Адміністративні послуги соціального характеру, насамперед, призначення субсидій, різноманітних державних допомог, пільг є одними з найбільш затребуваних серед громадян та потребують від спеціалістів ОТГ фахових знань законодавства соціальної сфери.
Однією з головних цілей децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування, що розпочалася 2014 року, є якраз створення для мешканців усіх громад України належних умов для отримання доступних і якісних публічних послуг. Не є винятком і ОТГ Вінниччини. Адміністративні послуги соціального характеру особа має отримувати в повному обсязі та в зручних для неї умовах, незалежно від того, де вона мешкає.
Адміністративні послуги соціального характеру є одними з найбільш затребуваних громадянами України. Надання таких послуг має велике позитивне значення, оскільки максимально наближає їх до людей .
Чим більше адміністративних послуг, особливо найпопулярніших (базових), забезпечує ОМС, тим комфортнішим є життя в громаді. Для того, щоб ці послуги були по-справжньому якісними, місцевій раді потрібні чималі ресурси: кваліфіковані спеціалісти, комфортні та безбар’єрні приміщення, сучасне обладнання, швидкісний інтернет тощо.
Водночас, не кожна громада сьогодні має спроможність облаштувати приміщення, яке б відповідало стандартам. Утім, кожна місцева рада, кожен голова територіальної громади намагаються зробити все, щоб забезпечити своїм мешканцям комфортне середовище. Тому все популярнішим стає співробітництво територіальних громад з органами соціального захисту населення, яке дозволяє об’єднувати зусилля та ресурси для досягнення ліпших результатів. Така синергія корисна для розвитку адміністративних послуг, адже кожна громада, що бере участь у співробітництві, отримує не тільки вигоду, а перш за все працює для споживача послуги, який завдяки такій співпраці своєчасно одержує високоякісну послугу там, де це найзручніше для нього, й у комфортних умовах.
Уже понад три роки над цим завданням працює Міністерство соціальної політики України за програмою «Удосконалення адміністрування виплат і послуг» в рамках проекту Світового Банку «Модернізація системи соціальної підтримки населення України».
Ця співпраця дозволяє поєднувати європейські стандарти та кращий досвід, пристосовуючи їх до місцевих умов у кожній громаді. Завдяки цьому сучасні моделі надання адмінпослуг у громаді стають символом доступності обслуговування, швидкості й високої якості отримання послуг. Робочі місця, створені за сприяння Програми стали втіленням комфорту, безбар’єрного простору, зручного як для різних соціальних і вікових груп споживачів послуг, так і для персоналу.
Саме тому одним із пріоритетів роботи Департаменту соціальної та молодіжної політики у 2020 році є організація роботи «фронт» та «бек»-офісів соціального захисту населення в об’єднаних територіальних громадах, які забезпечують надання мешканцям громад адміністративні послуги соціального характеру та здійснення координації і супроводу оснащення вказаних робочих місць меблями та комп’ютерним обладнанням в рамках проекту Мінсоцполітики і Світового Банку «Модернізація системи соціальної підтримки населення України».
Наразі ми маємо результати роботи, які визнано найкращими серед регіонів України.
Організовано роботу 41 «фронт»-офісу ОТГ, які надають адміністративні послуги соціального характеру мешканцям громади з використанням Програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада».
У 2019 році 6 ОТГ (Студенянська, Барська, Дашівська, Мельниківська, Райгородська, Якушинецька) отримали 55 одиниць техніки. Це персональні комп’ютери, ноутбуки, багатофункціональні принтери та мережеві маршрутизатори. Комп’ютери забезпечені ліцензійними операційними системами та пакетами офісних програм. Ще 32 громади очікують на техніку до кінця поточного року.
У жовтні 2020 року 20 ОТГ (Павлівська, Іванівська, Літинська, Війтівецька, Лука Мелешківська, Гніванська, Северинівська, Мурафська, Джулинська, Шляхівська, Краснопільська, Кункіська, Ситковецька, Соболівська, Тростянецька, Мурафська, Бабчинецька, Тульчинська, Шпиківська та Брацлавська ОТГ) отримали 318 одиниць нових меблів для оснащення робочих місць працівників "фронт"-офісів ОТГ з питань соціального захисту населення, які надають адміністративні послуги соціального характеру.
Слід зазначити, що не кожен орган місцевого самоврядування здатний забезпечити повний спектр адміністративних послуг соціального характеру високої якості саме через брак достатньої кількості фахівців, досвіду роботи у сфері соціального захисту та й недостатній рівень знань, умінь та навичок роботи.
З метою вирішення таких проблем Департаментом соціальної та молодіжної політики облдержадміністрації розроблено кейс-практикум «Організація роботи «фронт та бек»-офісів соціального захисту населення з надання АПСХ із використанням ПК «Соціальна громада». За яким вже проведено триденне практичне спільне навчання для 43 діючих «фронт»-офісів соціально захисту населення ОТГ та 27 «бек»-офісів управлінь соціального захисту населення.
Суть цього кейсу полягає у тому, що навчання проходять одночасно для працівників «фронт та бек»-офісів в режимі реального часу, під час якого ми показуємо повний процес роботи, взаємодії і співпраці цих структур «від А до Я».
А це велика кількість важливих і складних процесів та операцій, які на кожному етапі відіграють важливу роль у прийнятті рішення надання АПСХ (соціальної підтримки громадянам).
Це такі процеси «фронт»-офісу як: прийом документів заявника, процес формування електронної та паперової справи, процес передачі електронних та паперовихдокументів до бек-офісу, прийом прийнятого рішення бек-офісом і видача результати на руки заявнику.
Це такі процеси «бек»-офісу як: перевірка електронних документів фронт-офісу, процес вводу даних з ПК «Соціальна громада» до електронних баз Мінсоцполітики (АСОПД, житлові субсидії, Еталон. ЄДАРП), це складний процес, який потребує над уважності – прийняття рішення про надання соціальної підтримки - призначення, нарахування і виплата особі допомог, субсидій, пільг), процес передачі прийнятого рішення до фронт-офісу.
Для співробітництва у форматі «фронт-офісу / бек-офісу» ми маємо максимально синхронізувати свої дії. Тож бажано, щоб керівники громад забезпечили можливість такої взаємодії фахівців від самого початку співробітництва.
Слід зазначити, що ОТГ, які утворили «фронт»-офіси і надають адміністративні послуги соціального характеру мешканцям громади з використанням Програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада», надається фінансова підтримка за рахунок коштів державного бюджету.
Так,ОТГ здійснено компенсаційну виплату на загальну суму 65 655 тис грн. за прийом «фронт»-офісами 4377 документів мешканців громад на місцях для призначення житлових субсидій, пільг та державних адресних допомог по яких прийняті рішення «бек»-офісами ОСЗН про призначення соціальної підтримки.