаряддя незаконного добування природних ресурсів та незаконно добуті природні ресурси або продукти, вироблені з них, чи їх вартість переходять у власність держави. Кошти, одержані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду, також переходить у власність держави та зараховуються до державного бюджету з вирахуванням сум комісійної винагороди, що надається підприємству, установі, організації, якій доручається розпоряджатися майном згідно з укладеною угодою.
Вилучена держінспекторами в ході перевірок незаконно добута риба передається підприємствам, що здійснюють промисловий вилов риби. Така передача оформляється відповідним документом (накладною суворої звітності). В подальшому кошти від реалізації незаконно добутих водних живих ресурсів перераховується до державного бюджету України.