Сьогодні, 21 січня, у Вінницькому обласному молодіжному центрі «Квадрат» відбулась пресконференція з нагоди початку реалізації проекту«Жити на рівних».
Організатори заходу – Громадська організація «Вінниця ДАУН СИНДРОМ», Вінницький обласний осередок Всеукраїнської громадської організації «Українська спілка осіб з інвалідністю - УСІ» та Державна реабілітаційна установа «Центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Поділля», які таким чином об’єднали зусилля у напрямі професійної зайнятості людей з сондромом Дауна і аутизмом. Проєкт буде реалізовано за підтримки Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької ОДА, Департаменту освіти Вінницької міської ради та УкрСиббанку, в рамках проекту «Срібна монетка», «Перспектива 21».
Участь у пресконференції взяли заступник голови ОДА Наталя Заболотна, народний депутат України Ірина Борзова, депутат обласної Ради Людмила Станіславенко, заступник голови Вінницької міської ради Галина Якубович. Звертаючись до присутніх, Наталя Заболотна зазначила, що в Україні ще не створені достатні можливості, аби діти з інтелектуальними порушеннями могли повноцінно вчитись, працювати і жити на рівних.
«Ми маємо чітку стратегічну ціль. Досить непросту, але варту того, аби бути втіленою якнайшвидше – це інклюзивна безбар’єрна Вінниччина. Бар’єри, звісно, досить часто бувають,так би мовити, матеріальні, фізичні, але переважно всі існуючі бар’єри – в нашій свідомості. І саме вони заважають іноді людям підтримувати подібні проєкти. Найголовніше, що ми маємо отримати в результаті – це ті методичні дороговкази, які потрібно буде поступово намагатися втілити на базі освітніх закладів. Попереду в нас багато роботи. Буде складно, але дорогу долає той, хто йде», – підкреслила Наталя Заболотна. Вона повідомила, що цьогоріч з обласного бюджету на реалізацію заходів в рамках даного проєкту передбачено 150 тис. грн.
Народний депутат України Ірина Борзова акцентувала увагу присутніх на тому, що люди з інвалідністю мають право не тільки на підтримку, вони, передусім, мають право на визнання.
«Головна мета курсу профорієнтації в рамках інклюзивної освіти – допомогти дитині реалізуватися в дорослому житті. Я готова надавати всебічну підтримку реалізації проєкту. Адже будь-які законодавчі ініціативи мають базуватися на практиці, виходити не з владних кабінетів, а з реального життя», – наголосила Ірина Борзова.
«Якщо не розпочати працювати над темою професійної підготовки людей з інтелектуальними порушеннями зараз, тоді результати всіх інших реформ, як-то: інклюзія, реформа інтернатних закладів, соціалізація, поступово будуть зведені нанівець. Праця – чи не єдиний шанс людей з інвалідністю жити повноцінним життям і вміти забезпечувати себе», – зазначила голова ГО «Вінниця Даун Синдром» Наталя Косніцька.
«Для дітей з порушеннями розумового розвитку має бути змінений зміст освіти і побудована така модель, яка ще в школі сформує практичні професійні та соціальні навики. А, відтак, створить можливість для максимально незалежного життя та працевлаштування», – підкреслив директор центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю «Поділля» Роман Штогрин.
Заступник голови Вінницької міської ради Галина Якубович наголосила на тому, що в галузі соціального захисту та освіти важливим аспектом є співпраця з батьками, адже саме батьки ініціюють і підказують, бо тільки вони найкраще знають, як саме фахівцям працювати саме з їхніми дітьми. Вона подякувала організаторам заходу та запевнила у всебічній підтримці проєкту навчальними закладами міста.
Своєю чергою, директор департаменту освіти ВМР Оксана Якубович зауважила, що проєкт «Жити на рівних» спрямований на розробку профорієнтаційного курсу та впровадження його в навчальний процес, щоб діти з особливими освітніми потребами після завершення школи отримали шанс на працевлаштування та навчились бути максимально самостійними.
Депутат обласної Ради, голова комісії з питань освіти, культури, сім'ї та молоді, спорту і туризму, духовності та історичної спадщини Людмила Станіславенко висловила впевненість в тому, що проєкт сприятиме продовженню даної ініціативи на всеукраїнському рівні.
В результаті проекту буде підготовлено команду фахівців, які вмітимуть інтегрувати програму з професійної орієнтації для груп дітей з особливими освітніми потребами, що не навчаються у спеціалізованих школах, в загальноосвітній процес. Програма підготовлена на основі вивчення успішного досвіду України. Окрім того, буде розроблено «дорожню карту» щодо організації навчання професійної підготовки дітей з особливими освітніми потребами, які не навчаються у спеціалізованих школах. Проєктом також передбачено апробацію «дорожньої карти» для дітей з двох пілотних груп задля підтвердження її практичної реалізації у подальшому житті.