Як ефективно використовувати механізми забезпечення якості освіти - про це говорили освітяни ОТГ Вінниччини на семінарі, що організували фахівці Вінницького Центру розвитку місцевого самоврядування Програми «U-LEAD з Європою». Під час навчального заходу, учасниками якого стали керівники відділів освіти та освітніх закладів громад області, були розглянуті новації реформи за напрямком - якість навчального процесу.
Володимир Малінін – начальник управління Державної служби якості освіти у Вінницькій області розповів про завдання сфери з огляду на розвиток ОТГ. Він презентував нову службу - це державний орган із контролю за якістю освіти в регіонах, в тому числі і на Вінниччині, а також звернув увагу присутніх на впровадження нових механізмів для забезпечення стандартів якості знань.
«Основне завдання новоствореної державної служби криється в її назві – це якість освіти. Тобто, створити всі належні умови та забезпечити можливість отримувати якісну освіту молоді, що дасть можливість реалізувати себе в житті. Перш за все необхідно створити систему внутрішнього контролю якості та розуміти цілі, куди буде рухатись заклад в освітньому просторі. В якості пілотних, розпочались інституційні аудити – це одна із форм контролю за діяльністю освітнього закладу та її оцінки. Такі аудити в подальшому будуть проводитись раз на 10 років. Крім того, запроваджується сертифікація вчителів, у якій буде брати участь державна служба. Сьогодні – це добровільна річ, але з часом, сертифікація має повністю замінити таку форму оцінки якості, як атестація», - зазначив представник державної служби якості освіти.
В ході семінару, Віталій Швець – радник з муніципальних послуг Вінницького ЦРМС звернув увагу на важливу умову ефективного функціонування сфери освіти в ОТГ – автономізацію закладів. За словами експерта, закон про освіту дає широкі можливості освітнім закладам та певний ступінь свободи. Разом з тим, Віталій Швець наголошує, що освітні заклади повинні бути готові працювати автономно, адже це не тільки можливості, а й відповідальність, тому варто зважити на фінансову стабільність галузі в ОТГ та організувати ефективну систему управління.
Під час семінару було розглянуто досвід сусідньої Польщі з організації роботи сфери освіти .
«Нещодавно, делегація освітян ОТГ Вінниччини, на запрошення польських колег та за сприяння SKL International відвідала освітні заклади гмін Республіки Польща. До складу делегації увійшли учасники освітньої мережі U-LEADерів ОТГ, що запрацювала в поточному році у Вінницькій області. Освітяни ознайомились із кращими практиками РП, вивчили досвід забезпечення якості освіти, організації роботи закладів початкової, загальної середньої та профільної освіти, а також функціонування інклюзивно-ресурсних центрів. Крім того, учасникам делегації презентували досвід розвитку культурного простору», - зауважив Віталій Швець.
Представники галузі освіти ОТГ області, що відвідали Республіку Польща із навчальним візитом, поділились враженнями від поїздки. Цікаво, що приклади розвитку сфери освіти Польщі були презентовані як у великих гмінах, так і в маленьких містечках.
Тетяна Шерстюк – начальник відділу освіти Тростянецької селищної ради, підкреслила інноваційну складову освітньої галузі Польщі.
«У нас сьогодні реорганізуються інклюзивні навчальні заклади, а польські колеги залишили їх у системі освіти та, навіть, дооснащують такі установи з урахуванням сучасних технологій. Інклюзивна освіта тут поєднується із навчальним процесом та реаблітаційними заходами. Наприклад, приватний дитячий заклад, завдяки співфінансуванню держави організував роботу з інклюзії за системою Монтесорі, а музичні школи Польщі забезпечують процес як загальної так і профільної музичної освіти. Тобто, польська школа вдало поєднує напрямки освітнього процесу та забезпечує високу якість знань», - пояснила Тетяна Шерстюк.
Під час семінару освітяни виконали ряд практичних вправ, зокрема з автономізації закладів освіти, поділились враженнями від виступів спікерів, презентацій та обговорили результати навчальної зустрічі.