Верховним Судом прийнято постанову у справі про скасування рішення Вінницької обласної ради «Про Програму «Питна вода» Вінницької області на 2021-2025 роки»
Суть спору.
У вересні 2021 року Вінницька обласна державна адміністрація звернулася до суду з позовом до Вінницької обласної ради щодо:
- визнання протиправним та скасування рішення чергової 11 сесії Вінницької облради 8 скликання від 30 липня 2021 року № 176 «Про Програму «Питна вода» Вінницької області на 2021-2025 роки»;
- встановлення компетенції суб'єкта владних повноважень — Вінницької ОДА щодо розроблення і реалізації місцевих програм у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення.
Причини звернення до суду.
Правовими підставами звернення Вінницької облдержадміністрації до суду були:
- компетенційний спір щодо повноважень з розроблення і реалізації місцевих програм у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення;
- процедурні (регламентні) порушення допущені виконавчим апаратом обласної Ради, профільною постійною комісією та обласною радою під час розгляду та затвердження проєкту Програми;
- внесення змін до проєкту Програми, в частині необґрунтованого збільшення більш ніж у 8 разів загального обсягу фінансових ресурсів необхідних для реалізації Програми з 40 млн. грн до 345 млн. грн, в тому числі за рахунок коштів державного бюджету.
Рішення судів.
Рішення судів попередніх інстанцій.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 13 січня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2022 року, позов Вінницької облдержадміністрації до Вінницької облради було задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення чергової 11 сесії Вінницької облради 8 скликання від 30 липня 2021 року № 176 «Про Програму «Питна вода» Вінницької області на 2021-2025 роки».
Встановлено компетенцію суб`єкта владних повноважень – Вінницької ОДА щодо розроблення і реалізації місцевих програм у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення.
Рішення Верховного Суду у справі.
Верховний Суд у своїй постанові від 16 січня 2025 року постановив:
- Касаційну скаргу Вінницької обласної ради задовольнити частково.
- Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 13 січня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2022 року скасувати.
- Закрити провадження у справі.
Значення Постанови Верховного Суду.
Верховний Суд у своїй постанові не підтримав правову позицію Вінницької облдержадміністрації, частково задовольнивши Касаційну скаргу Вінницької облради.
Відтак, було поновлено чинність рішення чергової 11 сесії Вінницької облради 8 скликання від 30 липня 2021 року № 176 «Про Програму «Питна вода» Вінницької області на 2021-2025 роки».
Коментар керівника Апарату обласної військової адміністрації Коханця Олександра Володимировича.
«Позов у цій справі було подано обласною державною адміністрацією ще у вересні 2021 року, тобто до початку повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну і введення в нашій державі правового режиму воєнного стану.
Компетенційний аспект судового спору полягав у визначенні повноважень щодо розроблення і реалізації місцевих програм саме у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення. У цьому аспекті суди всіх інстанцій одностайні – це є власними повноваженнями обласної державної адміністрації, згідно статті 12 Закону України «Про питну воду та питне водопостачання».
Верховний Суд не погодився з доводами облдержадміністрації щодо процедурних (регламентних) порушень під час розгляду проекту Програми обласною радою, відтак своєю постановою визнав законність дій облради під час розгляду та прийняття проєкту Програми.
Таким чином, Верховний Суд 16 січня поточного року у своїй постанові частково задовольнив Касаційну скаргу Вінницької облради на рішення судів попередніх інстанцій у справі щодо скасування Програми «Питна Вода». Оскільки постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, рішення чергової 11 сесії Вінницької облради 8 скликання від 30 липня 2021 року № 176 «Про Програму «Питна вода» Вінницької області на 2021-2025 роки» поновило свою дію з 16 січня 2025 року», – пояснив посадовець.
«Окремо також хочу відзначити, що деякими посадовцями облради та діячами допускається довільне, маніпулятивне тлумачення цієї постанови Верховного Суду в прагненні видати бажане за дійсне. Підкреслюю, дана справа почала розглядатися в судах ще до повномасштабного вторгнення, тому рішення суду касаційної інстанції не має ніякого відношення до порядку затвердження обласних програм чи обласного бюджету в умовах дії правового режиму воєнного стану», – наголосив Олександр Володимирович.
«У праві діє один із ключових принципів – це принцип розумності, який ще називають інколи принципом раціональності. Такий же принцип застосовується до характеристики належного урядування. Однак коли обласна рада, йдучи на поводу свого виконавчого апарату, не бере до уваги експертні висновки профільних Департаментів облдержадміністрації, необґрунтовано, більш ніж у 8 разів, збільшує загальний обсяг фінансування Програми з 40 млн. грн до 345 млн. грн, то це не про реалізм, не про належне врядування. Це виключно про популізм і бажання здаватися кращими, ніж є насправді», – резюмував очільник Апарату Вінницької облвійськадміністрацї.