28 грудня в м. Тиврів відбувся семінар з питань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади після місцевих виборів – 2020. Мета зібрання - налагодження ефективної взаємодії між ОДА та територіальними громадами в межах нових районів.
В семінар-нараді взяли участь голови РДА, керівники територіальних громад, представники новоутвореної районної ради Вінницького району, представники фінансових управлінь та відділів, органів соціального захисту населення, районних відділів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та відділів земельних ресурсів місцевих рад. До роботи засідання долучилась народний депутат України Ірина Борзова
На початку наради голова ОДА Сергій Борзов зазначив, що формування районів області завершилося, на Вінниччині створено 6 районів, наразі в новоутвореному Вінницькому районі проводиться вже п’ята виїзна зустріч з активом. Відтепер Вінницький район утворюють Агрономічна сільська громада, Вінницька міська, Вороновицька селищна, Гніванська міська громада, Іллінецька міська, Липовецька міська, Літинська селищна, Лука-Мелешківська сільська, Немирівська сільська, Оратівська селищна, Погребищенська міська, Стрижавська селищна, Сутисківська селищна, Тиврівська селищна, Турбівська селищна громада і Якушинецька сільська територіальна громада.
«Чим ближче до Нового року – до нового формату життя громад, тим більше запитань: про бюджет, про майно. Особливо показовим це є для Вінницького району – надто різні громади за спроможністю. Але юридично – всі однакові,- підкреслив очільник області. - Так, зміни відбулись як за територією громад, так і за повноваженнями – всі громади отримали можливість самостійно управляти наданням послуг базового рівня».
Сергій Борзов наголосив, що вже вступив в дію закон 1009-ІХ, який чітко визначає правонаступництво громад і районів, розподіл їх повноважень та умови передачі майна з районів в громади. «На рівні області обласна державна адміністрація продовжує виконувати всі передбачені законом функції та реалізовувати делеговані повноваження. Це складний процес, і тому важливо налагодити ефективну співпрацю обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій, районних рад і громад задля оперативного вирішення всіх поточних питань. 25 грудня було оприлюднено розпорядження Кабінету Міністрів про реорганізацію районних державних адміністрацій, і цей процес розпочинається вже сьогодні»,- підкреслив Сергій Борзов.
Очільник регіону також акцентував,що планувати життя громади на наступний рік потрібно невідкладно:
«До речі, за моїм дорученням був зроблений детальний аналіз доходів та видатків з кожної галузі в розрізі новосформованої громади,де показано структуру доходів, сумарні доходи і видатки, різницю між ними, а також трансферти. Очевидно, що фінансово непроста ситуація в Тиврівській та Сутисківській громадах - фактично весь бюджет йде на покриття захищених статей і утримання закладів, а на розвиток – жодної копійки».
Сергій Борзов також зауважив, що відтепер започатковано новий формат взаємодії між ОДА та новоствореними громадами в межах нових районів. Керівник регіону повідомив, що паралельно у приміщенні Тиврівського ліцею-інтернату поглибленої підготовки в галузі науки, відбуваються ще три робочих зустрічі : окремо працюють спеціалісти із фінансів, соціальної сфери та землевпорядкування з фахівцями профільних структур ОДА та Держгеокадастру.
Про парламентське забезпечення реформ в Україні в ході наради проінформувала народний депутат України Ірина Борзова. Вона зазначила, що такі зустрічі – це ефективний інструмент роботи з громадами, налагодження співпраці органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, який проводиться в кожному з шести новостворених районів області.
«Вибори відбулися. На сьогодні у Вінницькій області є 63 територіальних громади. Обрано місцеву владу. Я, як народний депутат України, можу сказати, що у залі Верховної Ради України ми відстоювали права територіальних громад. На сьогодні у громадах залишається акциз та 60% ПДФО. Наразі вже 51 територіальна громада отримала землю в комунальну власність з державної, а саме - 180 тис. га землі. Це історичне рішення, адже до цього жодна влада не робила таких кроків. Як народний депутат України, хочу побажати усім вам успіху. Ми відкриті до співпраці та взаєморозуміння»,- підкреслила Ірина Борзова.
Народна обраниця акцентувала, що сьогодні саме територіальні громади є головними гравцями, які формують свою стратегію та переходять на прямі відносини з бюджетом. «Всі територіальні громади, незалежно від площі чи кількості населення, є рівними,- зазначила вона.- Мені відомо, що існує проблема, яка полягає в тому, що територіальні громади не беруть на баланс майно. Згідно закону все досить просто, і, ви повинні розуміти, що до 1 січня 2021 року територіальні громади повинні взяти майно на баланс, адже будинки культури, бібліотеки, школи, садочки і лікарні – це не лише будівлі, а й колективи. Механізм не складний: спочатку повинна відбутися сесія районної ради, яка своїм рішенням має передати майно, після чого проводитимуться сесії територіальних громад».
Ключові аспекти організації та механізми забезпечення надання соціальних послуг населенню в громадах розкрила перший заступник голови Вінницької обласної державної адміністрації Наталя Заболотна. За словами посадовиці, всі ті послуги, які отримували мешканці області до впровадження нового адмінтерустрою, мають бути повною мірою збережені.
«Адміністративні послуги соціального характеру та соціальні послуги – це дві важливих складових соціального захисту на рівні територіальних громад. Жодних збоїв в наданні цих послуг не має бути», – наголосила Наталя Заболотна.
Посадовиця також зазначила, що серед усіх адміністративних послуг, яких налічується 136, адміністративні послуги соціального характеру складають майже 40%. «Прийом документів від громадян з 1 січня 2021 року здійснюється виключно фронт-офісами територіальних громад,- зауважила Наталя Заболотна.- Це працює так: фронт-офіс приймає документи, оцифровує їх та передає через програмний комплекс «Соціальна громада» на бек-офіси. В укрупнених районах це будуть юридичні особи - управління соціального захисту населення, які прийматимуть відповідні рішення. Фронт-офіс може працювати в ЦНАПі або ж як окремий структурний підрозділ чи уповноважена особа. Якщо територіальна громада має розгалужену мережу, то зазвичай створюється структурний підрозділ і віддалені робочі місця цього структурного підрозділу в старостатах».
Про особливості формування бюджету громад на 2021 рік проінформував заступник директора Департаменту фінансів облдержадміністрації – начальник управління бюджетної політики Олександр Горба. Заступник начальника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Ігор Луців ознайомив присутніх з процедурою передачі земель державної власності у комунальну власність громад. Своєю чергою, експерт Всеукраїнської Асоціації ОТГ Євгеній Шаповалов розповів про територіальну організацію влади на місцях та процедуру передачі майна із спільної власності територіальних громад району до комунальної власності громад. Питань формування ефективної системи управління в громадах, планування та оптимізація систем надання послуг торкнувся радник голови обласної державної адміністрації Андрій Кавунець.
На завершення наради, основні спікери відповіли на запитання, що виникли у керівників територіальних громад по ходу зустрічі.
«Про все треба говорити – проблеми замовчувати не варто. Сподіваюсь, живе спілкування допоможе новим керівникам почути поради колег з інших громад.
Усім треба вчитися жити в нових умовах»,- підсумував голова ОДА.
Сергій Борзов побажав успіхів кожній громаді Вінниччини та окремо висловив подяку від усіх присутніх за організацію заходу та гостинність Віталію Урдзіку – голові Тиврівської РДА та Сергію Кицишину – Тиврівському селищному голові.