Освітня галузь громад Вінницької області перебуває у стані реформування. Низка ОТГ успішно створили мережу освітніх установ, оптимізували заклади та створили базу для подальшого впровадження новацій. Як повідомив радник з муніципальних послуг Центру розвитку місцевого самоврядування Програми « U-LEAD з Європою» Віталій Швець, у поточному році керівники закладів освіти ОТГ Вінниччини об’єдналися та створили Асоціацію освітян ОТГ Вінниччини. Це майданчик для підтримки працівників галузі, обговорення нагальних проблем та відстоювання прав освітян області. Громадська спільнота – Асоціація керівників освітніх закладів Вінниччини була створена в рамках мережі U-LEADерів освіти, що підтримується Програмою « U-LEAD з Європою». Учасники мережі протягом року провели кілька крулих столів з обговорення поступу реформи освітньої галузі в ОТГ області, а нещодавно представники Асоціації відвідали Республіку Польща з метою обміну досвідом. Візит до Мазовецького воєводства Польщі відбувся за сприяння SKL International та Solidarity Fund PL.
Протягом тижня освітяни з ОТГ Вінниччини відвідали кілька гмін Польщі, де ознайомились із організацією роботи освітніх закладів. Учасники делегації побували у Мазовецькому Кураторіумі Освіти з Представництвом у м. Радом та дізналися особливості освітньої системи Польщі, а також відвідали Радомський інститут удосконалення вчителів. Вінничани побували у школах та дитсадках малих громад, відвідали м. Ілжа, Шидловець, Піонкі та поспілкувались із керівниками закладів освіти – музичні школи, садочки, мультимедійні центри, заклади культури. Учасники делегації відзначають високий рівень освітньої галузі Польщі, порівняли роботу закладів з державним та приватним фінансуванням, а також високо оцінили функціонування закладів для дітей з особливими потребами.
Тетяна Шерстюк – начальник відділу освіти Тростянецької селищної ради, підкреслює інноваційну складову освітньої галузі Польщі:
«У нас сьогодні реорганізуються інклюзивні навчальні заклади, а польські колеги залишили їх у системі освіти та, навіть дооснащують такі установи з урахуванням сучасних технологій. Інклюзивна освіта тут поєднується із навчальним процесом та реабілітаційними заходами. Наприклад, приватний дитячий заклад, завдяки співфінансуванню держави організував роботу з інклюзії за системою Монтессорі, а музичні школи Польщі забезпечують процес як загальної та і профільної музичної освіти. Тобто, польська школа вдало поєднує напрямки освітнього процесу та забезпечує високу якість знань», - пояснила Тетяна Шерстюк.
Голова правління Асоціації керівників освітніх закладів ОТГ Вінниччини Анатолій Пасічник звернув увагу на зв'язок професійно-технічного навчання із потребами ринку праці Польщі. За його словами, заклади профтехосвіти готують за два-три роки працівників популярних робочих професій, а за умови продовження навчання діти можуть вступати до польських вузів. Анатолій Пасічник відзначив високий рівень комплектності шкіл, адже навіть у найменшому населеному пункті школа налічує 200 учнів, а також найсучасніше обладнання класів, що дає можливість поєднувати академічне та практичне навчання.
Віталій Швець, з експертної точки зору, підкреслює навчальну та мотиваційну суть таких зустрічей:
«Досвід країн ЄС важливий для представників громад. Відвідавши успішну країну, освітяни відчули, що шлях, обраний Україною, правильний, адже вони побачили результат реформи галузі, яка у нас тільки розпочинається. Це гарна мотивація для ОТГ. Багато чого можна впроваджувати за власним планом, не копіювати, але завжди важливим буде змінювати саму систему та підхід в роботі. Тож такі навчальні візити надихають на нові звершення і мотивуют на позитивні зміни в громадах», - зазначив експерт.
Як повідомив, Анатолій Пасічник, незабаром, працівники освітньої галузі ОТГ Вінниччини, члени Асоціації, візьмуть участь у професійному Форумі у Львові, де обговорюватимуть питання підвищення кваліфікації вчителів.