Рівень бюджетної прозорості – один з пріоритетів підтримки діяльності ОТГ серед донорських програм, експертного середовища, що надають допомогу громадам у період їх становлення в умовах децентралізації. Три Програми – «U-LEAD з Європою», USAID та DOBRE об’єднали зусилля у даному напрямку та відібрали до списку учасників Оцінювання прозорості місцевого бюджету ряд ОТГ України, серед них - Немирівська та Тульчинська міські об’єднані територіальні громади.
На думку фахівців, підвищення рівня прозорості та публічності бюджетного процесу дає можливість захищати інтереси суспільства, зменшити вірогідність зловживань, вчинення корупційних діянь і передбачає відкритість управління бюджетними коштами на всіх етапах бюджетного процесу. Відповідно, проведення оцінювання бюджету громад - це, в першу чергу, створення ефективної системи моніторингу забезпечення доступу громадськості до бюджетного процесу та інформування громадян з питань складання, розгляду, затвердження та виконання місцевих бюджетів як на рівні окремої громади, так і по Україні загалом.
Інна Святна, радник Вінницького ЦРМС, діяльність якого підтримується Програмою «U-LEAD з Європою» та Мінрегіоном України, провела оцінювання кошторисів Немирівської та Тульчинської ОТГ за Методологією оцінювання прозорості місцевих бюджетів. За словами експерта, ця Методологія розроблена Фондом Східна Європа спільно з Громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» у співпраці з Асоціацією міст України за фінансової підтримки Європейського Союзу.
За словами експерта, оцінка місцевого бюджету за Методологією передбачає 34 показники прозорості, що відповідають параметрам відкритості інформації, забезпечення прозорості рішень, а також використання інновативних практик. Інновації включать кращі практики забезпечення прозорості бюджетів з використанням сучасних інформаційно-комунікативних технологій, що у свою чергу, забезпечують прозорість інформації та участь громадян в бюджетному процесі.
«Показники відкритості інформації охоплюють наявність певного документу, його оприлюднення на офіційному веб-сайті, своєчасність оприлюднення відповідного документу, рішення або повідомлення, а також забезпечення доступності всієї інформації, яка є в розпорядженні виконавчого органу. Щодо прозорості рішень, вони охоплюють наявність нормативно-правових актів, які передбачають чіткі процедури порядку залучення громадян до визначених елементів бюджетного процесу та реалізацію цих принципів на практиці. Має бути забезпеченний і опрацьований зворотній зв'язок, звітність процесу, оприлюднення інформації про етапи реалізації. Критерії з інновативних практик демонструють високий рівень відданості ідеї прозорості бюджету, використання ІКТ та збільшення доступності і зрозумілості бюджетного процесу для широких верств населення. На сьогодні, в переважній більшості, інновативні практики не закріплені спеціалізованим законодавством України, хоча й не суперечать правам громадян, які передбачені Конституцією, Законами "Про місцеве самоврядування", "Про доступ до публічної інформації", Бюджетним Кодексом та іншими законам, що регулюють бюджетний процес чи діяльність органів місцевого самоврядування. В той самий час, інновативні практики випливають з міжнародних угод, рекомендацій та відомих кращих практик забезпечення прозорості бюджетного процесу. Тож об’єднані територіальні громади отримують всі умови для запровадження прозорості місцевих бюджетів, користуючись рекомендаціями та кращими практиками, які систематизовані експертами донорських програм», - зазначила Інна Святна.
Експерт нагадала, що в минулому році номінантами на Бюджетний кришталь були м. Вінниця та м. Хмільник. Цього ж року за «Оскар» бюджетної прозорості позмагаються Немирівська і Тульчинська міські ОТГ.
Довідково:
Критерії оцінки Методології розроблені на основі визнаних міжнародних стандартів та нормативних документів ООН, Міжнародного валютного фонду (IMF/МВФ), Організації економічного розвитку та співробітництва (OECD/ОЕСР), Оцінки державних видатків та фінансової звітності Світового Банку (ДВФЗ/PEFA) та ін. При розробці методології враховано досвід оцінювання прозорості бюджетів в рамках «Індексу прозорості бюджету» та «Вимірювання відкритості бюджету» спеціалізованою міжнародною неурядовою коаліцією - Міжнародним бюджетним партнерством (International Budget Partnership, IBP).